Universiteti i Tiranës, 1972, ndeshjet e tenisit mes studentëve të Fakultetit te Inxhinierisë. Në të majtë Ylli Naçi, në të djathtë Ilir Mati |
Gazetari i njohur tregon për rininë sportive në
Tiranën e viteve ‘70: Si mësuam të luajmë tenis e të bënim ski. Fusha sportive
ku luanin Maks Velo e Isuf Vrioni
nga Leonard Veizi
Tirana e
viteve ’70 ndryshonte po aq sa nuk ndryshonte nga pjesa tjetër e botës lindore.
Kufizime kishte pa masë, por mundësitë për t’i shpëtuar censurës ishin
sofistikuar deri në art. Ato që pas vitit 1973 u cilësuan si shfaqe të huaja
dhe u ndaluan në përdorim, ishin krejt të prekshme. Ilir Mati, gazetar me përvojë,
sportist që nuk di të ndalojë në “vrapin” e tij dhe duhet thënë gjithsesi se është
djali i një prej drejtuesve më të lartë të ushtrisë shqiptare, kundëradmiralit
legjendë Abdi Matit, rrëfen se si jetohej në kryeqytetin shqiptar në mesin e
viteve kur ushtrohej “diktatura e proletariatit”.
Në rrjetet sociale keni bërë publike një seri
fotografish që flasin shumë për Tiranën e viteve ’70. Çfarë doni të thoni me
to?
Botimi i
atyre fotografive ka një qëllim, të tregoj se jeta është e bukur kurdoherë. “Jeta
është e bukur kurdoherë”, dëshmon kineasti italian Begnini në filmin e tij “La
vita e Bella”, jetën në kushtet e kampeve shfarosëse naziste! Ajo që tregoj
edhe unë në shkrimet e mia, si për shembull te novela “Turma” dhe novela “Periskopi”,
është se jeta është gjithmonë e bukur edhe në kushtet e vështira të diktaturës
së proletariatit. Ka që me shembjen e Murit të Berlinit që letërsia dhe artet i
janë kushtuar atij tmerri që diktatura e proletariatit i bëri njeriut në vendet
e Europës Lindore, por ka shumë pak punë letrare dhe artistike në lidhje me atë
se si njeriu i përballoi ato kushte të vështira. Ne lindëm nga prindër që dolën
fitimtarë nga Lufta e Dytë Botërore, por që për shkaqe gjeopolitikës që nuk
vareshin nga ata, u ndodhën në mes të luftës së quajtur të “Lufta e Ftohtë”.
Luftë e cila për ta nuk ishte aspak e tillë. Prindërit tanë dhe mësuesit e mençur
më shkollë na edukuan, pra na rritën, na mësuan e formuan për të përballuar
kushtet e tmerrshme të diktaturës së proletariatit. Ata na vunë në bazë të
edukimit dashurinë për njeri-tjetrin në familje, në shkollë dhe në shoqëri. Ky
edukim (në të vërtetë opozita e vetme qeverisëse e kohës), shkonte krahas
edukimit zyrtar: punë-mësim-kalitje, në të cilin vlerë kryesore merrte dashuria
dogmatike, ku mbizotëronte dashuria për partinë.
Ndërkohë kishte dhe një edukim tjetër që
cilësohej: edukimi fizik...?
Në fakt,
një nga komponentët e rëndësishëm të edukimit tonë (pra të rritjes, arsimimit
dhe formimit) ishte edukimi fizik. Mësuesit, trajnerët dhe instruktorët e
edukimit fizik në shkolla, në qendra sportive dhe Shtëpi Pionieri, ishin jo
vetëm mësuesit tanë por edhe shembulli i njerëzve me karakter të fortë. Në
edukimin tim fizik kam kontributin e figurave të shquara të edukimit sportiv
shqiptar: Avni Zajmi i Pallatit të Pionierëve, Tiranë: në eskursionizëm dhe çiklizëm,
Luigj Shala gjithashtu në Pallatin e Pionierëve, për alpinizëm, Thoma Papa i
ekipit të Flamurtarit për not, Petrit Caslli i ekipit të Partizanit në not dhe
vaterpolo, Adem Karapici i gjimnazi Qemal Stafa në Tiranë, Petrit Qendro po
ashtu i të njëjtit gjimnaz, Napolon Tare dhe Agim Tabaku në Universitetin e
Tiranës, mjeshtër Nallbani në tenis, Sokol Morina në kayak, Koço Ziso nga Flota
Luftarake Detare, në varkë me vela, Ramadani e Kiu të Shkollës së Marinës në Vlorë
për kanotazh. Edukimin tonë fizik mësuesit tanë e mbështetën në parimet e
olimpizmit. Në vitin 1983 regjistruam Shoqata Sporti për të Gjithë, me kryetar prof.
