“Vdeksh në vend”, - dëgjova shpërthimin e një
mesogruaje, kur një shofer taksie takoi borinë e makinës se i kishin zënë
rrugën e po i bëhej qamet vonë për të shkuar në destinacion.
Tani,
jo se nuk e meritonte një të sharë, por jo dhe kaq rëndë...
Besoj
se për sharje e mallkime duhet të jemi në vend të parë jo në Ballkan dhe
Evropë, por në rang global. Se askush nuk është në gjendje të shajë e mallkojë
siç bëjmë ne shqiptarët.
“Vdeksh
në vend!” është një nga ato mallkime që nuk lë asnjë vend për dyshime. Është
një goditje e drejtpërdrejtë, pa asnjë përpjekje për metaforë apo për të
zbukuruar mesazhin. Ky është një mallkim që del nga shpirti, një dëshirë e
çastit për t’i dhënë fund menjëherë ekzistencës së tjetrit. Ky lloj mallkimi
është gjithashtu një pasqyrim i asaj ndjenje shqiptare për të mos bërë
kompromise kur ndihen të tradhtuar ose të fyer. Në vend që të dëshirojnë ndonjë
dëm të ngadalshëm apo të zgjatur, ata preferojnë të kërkojnë dënimin maksimal –
dhe ta kërkojnë si një dënim të menjëhershëm.
Dhe
mallkimet shqiptare nuk i ndesh vetëm në rrugë. Ato i kemi ngritur në art dhe i
kemi shtruar edhe në kinematografinë tonë.
-Të rëntë pika sa më trembe, po s'ke fjetur moj fjeç
të madhin? Po ti bëje sikur gërhisje, - i hakërrehej teto Ollga,
aksionistes Shpresa, që natën e parë kur fjetën bashkë në një çati, ku ishte
dhe Meli me një gjumë të thellë.
Mallkimet
shqiptare janë një traditë që dëshmon aftësinë tonë për t'u marrë me
fatkeqësitë e jetës me një qëndrim filozofik, i përzier me një dozë të mirë
sarkazme dhe ironie. Në vend që të themi thjesht "Oh, sa keq më
erdhi," ne zgjedhim të themi diçka si "Të raftë rrufeja mbi kokë!"
Një frazë që, po të mos ishte për kontekstin, do të mendonim se po kërkohet që
ai person të ketë një gjumë të rehatshëm në varreza.
-T’i
thyej zverkun, - mallkonte kujdestar Xhaferi bonjakët e jetimores edhe pse
në fakt mallkimi zuri atë vetë kur ra nga shkallët e theu qafën dhe krahun
bashkë me të.
Mallkimet
shqiptare nuk janë vetëm një mënyrë për të shfryrë inatin. Ato janë një lloj
arti, një formë e sofistikuar e komunikimit që nganjëherë e kalon linjën midis
humorit të zi dhe një dëshire të sinqertë për t'i dhënë tjetrit një fat të keq,
që për ironi të fatit, ne shpresojmë të mos ndodhë asnjëherë. "T'u thaftë
dora!" thonë gratë kur thyhet ndonjë gotë a pjatë në kuzhinë.
-Të
zëntë sytë buka e Mitit, – mallkonte shef Nesimi, Makun, që zëvendësonte
gratë e ndërmarrjes sa herë ato mbesnin me barrë.
Në
një vend ku fjalët kanë peshë dhe ku gjithçka merret shumë seriozisht,
mallkimet janë një ventil për tensionet dhe zhgënjimet e përditshme. "T'u
bëftë bukë helm!" – kjo është për mikun që të la në baltë në momentin më
të keq, dhe jo vetëm që i tregon sa e pakuptueshme është tradhtia, por e bën
atë të mendojë dy herë për përpjekjet e tij të ardhshme për të të bërë një
nder.
-Mos
më shaj se më ke dhënë bukë.
-Epo në e ke ngrënë me këto mend, harram e paç, – ia
kthen Zenun Boriga kryetarit të komitetit, që e ndihmoi të zhvendosej nga
fshati me rrush e fiq në mes të Pogradecit, që kish dhe liqenin për panoramë.
