Friday, September 20, 2024

Galilei, inkuizicioni dhe teoritë liberale për tokën e sheshtë

Nga 
Leonard Veizi
 
Kalendari historik të kujton se 391 vite më parë, më 20 shtator 1633, shkencëtari italian Galileo Galilei u gjykua nga Kisha Katolike për teorinë e tij, sepse thoshte që Toka sillej rreth Diellit. Për këtë arsye ai u mbyll në arrest shtëpiak për pjesën e mbetur të jetës, deri në vdekjen e tij më 1642, në moshën 77-vjeçare...
 
...Galileo Galilei është një nga figurat më të mëdha të historisë shkencore, jo vetëm për kontributet e tij thelbësore në fizikë, astronomi dhe matematikë, por edhe për përballjen e tij dramatike me Inkuizicionin e Kishës Katolike. Një nga çastet më ikonike të jetës së tij, pas një periudhe të gjatë hetimi dhe shtypjeje nga Inkuizicion,i është gjyqi për të në vitin 1633, ku ai thuhet se deklaroi "E pur si muove" apo thënë shqip “Megjithatë, ajo lëviz”. Më pas kjo frazë u kthye në simbolin e triumfit të së vërtetës shkencore përkundrejt dogmave të kohës.
Galilei kishte argumentuar se Toka ishte një planet që rrotullohej rreth Diellit, duke sfiduar teorinë e Ptolemeut, e cila e vendoste Tokën në qendër të universit. Kjo ide sfidonte jo vetëm konceptet shkencore, por edhe besimet fetare, duke e bërë Galilein një figurë të kontestuar.
Megjithatë, rreth kësaj ngjarjeje ka interpretime të ndryshme, si dhe keqkuptime të thella, përfshirë teoritë bashkëkohore që përpiqen të sfidojnë vetë idenë që Toka është e rrumbullakët.
 
Konflikti
Në shekullin e XVII, Kisha Katolike ishte ende një fuqi e padiskutueshme politike dhe shpirtërore në Evropë. Sistemi kopernikan, që propozonte se Dielli, jo Toka, ishte në qendër të universit, ishte një sfidë për dogmën gjeocentrike që mbizotëronte në mendësinë e krishterë prej shekujsh. Pavarësisht se teoritë heliocentrike të Kopernikut kishin qarkulluar për dekada, ishte Galileo që i solli ato në qendër të debatit me anë të kërkimeve dhe eksperimenteve të tij.
Galileo përdori teleskopin, një pajisje që ai përmirësoi, për të vëzhguar trupat qiellorë, duke zbuluar satelitët e Jupiterit, fazat e Venusit, dhe njollat e Diellit. Këto vëzhgime ishin të papajtueshme me teorinë gjeocentrike dhe forcuan idenë se Toka nuk ishte qendra absolute e universit. Në këtë mënyrë, Galileo erdhi në konflikt të drejtpërdrejtë me autoritetet kishtare.
 
Inkuizicioni
Në vitin 1616, Kisha kishte dënuar idenë kopernikane si heretike dhe e kishte paralajmëruar Galileo-n që të mos e përkrahte më publikisht. Megjithatë, Galileo vazhdoi kërkimet dhe publikoi veprën e tij "Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo" ose e ardhur në shqip “Dialog mbi dy sistemet më të mëdha të botës” në vitin 1632, ku ai paraqiste argumentet pro dhe kundër gjeocentrizmit dhe heliocentrizmit. Kjo vepër u pa si një mbrojtje e hapur e teorisë kopernikane dhe si një sfidë për autoritetin e Kishës.
Gjatë gjyqit të tij nga Inkuizicioni në vitin 1633, Galileo u përball me presione të mëdha. Edhe pse ai u detyrua publikisht të heqë dorë nga mësimet e tij, mbetet e përhapur një legjendë që, pasi pranoi se Toka nuk lëviz, ai thuhet se e pëshpëriti në fund "Megjithatë, ajo rrotullohet." Kjo frazë nënkupton rezistencën e tij ndaj të pavërtetave të imponuara, si dhe besimin e tij të thellë në të vërtetën shkencore.
 
Toka e sheshtë
Në një kthesë të çuditshme, ndonëse Galileo dhe shkencëtarët e tjerë të kohës së tij dhanë prova të pakontestueshme për natyrën e rrumbullakët të Tokës dhe lëvizjet e saj, disa grupe sot pretendojnë që Toka është e sheshtë dhe se Dielli rrotullohet sipër saj. Në kohët moderne, ideja e Tokës së sheshte ka rifituar popullaritet, veçanërisht përmes teorive të konspiracionit. Disa individë besojnë se informacioni mbi formën sferike të Tokës është një mashtrim i organizimeve të fuqishme, si qeveritë dhe agjencitë shkencore. Ky është një fenomen i vonshëm që përfaqëson më shumë një reagim ndaj shkencës moderne dhe globalizimit, sesa një bazë të qëndrueshme shkencore.  Përkrahësit e teorisë së “Tokës së sheshtë” shpesh përdorin argumente të thjeshta ose sofizma për të sfiduar të dhënat shkencore të pranuara. Ata shpesh mohojnë provat empirike të ofruara nga astronomia dhe fizika, përfshirë misionet hapësinore dhe imazhet satelitore. Kjo rrymë ka marrë hov falë shpërndarjes së informacionit në internet dhe rrjeteve sociale, duke krijuar një platformë për dezinformimin. Teoria e fabrikuar e “Tokës së Sheshtë” mbetet sot si një sfidë për shkencën moderne
 
Përballja
Përvoja e Galileo Galileit dhe përpjekjet bashkëkohore për të promovuar idenë e Tokës së sheshtë na kujtojnë se përballja mes shkencës dhe dogmës nuk është thjesht një ngjarje historike e kaluar, por një proces që vazhdon edhe sot. Ndonëse shumë argumente të teorive të Tokës së sheshtë janë lehtësisht të hedhura poshtë nga faktet shkencore moderne, fenomeni i këtyre teorive konspirative ngre pyetje për fuqinë e perceptimeve, autoritetin e shkencës dhe mënyrën se si shoqëritë ndajnë dhe përpunojnë informacionin.
 
Trashëgimia
Galileo mbetet një figurë qendrore jo vetëm për shkencën, por edhe për lirinë intelektuale. Përballja e tij me Inkuizicionin është një simbol i luftës së dijetarëve kundër censurës dhe për të drejtën për të kërkuar të vërtetën, pavarësisht dogmave politike apo fetare. Në një botë ku teoritë konspirative përhapen lehtësisht, shembulli i Galileo-s na kujton rëndësinë e skepticizmit racional dhe të mbështetjes mbi provat empirike si gur themeli i dijes njerëzore.
Toka vazhdon të rrotullohet, pavarësisht nga çdo përpjekje për të mohuar faktet shkencore. Ashtu si në kohën e Galileo-s, kërkimi për të vërtetën është një sfidë që kërkon kurajë dhe përkushtim.
E ndërsa Galileo Galilei ishte një pionier i shkencës moderne, duke sfiduar besimet e kohës së tij dhe duke e çuar përpara njohjen njerëzore për universin, teoria e “Tokës së sheshte” ka rrethana të ndryshme në periudha të ndryshme, që tregon se besimi në konspiracione ka qenë e të jetë një përbërës i shoqërisë sonë.
 

No comments:

Post a Comment