…
Këmbëngulëse zilja e celularit tek binte e më dukej se po vazhdoja të përjetoja
një ëndërr djajsh. Ishte 7 korrik 2018, e shtunë herët në mëngjes, dhe fakti që
mbi ekran ashtu në përgjumjen mëngjesore dallova emrin e Ilir Kadisë, një mik e
koleg gazetar, do të thoshte se më duhej të përballesha me diçka enigmatike,
surprizuese por aspak entuziaste. “Më duket se Gjovalini ka vdekur”. Lajmi ishte
vërtet shokues. Ndoshta ishte vetëm ëndrra që po vazhdonte e dot s’po
zgjohesha. Telefoni m’u drodh në dorë, por nuk më ra. “Më duket se…” pra jo se
“kishte vdekur vërtet”. Dyshimi ishte aq i shkurtër, sa nuk bëri të mundur
asnjë grimcë lehtësimi. “Në fakt, ka vdekur”. Dhjetë minuta më pas piva një
kafe të fortë me Ilir Kadinë, i cili më sqaroi situatën. Të nesërmen po në
mëngjes, bashkë me Flutura Açkën e Kliton Nesturin u nisëm për në Razëm, vendi
ku kishte lindur Gjovalin Paci, dhe e kishte lënë me amanet të varrosej po aty.
Po ashtu si ne, nga Tirana disa dhjetëra makina të tjera ishin nisur me shokë e
miq që kërkonin të përcillnin piktorin për në banesën e fundit.
Krejt
i shpenguar, me flokë të rrallë, pak mustaqe, një mjekër të shkurtër, ai dukej
krejt shqiptar në pamje të parë. Gjykim idiot, gjithsesi. Por teksa më sqaronte
se gjak i përzier i rridhte në deje, italian nga një familje fisnike, pleksur
me malësorët e Shkodrës, nuk dukej më aq ballkanas. Nisa të dyshoj në linjën e
tij. Vështirë se ky lloj të ishte nga ata shqiptarët e vërtetë, pak kaçak me
thikë e kobure në brez që pi duhan Taraboshi. Po t’i vendosje një shall rreth
qafës, të ngjante po aq italian sa dhe piktorët e tjerë të Perëndimit latin.
Por nëse në delir e sipër, atij i shkrepej të thoshte se kishte origjinë
franceze, sërish do ndryshoja mendim. Dukej po aq elegant, sa një parizien.
A
ishte kjo një lojë nervash…? …apo çështje perceptimi?
Me
Gjovalin Pacin njihesha prej vitesh, ndoshta që në fillim të mbërritjes së tij
në Tiranë. Fillimisht kishte lënë pas natyrën piktoreske të Razmës, si kishte
marrë prej saj gjithçka i ishte dashur. Pastaj ishte larguar nga Shkodra,
pikërisht, sepse nga ky qytet i jashtëzakonshëm nuk kishte çfarë të merrte më.
Dhe së fundi kërkonte të linte Tiranën kaotike me të njëjtin arsyetim: nuk
kishte çfarë të bënte më në një qytet që i kishte marrë gjithçka. Dhe jo për
rastësi kërkonte të shkonte atje ku kishin jetuar të parët e tij, në Firence,
ndoshta në Milano, por pse jo dhe në Romë. Gjithsesi, në Itali. Ç’rëndësi
kishte kjo.
Në
rrugëtimin e tij të pazakontë, mes telajosh, bojërash, dhe një trekëndëshi të
vetëm që quhej kavaletë, Gjovalin Paci ishte befasues gjithmonë. Ai vazhdimisht
kishte sjellë një atmosferë pikture thuajse të pangjashme, dhe po aq të
ngjashme çuditërisht. Kishte dhe një filozofi interesante në atë çka
artikulonte, e cila, pa dyshim përcillej dhe në tablotë e tij herë abstrakte, e
herë krejt absurde. Me të njëjtën filozofi ai kishte bërë shkëputjet e tij të
mëdha. Nga Shkodra erdhi në Tiranë me rrobat e trupit. Nuk e mori mundimin të
thërriste një kamion taksi, ku do të paketonte kostumet, këmishët dhe kravatat,
të paloste dhomën e gjumit e për më tepër të zbriste shkallëve kolltukët e
dhomës së ndenjies. “Të nxjerrësh dhjamë nga pleshti”, i thonë kësaj. Gjovalini
nuk e njihte këtë lloj kategorie. Ai
ishte nga ata që vazhdimisht kërkonin diçka të re. Për të nuk kishte pasur
asnjëherë rëndësi dërrasat e mobilieve, as gardëroba ku ngjyra e çorapëve
kalkulohet me atë të kopsave të këmishës. Për të rëndësi kishin telajot e
përfunduara dhe mjetet e tjetra të punës. Vetëm kaq i duhej që kryeqytetin e
egër ta mbërthente për gryke. Dhe ia doli.
-Më
duhet një vapor që të transportoj pikturat në Itali, – më pati thënë së fundi,
atëherë kur nisma e tij për ta kaluar përfundimisht Adriatikun bëhej gjithnjë
më evidente.
Gjovalin Paci |
-Si
është kjo puna e origjinës? – e pyeta një herë. Doja ta publikoja. Për të nuk
kishte rëndësi në shkruaja në gazetë apo e doja për konsum personal. Unë e
kisha të nevojshme të dija historinë e familjes, ndërsa ai të domosdoshme ta
rrëfente. Nuk kishte më sekrete.
