Ca
fjalë të thjeshta drejtuar një lexuesi të pakualifikuar, për një vepër të
kualifikuar
Në
thellësinë e tij ka qëndruar gjithmonë qenësia e shkrimtarit, edhe pse në botën
publike, shpërfaqja ka qenë pak më e vonë se rendja e të tjerëve, për t’u bërë
prezente në letrat shqipe qysh më herët. 14 vjeç mundësisht.
E
kam fjalën për Tom Kukën, i cili gjerësisht, edhe për shkak të ekranit njihet
si Enkel Demi, ose më shkurt akoma: Keli. Dhe meqenëse nuk na intereson se
cilin nga dy emrat ai mban në certifikatën personale dhe atë të familjes, më të
cilën paguan faturat e shtetit, dhe gjobat e tij, do të flasim për shkrimtarin
Tom.
Në
botën letrare flitet vetëm për atë çfarë lexohet, dhe kurrkush nuk merret me
analizën e personit në fjalë. Dhe nëse do të ndodhte e kundërta, tavolina e
debatit letrar kthehet në një tavolinë thashethemesh, ku mund të mos mungojë as
një filxhan kafeje i kthyer përmbys. Veç duhet një kurbatkë, që të deshifrojë
vijat përmes llumit.
Pak
vite më parë Tom Kuka erdhi si një emër i ri në letrat shqip. Për më tepër që
ai u vesh me një vel misteri sepse duhet të gjenim gjëegjëzën se kush fshihej
pas këtij pseudonimi. Kishte shumë nga ata që merren me fjalëkryqe e kriptograme
që vranë mendjen për të gjetur origjinën e shkrimtarit misterioz. Personalisht
nuk më interesoi të dija se kush ishte autori i veprës. Thjesht më interesoi
vepra. Ndaj e shijova historinë e parë të publikuar nën titullin “Hide mbi
kalldrëm”. Dhe meqë nuk vuaj nga xhelozia profesionale, - ose të paktën kështu
më gënjen mendja,- ca kohë më vonë, në
një ambient publik deklarova se ajo çfarë kishte shkruar Tom Kuka ishte një
model shumë i mirë letrar.
-Është
Kel Demi, - ma bënë të ditur, si për të më shkundur nga një padije e madhe që
më kishte lënë pas në kohë. Sepse në ditët e sotme, ku bota është imazh, fytyra
e autorit të veprës është domosdoshmërish e lidhur me emrin e tij dhe me vetë
veprën. Ai nuk mund të përfytyrohet në përçartje sepse mund të keqpërfytyrohet.
Kjo
do të thoshte se fjalëkyçi ishte gjetur.
Edhe
u surprizova, edhe jo. E kisha të qartë që një koleg e mik si Kel Demi e kishte
aspiruar që herët një gjë të tillë. Vonesa në botim nuk më interesoi pasi e
mora me mend. Kur futesh në garë për konkurrim me një peshë të rëndë siç është
letërsia, duhet ta masësh bythën mirë dhe të bësh stërvitje në vazhdimësi. Ndaj
Keli ishte menduar mirë para se ta hidhte këtë hap. Ndodh që ata të cilët
botojnë ndonjë libër para se të mbushin të 18-tat, e kapërcejnë shpejt
ngërçin, sepse edhe pse nuk e kanë mësuar notin, janë të prerë t’i futen detit
më këmbë. Keli ka menduar të kundërtën. Edhe nëse nuk është kjo e vërteta,- pra në prapavijë qëndron diçka tjetër po aq
enigmë, - sërish për mua nuk ka rëndësi, pasi ky është leximi im. Dhe
regjistrat e leximit ndryshojnë.
Po
ç’rëndësi kishte emri. Atëherë dhe sot. Rëndësi kishte dhe ka vepra, çfarë
ishte shkruar, e zeza mbi të bardhë. Balzak, fjala vjen, shkroi 30 vepra me
pseudonim. E çë pastaj. Pse duhet t’i kërkojmë llogari Kelit që ka huazuar
emrin e Tomës. Kujt i intereson se ku mbaron Keli për të filluar Toma, përveç
ndonjë psikologu që kërkon të mbrojë doktoraturën me studime mbi pacientët
bipolarë.
Asnjeri
se di se çfarë pamje kishte Shekspiri. Madje thuhet se pas emrit të tij fshihej
një fisnik, herë-herë një fshatar
anonim, madje fshihej dhe vetë djali ilegjitim i mbretëreshës. Por asgjë nga
këto nuk ndikoi për të mposhtur gjenialitetin e tij. Tek e fundit ai mbetet
Shekspir dhe i lexohet vepra, jo biografia.
Kështu
Tom Kuka mori për dore Enkel Demin dhe u fut në bibliotekat tona.
Për
së fundi lexova librin më të ri të Tom Kukës, “Flama” një botim i prestigjiozes
“Pegi”. Dhe meqenëse herë pas here më zë paniku duke kujtuar sentencën: “Hekuri
rrihet sa është i nxehte”, nxitova të shkruaj pak rreshta sipërfaqësore,
meqenëse nuk e ndjej veten të aftë për të bërë analiza të thelluara: gjak
komplet, bilirubina, rruazat e kuqe dhe niveli i diabetit.
Tom
Kuka për një kohë relativisht të shkurtër, - në kufijtë e pesë viteve besoj, -
ka arshivuar në skedarin e tij tek biblioteka kombëtare katër tituj romanesh.
