Monday, August 15, 2022

“Seks drogë dhe rock'n roll”, festivali që mblodhi legjendat e muzikës

 Woodstock 1969
 


Nga Leonard Veizi
 
Në Tiranën e viteve ’80 një koncert me këngëtarët më në modë të muzikës rok i cili u mbajt në një vend që quhej Udstok, ishte kthyer në legjendë. Ata që kishin pasur mundësinë ta ndiqnin nëpërmjet kanaleve të huaja televizive, e kishin kaluar gojë më gojë për të ardhur tek më të rinjtë  të cilët pas vitit 1973 e kishin shumë më të vështirë të shihnin qoftë dhe një kronikë se si ishte organizuar një koncert që u cilësua festival dhe që vazhdoi për katër ditë me radhë pa ndalim. Ndonjë tjetër që kish mundur të siguronte ndonjë kasetë videoje, gjithashtu mblidhte me pikatore shokë e miq të besuar dhe së bashku shihnin festivalin e famshëm...
 
...Ishte viti 1969. Bota po ndryshonte me shpejtësi dhe një grup të rinjsh amerikanë po kërkonin vendin e tyre brenda saj. Në atë kohë konflikti dhe pasigurie, tre ditë paqe dhe muzikë dukej se ishin pikërisht çka nevojitej. Ajo që filloi në një skenë në mes të një fushe të vogël pranë Nju Jorkut, përfundoi në skenën botërore. Askush nuk e dinte në atë kohë, por ato tre ditë muzikë, baltë dhe kujtime do të lindnin një fenomen të tërë kulturor.
Festivali i Udstokut, - që u zhvillua 15-18 gusht, 1969 në fermën e Maks Jasgo në Bethël të Nju Jorkt e që ishte 65 km në jugperëndim të qyteti Udstok, - u konceptua fillimisht si një koncert 3-ditor - të cilit iu shtua dhe një ditë të katërt – e që përfshinte atë që në vitet ’60-‘70 ishte në modë “seks, drogë dhe rock'n roll”. Por këtë herë i ishte shtuar edhe shumë baltë. Sepse ra shi. Në këtë festival me famë të jashtëzakonshme mëpastaj kënduan ikonat e lëvizjes hippi: Xhenis Xhoplin, Xhimi Henriks, Sho Koker, Karlo Santana, e shumë të tjerë...
Festivali i Muzikës Udstok i vitit 1969 tashmë është kthyer një ikonë e protukulturës hippi të viteve 1960.
 
Organizatorët
Festivali i Muzikës Udstok ishte ideja e katër djemve të rinj, të gjithë poshtë moshës 27 vjeç, që kërkonin një mundësi investimi: Xhon Roberts, Xhoel Rosenman, Arti Kornfeld dhe Majkëll Lang. Lang kishte organizuar Festivalin e suksesshëm të Muzikës në Miami në vitin 1968 dhe Kornfeld ishte nënkryetari më i ri në “Capitol Records”. Roberts dhe Rosenman ishin sipërmarrës të Nju Jorkut të përfshirë në ndërtimin e një studio regjistrimi në Manhattan. Të katër djemtë formuan “Woodstock Ventures, Inc”. dhe vendosën të organizojnë një festival muzikor. Gjetën një vend për ngjarjen në një park industrial në Uollkell të Nju Jorkut. Shtypën bileta me vlerë 7 dollarë për një ditë, 13 dollarë për dy ditë, dhe 18 dollarë për tre ditë. Megjithëse organizatorët kishin parashikuar fillimisht rreth 50,000 pjesëmarrës të festivalit, paraprake u shitën rreth 186,000 bileta.
 
Angazhimi
Por gjërat nuk shkuan dhe aq mirë. Gjëja e parë ishte vendi. Pa marrë parasysh se si të rinjtë dhe avokatët e tyre e nxorën lejen, qytetarët e Uollkellit nuk donin banda hippi të droguara pranë qytetit të tyre. Pas shumë përçapjeve, qyteti i Uollkellit miratoi një ligj më 2 korrik 1969, i cili në mënyrë efektive ndaloi koncertin pranë qytetit. Të gjithë organizatorët e përfshirë në Festival u panikuan. Dyqanet refuzuan të shesin më shumë bileta dhe negociatat me muzikantët ranë ndjeshëm. Vetëm një muaj e gjysmë para se të fillonte Festivali, duhej gjetur një vend i ri. Për fat të mirë, në mes të korrikut, para se shumë njerëz të kërkonin rimbursime për biletat e blera, fermeri 49-vjeçar i qumështit Maks Jasgo, ofroi fermën e tij prej 600 hektarësh në Bethel. Ndryshimi i minutës së fundit në vendin e ngjarjes do të vendoste seriozisht afatin kohor të Festivalit. Duhej të përpiloheshin kontrata të reja për të marrë me qira fermën dhe zonat përreth, dhe duhej marrë leja për vazhdimin e Festivalit. Ndërtimi i skenës, pavijonet e artistëve, parkimi, stendat dhe sheshi i lojërave për fëmijë mezi përfunduan pak para ngjarjes. Të rinjtë u përpoqën të sillnin më shumë tualete, më shumë ujë dhe ushqim. Gjithashtu e mundimshme ishte rregullimi i turneve me oficerët e policisë që duhet të patrullonin jashtë detyrës.
 