Sokol Saliu. Shoqata e dytë e regjistruar, mbas regjistrimit të shoqatës tjetër
jo qeveritare: Shoqata e Balonave, me kryetar piktorin Zamir Mati. Shumë prej
nesh, mbushën radhët e ekipeve sportive të Republikës, por asnjëherë nuk u
shkëputën nga aktivitetet në rrugica, në lagje a në ndërmarrjet a institucionet
ku punonin. Si të tillë po përmend: Agim Fagu, Gut Tafaj, Ilirjan Kreshpa,
Pavllo Kici.
Tenisi ishte sport i kufizuar në Shqipërinë e
para viteve ‘90. Si organizohej ai nga të rinjtë e kryeqytetit?
Tenis në
Shqipëri është luajtur që në vitet 30. Kampion i fundit i kampionateve të
tenisit ishte Këlliçi. Ne mësuam tenis në Pallatin e Pionierëve me zotni
Nallbanin, i cili kishte luajtur tenis para lufte në Itali. Raketat i blinim në
dyqan të sportit dhe i rregullonim te mjeshtër Nallbani. Në Tiranë në vitin
1970 kishte fushë tenisi në Pallatin e Pionierëve, në Pallatin e Brigadave (ku
luanin autoritetet shtetërore, se ua kishte rekomanduar mjeku), në Klubin
Studenti (ku është sot Pallati i Kongreseve) dhe te Shallvaret (fusha nën
kujdesin e Komitetit Ekzekutiv të Tiranës). Ne loznim gjithë ditën te
Shallvaret, pasi na i kishte dhënë atë mjedis Sokol Morina, aso kohe shef i
kulturës fizike në Komitetin Ekzekutiv të rrethit, me kusht ta mirëmbanim e t’i
bënim të gjitha punët vetë. Aty u afruan edhe më të mëdhenj se ne, piktori Qamil
Prizreni, arkitekti Maks Velo, përkthyesi Isuf Vrioni. Unë e kam frekuentuar
atë mjedis deri në vitin 1973, pastaj fillova punë në Vlorë, ku me Herman
Shërnzer (arkitekt) ndërtuam një fushë dhe filluam të luanim atje. Në Tiranë
futa në vallen e tenisit mjeshtrin e pingpongut e të volejbollit, shokun tim të
shkollës së mesme ing. Perlat Voshtinën. Perlati ishte talent në të gjitha, më mundte
në pingpong me të majtën pa qenë sallaks. Filloj nga ‘zero’ tenisin dhe sërish më
mundi!
Ilir Mati, detar në FLD me roba pune, shtator 1968 |
Të rinj nga Tirana ushtroheshin me patina të
bëra vetë, në sportin e hokeit. A keni ju një përvojë të tillë?
Kishte
një rreth në Pallatin e Pionierëve, i cili u mbyll, por pasioni nuk u shua.
Bënim patina me kushineta ashtu si shokë tanë të tjerë bënin karroca me kushineta.
Pastaj erdhën ca patina nga Republika Demokratike Gjermane e mblidhnim lekë për
t’i blerë. Pastaj sajonim e sajonim. Djemtë e patinave e kishin vendin te
Universiteti, aty ku sot ja u kanë zënë me një restorant të tipit “ushqim i
shpejtë”. Ndeshjet e hokit ngjallnin interes, mblidhnin shikues njësoj si
ndeshjet e futbollit të dielave te fusha e Pallatit të Pionierëve.
Në muajt e verës plazhi i Durrësit popullohej
nga banorët e kryeqytetit. Si e kujtoni atë kohë?
Plazhin
e Durrësit e mbaj mend që nga fundi i viteve 50, kur arkitekt Gani Strazimiri
ftoi mikun e vet, tim atë të kalonin pushimet në hotel turizmin që ai kishte
projektuar. Ai hotel u ngjante gjithë hoteleve të kohës në Rimini. Ashtu si në
Rimini shkonin e pushonin punëtorë gjerman të Wolksvagenit, edhe në Durrës
pushonin punëtorë të Lindjes. Aty ishte plazhi i gjermanëve, çekëve, polakëve,
etj. Por pas viteve ‘60 plazhin e frekuentonin vetëm punëtorë e nëpunës
shqiptarë si edhe grupe marksiste-leniniste që bëni pushime gati ‘gratis’. Në
vitet ‘70 ne u interesuam dhe hapëm Kampin e Studentëve të Universitetit të
Tiranës te segmenti i quajtur “Apollonia”. Ishte sukses e shkuar suksesit. Sa
kam qenë student i kam kaluar pushimet aty. Tre turne, u blija fletët e kampit
shokëve të mi të rretheve që shkonin e kalonin pushimet në shtëpi. Në plazhin e
Durrësit jemi dëshmitar të ndryshimeve të kostumeve të banjës të femrave pasi gjithë
vitin rrinim e mendonim për bërjen e atyre kostumeve, ne dhe femrat. Kështu nga
kostumet bashkë, te ato të ndara dhe në fund të viteve 80 edhe bikini.
