Friday, August 16, 2024

“Angel Heart", nënvetëdija e rrëfimit të një krimi



Nga Leonard Veizi
 
Duket herët se ndjesia e misterit dhe horrorit në një letërsi a në një film atristik përbën një kombinim të fuqishëm që krijon një atmosferë të tensionuar dhe emocionuese për audiencën. Misteri shpesh ndërtohet përmes elementeve të pazbuluara të historisë, duke lënë hapësirë për interpretime të ndryshme dhe duke mbajtur shikuesin të intriguar dhe në tension. Kjo pasiguri dhe mungesë e informacionit të plotë rreth ngjarjeve apo karaktereve bën që shikuesi të ndiejë një lloj ankthi, ndërsa përpiqet të kuptojë të vërtetën pas fasadës. Horrori, nga ana tjetër, përdor frikën bazike dhe reaksionet emocionale për të tronditur shikuesin. Kombinimi i këtyre dy elementeve e rrit më tej tensionin dhe pritshmëritë, duke krijuar një atmosferë që shpesh kulmon në momente të papritura apo të tmerrshme. Ndërsa misteri ngjall kuriozitetin, horrori sjell pasiguri dhe frikë, duke i bërë këto filma të paharrueshëm dhe të fuqishëm në mënyrën se si ndikojnë në psikologjinë e shikuesit. Kjo ka ndodhur edhe tek “Falling Angel” si roman apo siç njihet në kinematografi: “Angel Heart”...
 
...Nju Jork, viti 1955. Angel është një detektiv i papunë që pranon një punë nga zotëri i çuditshëm: gjeni një ish-këngëtar të zhdukur dhjetë vjet më parë pa paguar një borxh. Nga rrugët e Harlemit deri te ceremonitë vudu në New Orleans, hetimi i Angel shpejt zbret në një makth.
Ai mund të konsiderohet pa frikë nga filmat horror psikologjik më tëi mirë të të gjitha kohërave. Me një kast të mrekullueshëm aktorësh, interpretime solide, çaste shumë rrëqethëse dhe shqetësuese dhe kishte një atmosferë dhe ton kaq të frikshëm gjatë gjithë filmit.
Kriza e identitetit, një amnezi psikologjike, nënvetëdija, frikë eksistenciale dhe humbje e kontrollit, dualizmi moral dhe relativizmi si dhe simbolet e mbinatyrshme. Të gjitha këto janë pjesë përbërëse e një filmi që në shqip ka ardhur si: “Zemra e Angelit”
Filmi "Angel Heart" i vitit 1987, drejtuar nga Alan Parker dhe bazuar në romanin "Falling Angel" nga William Hjortsberg, është një thriller psikologjik dhe horror i cili kombinon elemente të misterit noir me ato të mbinatyrshmes. Filmi trajton çështje komplekse të identitetit, moralit, dhe nënvetëdijes, duke krijuar një histori që sfidon perceptimin e realitetit të personazheve dhe shikuesve.
Zbulimet përfundimtare të filmit kanë një kuptim të çuditshëm, sapo t'i kuptojmë ato. Ky është një nga ata filma ku largohesh nga teatri dhe ri-interpreton skenat në kokën tënde, duke riinterpretuar skenat e hershme në kuptimin e zbulimeve të fundit tronditëse.
 
Romani
“Falling Angel” u botua si një roman horror në vitin 1978 nga shkrimtari amerikan William Hjortsberg. I shkruar në një stil detektiv me tema të mbinatyrshme, ai u përshtat në filmin e vitit 1987 “Zemra e Angelit”. U cilësua si një roman magjepsës i vrasjes, misterit dhe okultizmit. Madje shumë njerëz mendojnë se “Falling Angel” është romani më i madh horror mbinatyror amerikan i shekullit të XX.
 
Filmi
Pak para daljes në kinema, Angel Heart u përball me çështje censurimi nga Shoqata e Filmit në Amerikë për një skenë me përmbajtje seksuale. Parker u detyrua të hiqte dhjetë sekonda filmime për të siguruar vlerësimin që donte shpërndarësi i filmit Tri-Star Pictures.  “Angel Heart” mori një reagim të përzier nga recensentët, të cilët vlerësuan interpretimet e Rourke dhe Bonet, si dhe dizajnin e prodhimit, partiturën dhe kinematografinë, por kritikuan skenarin e Parker. Filmi u konsiderua si i nënvlerësuar për arkëtimet e tij, por gjithsesi me ndikim. Pra një film kult në çdo kuptim të fjalës.
Më pas ngjarja e romanit u përshtat gjithashtu në një opera nga J. Mark Scearce me një libret nga Lucy Thurber. I titulluar “Falling Angel”, u shfaq premierë në Qendrën Muzikore Brevard më 30 qershor 2016, pasi fillimisht ishte porositur nga Qendra për Opera Bashkëkohore në Nju Jork. Romani u serializua në versionin e përmbledhur në revistën “Playboy” në vitin 1978, fitues i çmimit editorial të “Playboy” për veprën më të mirë.
 