Turmat
Më 13 gusht - dy ditë para fillimit të Festivalit, - rreth afro 50,000 njerëz iu afruan kampit. Ata kishin ecur përmes boshllëqeve të mëdha sepse gardhet dhe portat nuk ishin vendosur ende. Meqë nuk kishte asnjë mënyrë për t'i zhvendosur 50,000 njerëz dhe për të ngritur portat e shumta, organizatorët u detyruan ta linin këtë veprimtari të lirë. Deklarata se koncerti do të ishte i lirë kishte dy efekte negative. E para se organizatorët do humbnin shumë para. Efekti i dytë ishte se ndërsa lajmi u përhap se koncerti ishte i lirë, rreth një milion njerëz u nisën për në Bethel. Është vlerësuar se rreth 500,000 njerëz mësynë në fermën e qumështit. Askush nuk kishte planifikuar një shifër të tillë. Autostradat në zonë u bënë si parkingje. Njerëzit braktisën makinat në mes të rrugës dhe ecnin në këmbë. Trafiku ishte kaq problematik sa që organizatorët punësuan helikopterë për të zhvendosur interpretuesit nga hotelet e tyre në skenë. Guvernatori i Nju Jorkut Nelson Rokfeler thirri organizatorin e festivalit Xhon Roberts dhe i tha se po mendonte të urdhëronte 10,000 trupa të Gardës Kombëtare të ndërhynin për rivendosjen e rendit, por Roberts e bindi të mos e bënte një gjë të tillë. Qarku Sallivan shpalli gjendjen e jashtëzakonshme. Gjatë festivalit, personeli nga baza e afërt e Forcave Ajrore “Stevvart” ndihmoi në sigurimin e rendit.
 
Festivali
Pavarësisht problemeve Festivali Udstokut filloi gati në kohë. Të premten e15 gushtit, Riçi Heivens u ngjit në skenë dhe hapi zyrtarisht Festivalin. Muzika filloi përsëri menjëherë pas mesditës të shtunën dhe vazhdoi pa ndërprerje deri në mëngjesin e së dielës rreth orës 9:00. Ishte e qartë për të gjithë që të dielën, Festivali Udstok ishte duke u mbytur. Kur Xhimi Hendriks, muzikanti i fundit që luajti në Udstok, përfundoi grupin e tij të hënën në mëngjes, turma ra në vetëm 25,000 vetë. Përkundër linjave që furnizonin me ujë dhe të paktën një orë radhë për të përdorur tualetin, Festivali i Udstokut u cilësua si një sukses i madh. Kishte shumë drogë, shumë seks dhe lakuriqësi,si  dhe shumë baltë e cila u krijua nga një shi që ra ato ditë.
 
Audienca
Audienca në Udstok ishte e larmishme dhe një reflektim i kohërave që ndryshonin me shpejtësi. Disa ndiheshin të tjetërsuar nga një shoqëri e zhytur në materializëm. Në vitin 1969, vendi ishte në Luftën e diskutueshme të Vietnamit, një konflikt që shumë të rinj e kundërshtuan me forcë. Ishte gjithashtu epoka e lëvizjes për të drejtat civile, një periudhë trazirash dhe protestash të mëdha. Udstok ishte një mundësi për njerëzit që përhapnin mesazhe uniteti dhe paqeje. Megjithëse turma në Udstok përjetoi mot të keq, kushte me baltë dhe mungesë ushqimi, uji dhe kanalizime të përshtatshme, atmosfera e përgjithshme ishte harmonike. Duke parë mbrapa, disa njerëz ia atribuojnë mungesën e dhunës numrit të madh të drogave psikodelike që u përdoren. Të tjerë besojnë se hipitë thjesht po jetonin sipas parimit të tyre: "bëj dashuri, jo luftë".
 
Siguria
Mjekë vullnetarë, EMT dhe infermierë drejtonin tendën mjekësore të Udstok. Shumica e lëndimeve ishin të lehta si helmimi nga ushqimi dhe plagosja e këmbëve zbathur.
Është raportuar gjerësisht se tetë gra përjetuan abort. Një adoleshent humbur jetën pasi u përplas nga një traktor. Një tjetër person humbi jetën si pasojë e drogës.
 
Pas Festivalit
Woodstock” është festivali i konsideruar gjerësisht si një çast kulminant në historinë e muzikës pop, si dhe një ngjarje përcaktuese për brezin e kundërkulturës. Rëndësia e ngjarjes u përforcua nga një film dokumentar i vitit 1970, një album muzikor shoqërues dhe një këngë e shkruar nga Xhoni Mitçell që u bë një hit. Në vitin 2004, revista Rolling Stone e renditi atë si numrin 19 të 50 çasteve që ndryshuan historinë e “Rock and Roll”-it. Në vitin 2017, vendi i festivalit u rendit në Regjistrin Kombëtar të Vendeve Historike.
 

No comments:

Post a Comment