Nga Leonard Veizi
Nderi
dhe guximi nuk janë të kushtëzuara nga rrethanat, por nga zgjedhjet që bëjmë.
-Por jo spiun.
Me
këtë togfjalësh leitnant-koloneli Frank Slejd mori në mbrojtje një nxënës
shkolle, i cili nuk i tradhtoi shokët e tij, as kur drejtori përveçse e
kërcënoi me përjashtimin nga shkolla e akuzoi si mashtrues e gënjeshtar. Dhe ky
ishte vetëm fillimi i një fjalimi brilant, i bërë nga një burrë i verbër,
ish-ushtarak i dalë në pension, përpara një stafi pedagogjik që po mundohej ta
bënin brezin e ri të nxinin virtytet më të pastra të një shoqërie, por që jo
gjithmonë arrinin t’ia dilnin.
-Cila është motoja këtu: djem tradhtoni shokët të
shpëtoni bythën?
Leitnant
koloneli Slajt nuk u ndal as kur drejtori mediokër kërkoi ta mbyllte fjalimin e
tij përpara auditorit me nxënës e mësues bashkë. Dhe kjo është skena e një
filmi që ka bërë epokë e që titullohet “Aromë gruaje”, ku një aktor si Al
Paçino do të ngrinte suksesin e karrierës së tij deri tek fitimi i një çmimi të
madh.
-Çarli nuk do të shesë askënd për të blerë të ardhmen
e tij!! Dhe kjo, miqtë e mi, quhet integritet! Kjo quhet guxim! Tani
Çarli është këtu. Ishte në udhëkryq. Por ai e zgjodhi një rrugë.
Është rruga e drejtë. Është një rrugë e bërë me parime - që tregon karakter.
Lëreni të vazhdojë udhëtimin e tij.
Romani
Gjithçka
ka nisur nga “Il buio e il miele”, që është një roman i shkrimtarit italian Xhovani
Arpino, i botuar në vitin 1969. Protagonisti i romanit është një ushtar i cili
u bë invalid për shkak të një aksidenti gjatë një stërvitje. Nga ky roman u
realizuan dy filma: “Profumo di donna” apo “Aromë gruaje” në vitin 1974, nga
Dino Risi me Vitorio Gasman në rolin kryesor dhe “Scent of a Woman” “Aromë
gruaje” në 1992, nga Martin Brest me Al Paçinon. Libri, pavarësisht përfundimit
optimist, përshkohet nga "një ton i shkretë, që lë një ndjenjë hidhërimi
të thellë - dhe shqetësimi - te lexuesi". Protagonisti është parë si një
nga emblemat e vetmisë moderne.
“Profumo di donna”
“Aromë
gruaje” e cila në gjuhën italiane është: “Profumo di donna” është një film komedi
all'italiana i vitit 1974 me regji nga Dino Risi, bazuar në “Il buio e il miele”
apo i ardhur në shqrip si “Errësira dhe mjalti”. Flitet për një kapiten italian
i verbër, Fausto Konsolo, i shoqëruar nga ndihmësi i tij Çiço, i cili i është
caktuar nga ushtria. Ai udhëton nga Torino për në Napoli për t'u takuar me një
shok të vjetër. Shoqëruesi ishte shpërfytyruar në të njëjtin incident ushtarak
që verboi kapitenin. I panjohur për ndihmësin e tij, Kapiteni do të përmbushë
një pakt vetëvrasjeje me shokun e tij të vjetër. Ndërsa ata udhëtojnë, kapiteni
i kërkon Çiços ta ndihmojë të dallojë gratë e bukura. I pakënaqur me
përshkrimet e djalit, ai përdor nuhatjen në vend të tij, duke pretenduar se
ndjen erën e një gruaje të bukur.
Si
Risi ashtu edhe aktori kryesor Vitorio Gasman fituan çmime të rëndësishme
italiane dhe franceze.
“Scent of a Woman”
“Aromë
gruaje” është gjithashtu një film dramatik amerikan i vitit 1992, prodhuar dhe
drejtuar nga Martin Brest. Filmi u përshtat nga Bo Goldmen prej romanit të
shkrimtarit italian Xhovanni Arpino “Il buio e il miele”. Në filmin amerikan
luajnë Al Paçino dhe Kris Or'Donëll, Filmi u xhirua kryesisht në shtetin e Nju
Jorkut, tek ambjentet e Universitetit “Princeton”, në shkollën “Emma Willard”,
një shkollë vetëm për vajza në Troi, në hotelin “Waldorf”-Astoria dhe shkollën “Fieldston”
të Nju Jork Sitit. Filmi mori përgjithësisht vlerësime pozitive nga kritikët.
Paçino fitoi çmimin Oscar si aktori më të mirë për interpretimin e tij. Filmi u
nominua për regjisorin më të mirë, filmin më të mirë dhe skenarin më të mirë
bazuar në materialet e prodhuara ose të publikuara më parë. Filmi fitoi tre
çmime “Golden Globe”, për skenarin më të mirë, aktorin më të mirë dhe filmin më
të mirë - dramë.