Leonard Veizi dhe Gjovalin Paci |
–
“Historia është e gjatë, duket e pabesueshme, por ajo ka ndodhur, – rrëfeu
thjeshtësisht. – Mbiemri ynë origjinal
është Pacaj, që në italisht merr kuptimin “të marrët”. Pacajt ishin familje e
madhe në mesjetën fiorentinase, ishin bankierë. Por kishte një rivalitet me
familjen akoma më të madhe, Mediçët. Kjo u shfrytëzua nga Papati dhe Pacajt
bënë një vrasje nën bekimin e papës. U vra i madhi i Mediçëve. Por mëkati më i
madh është se vrasja u bë në ambientet e një kishe. Mediçët u organizuan dhe iu
kundërvunë Pacëve, i vranë e i përndoqën, aq sa meshkujt e pakët që mbetën nga
familja morën rrugën e mërgimit. Për rreth 60-70 vjet nuk dihej vendndodhja e
tyre. Por diku mes viteve 1720-1730 nëpërmjet rrugëve që kontrollonte Venediku
ata u futën si tregtarë në Shkodër. Në Razmën e atëhershme me 5-6 mijë banorë,
si dhe kishën e Shën Premtes që ishte ndërtuar rreth vitit 1200, Pacajt blenë
truall në pjesën e pabanuar të vendit. Ishin të huaj, por thuhej se kishin
sjellë shumë pasuri me vete. Ndërtuan një shtëpi me gurë e dërrasa, me një
teknologji të lartë, të panjohur nga vendasit. Ajo shtëpi ekziston dhe sot. Në
derën kryesore vendosën një gur që e kishin sjellë nga Firence. Ai gur, që
tregon origjinën e tyre, ka të gdhendur me daltë një kryq, të vendosur horizontalisht
dhe koka e kryqit është e drejtuar nga perëndimi. Pak kohë më pas ata u
dekonspiruan dhe Mediçët që ishin vigjilentë, dërguan mercenarë. Pacajt u zunë
në pusi. U qëllua mbi shtatë meshkujt e mbetur gjallë nga familja. U vranë 6
prej tyre, por për fat të mirë i fundit mbijetoi i plagosur. Në kushtet e reja
ai u kthye të bëjë jetën e një shqiptari dhe u martua me një shqiptare. Mbiemri
ynë u transformua në Paci dhe pasardhësit u pagëzuan me emra katolikë, por të
shqiptarizuar. Në Razëm një lagje ende quhet “Gil Pacaj”. Them se vrasja e bërë
në një institucion fetar mori nga pas dhe mallkimin e vetë institucionit.
Pacajt e kanë vuajtur një gjë të tillë për breza me radhë. Të paktën për 250
vjet vetëm një nga Pacët meshkuj jetonte. Tjetri, më i vjetri, vdiste nga
shkaqe të ndryshme. Vonë Pacajt filluan të shumohen”.
-“Ore,
të vërtetë e ke gjithë këtë histori?” Besoja, por po aq isha dhe skeptik. –
“Shkojmë në Razëm, – më bëri një ofertë Gjovalini. – Shohim shtëpinë. Kam dhe
ca dokumente të tjera që do të të bindin”. –“Çfarë thua o Gjove, – ia kthej
unë. – Të na nxjerrësh ndonjë rrugë Italie, vij me vrap. Razmën ua kemi lënë
turistëve për verim”. Gjovalini qeshi shpenguar. Ai ishte artist në të gjithë
dimensionin e tij. Megjithëse thoshte se nuk ishte e lehtë ta merrje një titull
të tillë.
Pati
hapur ekspozita të çuditshme, me krijime në të gjitha gjinitë e pikturës,
kompozim e portret. Punonte në disa lloj teknikash: akrilik, vaj, tempra,
guashe dhe teknika të tjera grafike, bardh e zi. Paci është i pari dhe i vetmi
piktor shqiptar, që arriti të ekspozojë veprat e tij në Galerinë e Komisionit
Evropian në Bruksel, ku u prezantua me punime të realizuara me teknikën e
akrilikut të pjekur. Gjithashtu, ai qe ndalur në disa kryeqytete evropiane, mes
te cilave edhe në Frankfurt, duke ekspozuar në galerinë gjermane, “Arti në
shtëpinë blu”. Me rastin e 100-vjetorit të Nënë Terezës, Gjovalin Paci
gjithashtu ndërtoi një ekspozitë enkas për këtë rast. “Nënë Terezën e kam parë
në ëndërr, – më tha. – M’u duk sikur ishte e varrosur dhe më thotë: Më jep
dorën. Unë i jap dorën e djathtë. Ajo më flet sërish: E ke të bekuar këtë dorë.
Kjo ishte një ëndërr që s’do të më shuhet nga kujtesa. Pastaj kisha dhe mbresa
të jashtëzakonshme nga vizita e saj, kur erdhi në Shkodër. Atëherë pashë një
grua të imët, me një veshje të bardhë e shirita të kaltër, që dukej sikur nuk
prekte në tokë kur ecte, por fluturonte. Thosha me vete: Ku qëndron forca e
këtij njeriu? Ajo ishte një grua në moshë, jo më e bukur, por ishte si një
engjëll. Ishte vërtet një nënë, me duar të rrudhura e fraktura. Lexova korrespodencën
dhe shumë libra mbi jetën e saj, studiova karakterin nëpërmjet fotografive.
Isha i inspiruar. Më pas krijova një seri portretesh të saj me firmën time”.
***
Gjovalin
Paci u nda nga jeta, pas një ataku kardiak, vetëm dy muaj pasi hapi ekspozitën
e tij të fundit të titulluar “Skënderbeu”. Ishte vetëm 60 vjeç. La në mes të
rrugës projekte të mëdha dhe bisedimet ku me shumë gjasa piktura e tij, e
piketuar nga menaxherët ndërkombëtarë, do të kuotohej në bursat më të
rëndësishme të artit bashkëkohor. Por gjithçka mbeti e pambaruar.
No comments:
Post a Comment