“Aeroport
‘79”
Nga Leonard Veizi
Ata ishin kulmi i teknologjisë ajrore. Elegant dhe shumë të
shpejtë. Quheshin “Concorde”. Dhe fluturuan për të kapërcyer Atlantikun për 30
vite me radhë. Por vetëm paq, sepse u desh të dilnin në pension, duke besuar
se për këtë periudhë kohe e kishin plotësua kilometrazhin e mundshëm të jetës
ajrore...
...21 vjet më pas, lajmet e fundit na informojnë se një
aeroplan tip “Overture”, - për transport pasagjerësh, - i kompanisë amerikane “Boom Supersonic”, mund
të arrijë të zëvendësojë aeroplanin supersonik “Concorde”, që u tërhoq nga
tregu pasi bëri fluturimin e tij të fundit në nëntor 2003. Dhe kjo padyshim është
një tjetër arritje, pas boshllëkut që krijoi dalja jashtë loje e legjendës “Concorde”
Avioni supersonik
“Concorde” ishte një avion supersonik komercial, i cili
fluturoi për herë të parë në vitin 1969 dhe shërbeu deri në vitin 2003. Ai mund
të arrinte shpejtësi dy herë më të shpejtë se zëri, duke bërë që pasagjerët të
udhëtonin shumë më shpejt në distanca të gjata. Ky avion simbolizonte kulmin e
teknologjisë ajrore të kohës, por gjithashtu kishte kosto të larta operacionale
dhe kufizime mjedisore, të cilat kontribuuan në tërheqjen e tij nga shërbimi.
“Concorde” ishte një
aeroplan supersonik anglo-francez dhe u prodhua nga dy kompani evropiane ajrore, Air
France dhe British Airways. Në fakt shpejtësisa e Konkordit gjatë
fluturimit në një lartësi prej 16 000-18 000 metra ishte 2,04 Mach.
Ndërsa kapaciteti ishte nga 92 deri në 128 pasagjerë.
Ndërkohë me avionin e
tyre “Overture”, kompania amerikane “Boom Supersonic” synon të arrijë
shpejtësi prej 1.7 Mach, me deri në 80 pasagjerë në bord dhe distanca mbi 6800
kilometra. Por fluturimi i tij i parë me pasagjerë vlerësohet të
realizohet rreth vitit 2029.
Historiku
Studimet për “Concorde” filluan
në vitin 1954 dhe Franca dhe Mbretëria e Bashkuar nënshkruan një traktat për
krijimin e projektit të zhvillimit më 29 nëntor 1962, pasi kostoja e programit
u vlerësua në 70 milion paund i barabartë me 1.68 miliardë paund të vitit 2023.
Ndërtimi i gjashtë prototipeve filloi në shkurt 1965 dhe fluturimi i parë u nis
nga Toulouse më 2 mars 1969. Tregu ishte parashikuar për 350 avionë dhe
prodhuesit morën deri në 100 porosi nga shumë linja ajrore kryesore.
“Concorde” hyri në
shërbim më 21 janar 1976. Fluturimet transatlantike ishin tregu kryesor. Por "Air
France" dhe "British Airways" mbetën klientët e vetëm me shtatë korniza avioni
secili.
Konkurrenti i tij i
vetëm ishte prodhimi rus "Tupolev Tu-144", që transportonte pasagjerë nga nëntori 1977 deri në
një aksident në maj 1978. Një tjetër konkurrent i mundshëm, Boeing 2707, u
anulua në 1971. Kështu që "Concodre" mbeti i vetëm.
Më 25 korrik 2000,
Fluturimi 4590 i "Air France" u rrëzua menjëherë pas ngritjes. 109 pasagjerët në
bord dhe katër njerëz në tokë mbetën të vdekur. Ky ishte i vetmi incident fatal
që përfshinte "Concorde". Shërbimi u pezullua deri në nëntor 2001. Avionët e
mbijetuar u tërhoqën në 2003, 27 vjet pasi kishin filluar operacionet tregtare.
Tanimë veç 2 nga 20 avionët e ndërtuar janë ruajtur për të qenë pjesë e
ekspozimeve.
Filmi
"Concorde"-it iu bë një reklamë e paparë. Madje u investua
që ai të ishte “aktori” kryesor i një filmi. "The Concorde... Airport
'79" është titulli i tij origjinal, por Televizioni Shqiptar e trasmetoi
atë me nje version të shkurtuar si “Aeroport 79”. Ai është filmi i katërt dhe i
fundit në serinë "Airport", e cila përqendrohet në krizat dhe katastrofat
e fluturimeve ajrore. Ky film u publikua në vitin 1979 dhe përqendrohet te një
fluturim me avionin supersonik “Concorde”, një nga avionët më të shpejtë të
kohës, i njohur për aftësinë e tij për të kaluar shpejtësinë e zërit.
Filmi u drejtua nga Deivid Louell Riç. Kasti i gjithë
yjeve përfshin Xhorxh Kenedi, i cili u shfaq në të katër filmat nga seria e
Aeroportit, dhe me Alen Delon, Susan Bleikli dhe Robert Vagner në rolet
kryesore.
Ngjarja
Në film, kompania ajrore përgatitet për një fluturim
ndërkombëtar nga SHBA në Paris dhe më pas në Moskë. Gjatë këtij udhëtimi, një
gazetare - e interpretuar nga Susan Bleikli - zbulon një komplot të rrezikshëm
që përfshin një biznesmen të fuqishëm dhe armë ilegale. Ky biznesmen përpiqet
të sabotojë fluturimin për të mbuluar veprimet e tij të paligjshme, duke vënë
në rrezik jetën e pasagjerëve dhe ekuipazhit.
Aksionet përfshijnë disa tentativa për të rrëzuar
avionin, me avionë luftarakë që e ndjekin dhe një raketë të lëshuar për të
goditur avionin. Kapiteni, i luajtur nga Alen Delon, dhe ekuipazhi bëjnë
përpjekje heroike për të shpëtuar pasagjerët. Dhe një avion tip “Concorde”
ishte i gatshëm të bënte shumë akrobaci për t’i shpëtuar rrezikut, aq sa mund të
besoje se ai kishte vetitë e një avioni luftarak dyvendësh.
Kritikat dhe vlerësimi
Filmi nuk pati sukses të madh kritik dhe u konsiderua si
një përpjekje më e dobët krahasuar me filmat e mëparshëm të serisë
"Airport." Pavarësisht skenave të mëdha aksioni dhe prezencës së "Concorde"-it, filmi shpesh ironizohet për skenarin dhe aktrimin, dhe është parë
më shumë si një aventurë "B movie" - që simbolizon një film të lirë dhe të bërë keq, - sesa një thriller serioz.
Ndonëse u pasqyrua në mënyrë kritike dhe pati pak arkëtime në
Amerikën e Veriut, filmi ishte një sukses komercial ndërkombëtarisht, duke
fituar një total prej 65 milionë dollarësh me një buxhet prej 14 milionë
dollarësh në prodhim.
Gjithsesi, për ata që janë të apasionuar pas aviacionit
dhe “Concorde”-it, filmi ofron disa pamje interesante të avionit në veprim.
No comments:
Post a Comment