Ironia
në këto mallkime qëndron në faktin që ato shpesh përdoren në një mënyrë
dashamirëse, si një formë paralajmërimi apo edukimi tërthorazi. Kur i thua
dikujt: "Të marrësh të ftohtit e dimrit!" me një buzëqeshje në
fytyrë, ti në fakt i kujton atij personi që duhet të kujdeset për veten, të
veshë shallin dhe të mos e nënvlerësojë fuqinë e natyrës. Por njëkohësisht, kjo
është një formë komunikimi që nënvizon fuqinë e së folurës në kulturën tonë:
fjalët tona nuk janë kurrë të pafajshme, ato janë të ngarkuara me domethënie
dhe emocion.
-Të
preftë Perëndia ditët! Plak matuf. Po t’i mbylle atë gojë se s’të ka lezet,
- ia kthente Kalina, fqinjit të saj xha Tasit, i cili edhe pse në moshë të
kaluar, i propozonte çdo mëngjes për martesë nga maja e ballkonit.
Pa
dyshim, mallkimet shqiptare kanë një anë edhe më të errët dhe të pamëshirshme,
ku dëshira për t'i shkaktuar tjetrit dëme merr një formë që të bën të dridhesh.
Mallkimet si "Të hëngërt mortja!", "Të hëngërt kanceri!"
ose "Hëngsh kryet e tyt eti!" janë shprehje të një zemërimi të
thellë dhe një dëshire për hakmarrje që kapërcen kufijtë e normales.
Këto
mallkime janë një reflektim i një kulture që nuk i shmanget të vërtetës së
hidhur dhe që nuk e ka problem ta shprehë urrejtjen apo zemërimin në mënyrën më
të drejtpërdrejtë të mundshme. Ato tregojnë se në disa momente, shqiptarët janë
të gatshëm të thonë gjëra që, në të tjera rrethana, do t'i tmerronin vetë ata.
Kanceri, një sëmundje që për shumë njerëz është sinonim i frikës dhe dhimbjes
së pashmangshme, në këto mallkime kthehet në një armë verbale, që ndonëse
përdoret me lehtësi, mban një peshë të rëndë.
-Të rëntë damllaja!
Ironia
e këtyre mallkimeve është se shpesh ato vijnë nga buzët e atyre që në situata
të tjera do të ishin shembulli i dhembshurisë dhe dashurisë. Është sikur
zemërimi na verbon për një moment dhe ne kapemi pas asaj që është më e
dhimbshme, më e pamëshirshme. Dhe megjithëse këto fjalë janë ndoshta më të frikshmet
që mund të dalin nga goja e dikujt, ato ende mbartin një lloj force të
shfrenuar që është karakteristike për ne si popull – një forcë që është e
vështirë për t'u kontrolluar dhe ndonjëherë edhe për t'u kuptuar.
-Po
ç’bëni mo, ju preftë Perëndia ditët, se jeni dhe goxha burra, - mallkonte
nga dritarja teto Sotirica pasi xha Bequa qëlloi me çifte xhamat e shtëpisë së
saj.
Sa
herë që themi “Vdeksh në vend!” për një gjë të vogël, në fakt nuk është
se duam ta shohim tjetrin të bjerë përtokë në atë çast. Është thjesht një
mënyrë për të çliruar zemërimin dhe për t’i dhënë situatës një notë dramatike.
-Vera,
Vera moj t’u shoftë emri... – shante mamaja të bijën sepse e kapi mat duke
biseduar matanë gardhit me të fejuarin i cili punonte hamall, një me Hodo
leckamanë.
Kjo
lloj drejtpërdrejtësie në mallkime është një pjesë integrale e kulturës sonë,
një përzierje e ndjenjave të thella dhe një dashurie për fjalën e fortë që nuk
lejon asnjë keqkuptim. Me këtë mallkim, ne shpesh kërkojmë të shprehim atë që
nuk mund ta themi me fjalë të tjera: zhgënjimin e thellë, dhimbjen e papritur
dhe ndjenjën e pafuqisë për të ndryshuar diçka që tashmë ka ndodhur.
-Plaç
të preftë!
Në
fund të ditës, mallkimet shqiptare janë një përkujtues i ashpër se ne, si
popull, jemi të zhytur në një ironi therëse e të pashmangshme: ne përballemi me
sfidat e jetës me një përzierje të çuditshme të dëshirës për të qeshur dhe
nevojës për të shpëtuar fytyrën, gjithmonë me shpresën se mallkimi ynë, sado i
fuqishëm të jetë, nuk do të realizohet kurrë.
No comments:
Post a Comment