Ilir Mati,1972, Dajt |
“Kërcenim në dëborë me altoparlantët e
paradave”
Në
periudhën e dimrit amatorët e skive detyroheshin të iknin larg kryeqytetit pasi
as mali i Dajtit nuk kishte një pistë të mirëfilltë. I pyetur rreth ushtrimit të këtij sporti Ilir
Mati thotë: “Skitë! Eh... pasion i
tim eti. I kishte mësuar ato në shkollat ushtarake të Italisë. Po ashtu
mjeshtri Belul Hatibi drejtonte kursin e përvitshëm të skive të Institutit të Fizkulturës.
Në kampionatin e skive merrnin pjesë fshatarë nga zonat malore me borë
kryesisht Kuksi e Korça. Ne ishim studentë. Klubi Sportiv Studenti bëri një
mbledhje mësimore dimërore në Voskopojë ku ne vajtëm dhe mësuam të rrëshqasim.
Pastaj nuk ju ndamë kurrë. Deri në vitin 1989 shkuam vit për vit në Dardhë. Të
parët shkuan në dardhë Kujtim Kita e Shkëlqim Mema, pastaj shkuam ne një grup
prej 14 vetësh dhe më vonë kampi veror i Dardhës u bën edhe kamp Dimëror, hapej
dy dhe tre turne për skiatorë. Grupi ynë amator i skive, u drejtua gjithmonë
nga trajneri i talentuar i Studentit Sulejman Poda. Dardha ishte për ne i vetmi
vend në Republikën Popullore Socialiste të Shqipërisë ku nuk kishte polic për
të na ndaluar të këndonim e të kërcenim si të na i kishte qejfi. Aty Hysen
Sala, teknik i RTVSH, vendoste dy altoparlantë nga 200 vat nga ata që viheshin
për paradat ushtarake, dhe na vinte muzikën që dëshironim, e cila shpesh quhej
dekadente! Në Dardhë, i bëmë miq fshatarët nga se fshati i tyre gjallërohej e
kish punë edhe në dimër. Aty unë njoha xha Kiço Racin, ish prift i fshatit, por
që ishte bërë meteorolog. Kujdesej për stacionin meteorologjik të fshatit. Tek
ai lexova atë kohë gjuhën e bukur të Kristoforidhit, te përkthimi që Kristoforidhi
i kishte bërë Dhiatës së Re”.
Të informoheshe njëlloj me botën
“Përveç
blerjes së librave dhe marrjes së tyre në biblioteka, një fat në rininë time
shkollore dhe studentore ishte prania në shtëpinë time e një gramafoni me një
koleksion të pasur pllakash, e një magnetofoni “Sony” dhe e një televizori “Philips”
bardh e zi. Gramafoni me koleksionin e pllakave ishte koleksion i prindërve,
ata e pasuronin vazhdimisht koleksionin e tyre. Kishin muzike klasike dhe muzikë
vallëzimi, përgjithësisht latino-amerikane. Një nga disqet e bukur ishte kënga “Zëri
i Shtatë” kënduar nga amerikani Pol Robson, pastaj pjesë për klarinetë luajtur
nga Beni Gudman, këngë të Mahalia Jacson, këngë të Edith Piaf, kënga e famshme
e Olimpiadës së Romës "Arivederci Roma"- Renato Rachel. Magnetofoni
ishte në shtëpi që prej vitit 1961. Kur nuk ishte e mundur më të blinim disqe
filluam të incizojmë këngët që na pëlqenin nga RAI dhe Radio Luksenburg. Veçanërisht
incizonim nga dy emisione Bandiera Giala dhe Hit Pareid. Njihnim të gjitha
këngët e “Beatles” dhe “Rolling Stoens” dhe ishim në kontakt me gjithë muzikën
që pëlqente rinia në Europën dhe Amerikën e asaj kohe. Ndërsa televizori erdhi në
vitin 1964. Në Tiranë kishte pak televizorë. Radio Televizioni Shqiptar ende
ishte eksperimental, ndërsa i pranishëm ishte sinjali i televizionit italian
RAI, i ritransmetuar. Pra i kapur dhe përsëritur për ata pak televizorë në
shtëpitë e autoriteteve që jetonin në rezidencën e tyre qeveritare, te Blloku.