Tre prej tyre janë dhe në bibliotekën time. Por kam lexuar me shpejtësi dhe
ëndje të parin dhe të fundit duke e lënë pas dore një të tretë, për të cilin nuk
është se do bëj autokritikë. Gjithsesi arrij në konkluzionin, - me matematikë
të aplikuar sigurisht, kosinus alfa dhe rrënjë katrore, - se sakrifica ime
është e barabartë me leximin e 50 përqind të prodhimit neto nga ky autor. Pra
njoh gjysmën e krijimtarisë së Tom Kukës. Dhe kjo nuk është pak, besoj.
Ka
qëlluar që të dy librat të cilët kam marrë në konsideratë, janë të së njëjtës
familje, pra si “Hide mbi kalldrëm” ashtu edhe “Flama”. Kanë të njëjtën
vendngjarje dhe pak a shumë të njëjtët personazhë. Një sagë e kryeqytetit
shqiptar të viteve ‘30. Një roman që lexohet rrjedhshëm ku kërshëria se çfarë
do të na presë në fundit të tij evidentohet që nga faqja 9-të kur varrmihësi i
qytetit i kallëzon kryehetuesit të Tiranës një “krim në kohë kolere”. Dhe libri
vazhdon...
Meqenëse
Kel Demi është diku tek të 50-tat, që do të thotë se dritën e diellit e ka parë
aty nga vitet ‘70 (plus-minus), nuk më
rezulton se njeh mentalitetin e viteve ’30 të Tiranës Orientale. Ne si brez
jemi më adapt të themi ndonjë gjë rreth revolucionit kulturore e shprehjes
simbol: “Lindja është e kuqe”. Por Tom Kuka, si autor i vërtetë i librit, po.
Sepse ai na sjell një Tiranë ideale, të cilën ne që lindëm nja 30 vjet pasi
“lindi Partia”, e njihnim vetëm nëpërmjet ca fotografive dhe pak regjistrimeve,
të cilat ruheshin në arkivën e institutit “Luce”, andej nga Roma.
Di
Hima, personazhi kryesor i veprës, i cili e fillon rrugëtimin e tij që prej
“Hide mbi kalldrëm”, është një personazh
mjaft interesant. Një burrë i fortë, por dhe mjaft elegant do të thosha. Ai nuk
ka studiuar në akademinë “Xherxhinski”, sepse në xhep pa pasur një diplomë
vjeneze, por është hetuesi më i mirë i kryeqytetit, që me nuhatje dhe përvojë
arrin të zgjidhë çështjet e koklavitura të krimeve fshehur në errësirë.
Meqenëse
të dy librat, si “Hide mbi kalldrëm” ashtu dhe “Flama” janë filiale të
njëra-tjetrës, nuk do të habitesha nëse Di Hima do të na vinte sërish pas disa
kohësh me një tjetër odise për zbulimin e një krimi. Dhe meqenëse tashmë jam
dashuruar me inteligjencën e këtij burri tirone, e ndjej si kërkesë që saga
mund të vazhdojë. Natyrisht, nëse Keli Demi futet mik tek Tom Kuka që të na e
sjellë dhe një herë të tretë Diun si kryehetues, pa ardhur në Tironë qeveria e
Enver Hoxhës dhe metodat e KGB-së sovjetike.
Di
Hima kuptohet lehtë që është një tirons 24 karatësh. Dhe qyteti ku zhvillohen
ngjarjet është Tirona. Dhe në Tironë mund të ndodhë gjithçka, ashtu si dhe në
shumë qytetet të tjera europiane, madje edhe një akt incestual nga e cila lindi
një hibrid biond, shkak i një serie vrasjesh. Por në Tiranë ka rënë flama dhe
njerëzit po këputen njëri pas tjetrit. Ndaj është vendosur karantina. Dhe ky
është sfondi, një paralelizëm me epideminë e ditëve të sotme. Dhe në këto
kushte zhvillohet ngjarja. Por nuk po zbulojmë më shumë se kaq. Pasi kënaqësia
merret pasi e ke blerë librin në librarinë më të afërt.
Tom
Kuka, këtë herë, edhe si autor por edhe si personazh libri, na jep një Tironë
të cilën edhe pse nuk e kemi njohur, e përfytyrojmë në të njëjtat kuota, si Kel
Demi shkrues ashtu dhe unë që jam lexues. Është një Tironë mjaft interesante,
me rrugë kalldrëmi, rrugë asfalti por dhe baltovina, me librari, me akshihane,
çingie por dhe prostituta, me kurbatka që jetojnë në kasollet e bregut të lumit
e vlleh që kanë arritur të stabilizohen në rrethina. Është një Tiranë e
larmishme me një popullsi që vazhdon të ketë të injektuar mentalitetin e
imponuar nga Azia e Vogël, por që është e hapur e mikpritëse jo vetëm për
dibranët por dhe për turq, italian e ndonjë grek që ushtrojnë veprimtari
tregtare, si te Pazari i Vjetër i stilit oriental në mes të kasabasë, ashtu dhe
në ndërtesat e reja të modës italiane që asokohe kishin filluar të mbinin nëpër
rrugët kryesore të kryeqytetit.
Kjo
është Tirana e Tom Kukës, dhe e jona bashkë. Një Tironë që ia vlen ta njohësh
nëpërmjet romanit “Flama” por dhe “Hide mbi kalldrëm”. Dhe po aq ia vlen, që
pasi ke mbaruar leximin, librin ta vendosësh në bibliotekë mes librave të tjerë.
Ah...
nëse nuk e ke një bibliotekë..., duhet ta ndërtosh një të tillë.
Enkel Demi dhe Leonard Veizi |
No comments:
Post a Comment