Ngjarja
Detektivi privat Harry Angel punësohet nga enigmatiki Louis Cyphre për të gjetur Johnny Favorite, i cili i detyrohet Cyphre një borxh. Këngëtar para Luftës së Dytë Botërore, Johnny Favorite u dërgua në konflikt dhe ra në koma. I lënguar prej vitesh në një gjendje vegjetative në spitalin e veteranëve, Favorite tani është zhdukur. Jeta e të preferuarit, si vetë njeriu, është gëlltitur nga toka. Duke gjurmuar të kaluarën e fragmentuar të Favorite nga New York City deri në New Orleans, personazhi i që ndjek Angel errësohet ndërsa ish-bashkëpunëtorët e Favorite gjenden të vrarë. Makthet dhe halucinacionet e përndjekin mendjen e tij. Bota reale i mposht dalëngadalë makthet e tmerrshme të halucinacioneve të Angel, duke arritur një kulm të ethshëm ndërsa Harry Angel zbulohet se është Johnny Favorite. Gjatë Depresionit të Madh, Favorite ia shiti shpirtin djallit. Duke mos dashur të shlyente borxhin e tij, Favorite dhe bashkëpunëtorët e tij rrëmbyen një të ri G.I. me emrin Harry Angel. Duke vrarë G.I në një vrasje rituale dhe duke konsumuar zemrën e ushtarit, Johnny Favorite vodhi shpirtin e Harry Angel dhe u maskua nga djalli dhe bota. I vendosur më pas në Luftën e Dytë Botërore si Harry Angel, nga goditja e një  predhe e bëri Favorite të harronte veten e tij të vërtetë. Halucinacionet, si dëgjimore ashtu edhe vizuale, janë kujtimet e ndrydhura nga Angel i vërtetë. Angel kërkoin për veten e tij në emër të Cyphre. Përballë Cyphre, tani i demaskuar si Lucifer, Angel zbret nga një ashensor industrial i errësuar në thellësi të panjohura.
 
Zbërthimi psikologjik
Personazhi kryesor, Harry Angel - i interpretuar nga Mickey Rourke, - është një detektiv privat që është në kërkim të një personi të zhdukur. Megjithatë, ndërsa historia zhvillohet, bëhet e qartë se Angel është, në të vërtetë, personi që ai po kërkon, por me një kujtesë të shtrembëruar dhe të manipuluar. Ky fakt sugjeron një formë të amnezisë psikologjike, ku truri i tij ka shtyrë në harresë ngjarjet traumatike dhe krimet që ka kryer. Filmi shpalos gradualisht këtë amnezi përmes zbulimeve të tmerrshme, duke e përballur Angel me të kaluarën e tij të fshehur.
Filmi eksploron temën e dëshirave të ndaluara dhe fajin që vjen si rezultat i tyre. Personazhi i Louis Cyphre - i interpretuar nga Robert De Niro, - që në fakt është djalli i maskuar, përfaqëson forcat e errëta që e shtyjnë Harry Angel drejt një vetë-shkatërrimi të pashmangshëm. Cyphre është në kërkim të shpirtit të Angel, të cilin ai e kishte premtuar më parë, dhe kështu, përpiqet ta rikthejë atë nëpërmjet një loje të ndërlikuar psikologjike. Filmi tregon se si dëshirat e errëta dhe instinktet mund të shkatërrojnë një individ kur nuk përballen në mënyrë të ndërgjegjshme dhe të përgjegjshme.
Filmi është i mbushur me simbole të mbinatyrshme dhe fetare që shërbejnë si pasqyrim i përballjes së Angel me demonët e tij të brendshëm. Shumica e ngjarjeve në film mund të interpretohen si manifestime të nënvetëdijes së tij, ku Cyphre vepron si një simbol i ndërgjegjes së tij të errët. Simbolet si gjaku, pulat, dhe veçanërisht pasqyrat, që shfaqen në film, sugjerojnë një përçarje të madhe mes vetëdijes dhe nënvetëdijes së Angel, si dhe shpërbërjen e kufijve mes realitetit dhe iluzionit.
Një nga elementet kryesore të horrorit psikologjik në "Angel Heart" është humbja e kontrollit mbi realitetin dhe mbi vetveten. Filmi e përshkruan degradimin e ngadaltë të Harry Angel, ndërsa ai përballet me faktin se është një vrasës i tmerrshëm, pa qenë as në dijeni të veprimeve të tij. Kjo përballje me të panjohurën dhe pamundësia për të kontrolluar fatin e vet është burimi i vërtetë i terrorit në film, duke evokuar një frikë eksistenciale që është thellësisht shqetësuese.
Në "Angel Heart", kufijtë mes të mirës dhe të keqes janë të turbullta dhe të paqarta. Ndërsa Angel përpiqet të zbulojë të vërtetën, ai zbulon se ka qenë gjithmonë pjesë e së keqes. Filmi sugjeron që morali është i relativizuar dhe se çdo individ mund të jetë i prirur të bëjë veprime të tmerrshme në rrethana të caktuara, veçanërisht kur joshjet e djallit janë në lojë. Ky dualizëm moral i thellon ndjenjat e pavlefshmërisë dhe dëshpërimit të personazhit, duke e bërë filmin një pasqyrë të frikshme të natyrës njerëzore.
 
Epilogu
"Angel Heart" është një eksplorim i thellë psikologjik i errësirës së brendshme dhe luftës së individit me demonët e tij të brendshëm. Filmi përzien elemente të misterit, horrorit, dhe mbinatyrshmes për të krijuar një histori që sfidon perceptimet e zakonshme dhe shtron pyetje mbi natyrën e njeriut dhe të keqen që ai mund të mbart brenda vetes. Ky është një film që nuk shfaq vetëm frikë, por krijon një atmosferë të përhershme shqetësimi dhe tensioni psikologjik.

No comments:

Post a Comment