Ne jetonim në rrugën e Durrësit, por edhe aty sinjali i ritransmetuar vinte
mirë. Emisioni i preferuar ishte filmi i të hënës. Në atë rubrikë kemi parë
filma të famshëm të historisë së kinematografisë. Po ashtu emisioni variete i
të shtunës. Komikët italianë, kartonat si edhe emisionin "Non e mai tropo
tardi" emision për mësimin e gjuhës italiane që RAI e transmetonte për
zhdukjen e analfabetizmit në Itali. Shtëpia ime nuk ishte shumë e madhe, por
dhoma ku ishte televizori u kthye në sallë kinemaje. Merreni me mend në një
dhomë 5x4m kemi parë si në një kuti sardeleje Kampionatin Botëror të Futbollit
të vitit 1966. Radio e televizioni italian ishin burime që shkonin ndesh me
informimin zyrtar. Ato u bënë burimi kryesore duke e lënë mënjanë informimin
dogmatik të radio televizionit zyrtar shqiptar. Tek rubrikat sportive të RAI-t
ne gjenim veten. Ndiqnim kampionatet e disiplinave të ndryshme të Italisë.
Njihnim çdo gjë! Diskutonim për gjithçka. Përgjithësisht në jetën tonë kishim
vënë re se ne me pantallona doku e me këmisha me mëngë të përveshura diskutonim
për sportin, letërsinë muzikën, kurse shokë tanë të veshur me xhaketa e me kravata
diskutonin për politikën e kuadrit”.
Flokët dhe basetat
Ilir
Mati thotë se historia e flokëve të gjatë dhe pantallonave kauboj apo “thundër elefanti”, është sa e bukur aq dhe e
trishtueshme në regjimin socialist. “Na pëlqente t’i mbanim flokët dhe basetat
e gjata aq sa të mos ngjallnim zemërimin e këshillit të lagjes, komiteteve të
rinisë e veçanërisht të shuanim frikën e prindërve tanë. Vajzat i mbanin
kalipso, alla BB (Brigite Bardot), etj. Por në Universitet, vinin edhe
fotografi me profil të ndonjë shokut tonë për të na treguar si duhej të
qetheshim. Nuk shkonim as te berberët, se edhe ata kishin urdhër te na qethin
sipas rregullores. Qetheshim vetë”.
Policia me shkopa gome
Rinia
gjithsesi duhej mbajtur nën presion, përndryshe... “Për herë të parë Policia
Popullore nxori shkopat e gomës në Tiranë në festën e vitit të ri 1972. Bëhej
një mbrëmje në Pallatin e Kulturës ku të rinjtë kërcyen valle të cilësuara në
kundërshtim me moralin komunist. Ishin valle të cilat ne i kërcenim nëpër
ditëlindje në shtëpitë tona, dhe ku për herë të parë u sulmuan sipas tyre “të
degjeneruarit qafëleshë”. Kam bërë ç’është e mundur t’i shpëtoja atyre shkopave
të gomës si edhe kapjes dhe ngarkimit në kamionët e policisë. Shokët të mi
provuan si shkopat mbi kurriz e kërcinj ashtu edhe shoqërimin në komisariat apo
lënien në rrugë disa km larg Tiranës që të vinin në këmbë”, rrëfen Ilir Mati.
Mbijetesa
“Me këtë
intervistë unë dua të tregoj se jeta është e gjithmonë e bukur, madje edhe nën
diktaturën e tmerrshme të proletariatit. Kjo nuk do të thotë se ne nuk kishim sy,
veshë e zemër për të kuptuar se çfarë ndodhte rreth nesh, për të ndjerë ato
dhembje të shkaktuara nga nxitja artificiale e luftë së klasave, veçanërisht
ndaj familjeve dhe shokëve tanë, fëmijë të personave të dënuar nga pushteti i Diktaturës
së Proletariatit. Ne nuk e pranonim misterin e teatrit grek që fëmijët të
vuanin bëmat e prindërve apo anasjelltas. Sa më shumë na vinin të studionim
marksizëm-leninizmin, aq më tepër e kuptonim fundin e asaj filozofie sipas
thënies së Leninit se do të fitoj ai sistem shoqëror që do të dëshmojë
rendiment shoqëror më të madh. Dhe ne e kuptonim se në të gjitha fushat e
veprimtarisë shoqërore, rendimenti shoqëror i shoqërisë ku jetonim ishte shumë
më i ulët se në perëndim, të pranishëm tek ne nëpërmjet RAI-t. Gjithsesi, ne ja
dolëm. Po të më pyesni se çfarë bëra nën diktaturë, do t’iu përgjigjem me një
shprehje të JP Sarter: Mbijetova. Po të më pyesni se ç’bëj tani, do t’u
përgjigjem: Vë re se si fëmijët e mi dhe të shokëve të mi, edukojnë fëmijët e
tyre me dashurinë për njeri-tjetrin në familje, shkollë e shoqëri e sigurisht edhe
atë pjesë te rritjes që ka të bëj me edukimin fizik në natyrën dhe kulturën e
Shqipërisë”.
Publikuar në gazetën SHEKULLI më 10. 02. 2014
No comments:
Post a Comment