“Aromë Gruaje”
Tek
"Aromë Gruaje" Al Pacino interpreton rolin kryesor të kolonelit në
pension Frank Slejd, një veteran i verbër dhe problematik. Ky film, është një
përzierje e thellë emocionesh dhe temash, duke përfshirë kuptimin e nderit,
guximin dhe rëndësinë e miqësisë. Ngjarja zhvillohet gjatë fundjavës së
Falënderimeve, kur një student i varfër, Çarli Sims, pranon të kujdeset për
kolonelin Slejd si pjesë e një pune të përkohshme. Slejd, megjithatë, ka plane
të tjera: ai e bind Çarlin që ta shoqërojë në një udhëtim luksoz në Nju Jork,
ku synon të përjetojë disa kënaqësi të fundit para se të kryejë vetëvrasje. Filmi
përfshin disa çaste të paharrueshme, si tangoja e Slejd me një grua të re në
një restorant dhe xhiroja e tij me një makinë Ferrari, për të cilat Paçino
shfaq një kombinim mjeshtëror të humorit dhe trishtimit. Këto çaste
simbolizojnë përpjekjen e tij për të përjetuar ndjenjën e lirisë, përkundër
kufizimit fizik që i ka sjellë verbëria. Në një pikë kyçe, Çarli përballet me
presionin për të tradhtuar shokët e tij të klasës e për të shpëtuar bursën. Në
fund, ai zgjedh integritetin përpara përfitimeve personale. Kjo zgjedhje përkon
me filozofinë e jetës së kolonelit Slade, i cili gjithashtu po përballet veten
me një vendim për jetën apo vdekjen. Verbëria e Slejd simbolizon më shumë se
një kufizim fizik; ajo pasqyron gjithashtu mërzitjen dhe vetminë që vjen nga
ndjenja e humbjes së qëllimit dhe krenarisë. Përmes marrëdhënies me Çarlin, Slejd
fillon të ndryshojë. Miqësia e tyre i jep atij një arsye për të jetuar dhe për
të rimarrë një farë nderi dhe shprese. Paçino jep një performancë të
jashtëzakonshme, duke përshkruar një personazh kompleks që përzien dhimbjen e
humbjes me karizëm dhe energji të papritur. Verbëria e tij portretizohet në
mënyrë të besueshme, duke u fokusuar jo vetëm te aspektet fizike, por edhe te
ndryshimi psikologjik dhe emocional që sjell ajo. Karakteri i Slade shndërrohet
nga një burrë i thyer dhe cinik në dikë që gjen vullnetin për të jetuar, falë
ndikimit të Çarlit. "Aromë Gruaje" është një film përballjesh: mes
dritës dhe errësirës, dëshpërimit dhe shpresës, nënshtrimit dhe guximit për të
qëndruar për atë që është e drejtë. Ai mbetet një vepër që i bën jehonë vlerave
humane dhe fuqisë së lidhjeve njerëzore, duke lënë një mesazh të thellë për
secilin që e shikon.
Morali i një fjalimi
Fundi
i filmit është sa emocional aq dhe simbolik. Në skenën përfundimtare, Slejd flet
me pasion në një gjyq shkollor ku mbron Çarlin, duke theksuar rëndësinë e
integritetit. Ky çast jo vetëm që përfaqëson kulmin e transformimit të Slejd-it,
por edhe forcon mesazhin qendror të filmit: nderi dhe guximi nuk janë të
kushtëzuara nga rrethanat, por nga zgjedhjet që bëjmë. Fjalimi i kolonelit
Frank Slejd në skenën e gjyqit në auditor është çast kulmor i filmit “Scent of
a Woman” dhe përçon një mesazh të thellë për guximin moral, integritetin, dhe
vlerën e karakterit.
Në
këtë skenë, Slade mbron Çarli Sims, një nxënës i varfër që refuzon të tradhtojë
shokët e tij për t'i shpëtuar ndëshkimit nga shkolla. Fjalimi është një
përplasje me autoritetin e padrejtë dhe një mbrojtje e asaj që do të thotë të
jesh i ndershëm dhe i drejtë në situata të vështira.
Slade
përshkruan zgjedhjen e Çarlit si një akt kurajoje të veçantë. Ndërsa të tjerët
zgjodhën rrugën e lehtë duke e tradhtuar besimin e shokëve, Çarli vendosi të
mos e bëjë këtë, edhe pse e dinte se do të kishte pasoja. Sipas Slejd, ky është
lloji i karakterit që duhet të promovohet dhe mbështetet. Slejd kritikon me
forcë hipokrizinë e sistemit që shpërblen konformizmin dhe frikën, ndërsa dënon
njerëzit me parime. Për të, shpirti i një njeriu është më i rëndësishëm se çdo
përfitim afatshkurtër, dhe ai thekson se shoqëria nuk duhet t'i nënshtrojë
individët për hir të rregullave të thata.
Slejd
sugjeron se është e rrezikshme kur shoqëria ose institucionet edukative
dështojnë të njohin dhe mbështesin integritetin tek të rinjtë. Duke mbrojtur Çarlin,
ai argumenton se ata që tregojnë kurajë dhe besnikëri janë pikërisht ata që do
të duhej të udhëhiqnin të ardhmen.
Koloneli
përçmon idenë se sukseset e vogla në jetë duhen arritur duke tradhtuar parimet.
Sipas tij, njeriu nuk duhet të humbë shpirtin dhe nderin për të siguruar një të
ardhme të favorshme, sepse vlera e një personi qëndron te zgjedhjet e tij
morale, jo te pasuritë apo pozitat.
Fjalimi
i Slejd përçon mesazhin se jeta është e mbushur me kryqëzime ku duhet të
zgjedhim mes rrugës së drejtë dhe asaj të lehtë. Ai vë theksin te guximi për të
qëndruar besnik ndaj vetvetes, edhe kur kjo ka pasoja, sepse integriteti dhe
nderi janë ato që i japin kuptim jetës.
Në
fund, Slejd i mëson jo vetëm audiencës, por edhe vetes, se jeta ka vlerë kur
mbështetet te guximi moral dhe lidhjet njerëzore, dhe se asnjë pengesë – as
verbëria dhe as dëshpërimi – nuk duhet ta ndalojë njeriun të bëjë atë që është
e drejtë.
No comments:
Post a Comment