Nga Leonard Veizi
Për të thuhet se është më shumë se një film; është një
fenomen kulturor që vazhdon të frymëzojë dhe të provokojë diskutime. Ndikimi i
tij në kinematografinë moderne dhe në kulturën pop është i pamohueshëm, duke e
bërë atë një klasik që do të mbetet i rëndësishëm për brezat e ardhshëm...
...“Scarface”
një nga filmat më emblemë të historisë së kinemasë, është një ribërje moderne e
filmit gangster klasik të vitit 1932 me të njëjtin titull, por i kthyer në një
vizion të freskët dhe të dhunshëm për epokën e viteve '80. Gjithçka u bazua në
romanin me të njëjtin emër të botuar për herë të parë në 1930 nga Armitage
Trail.
Në
film është historia e një gangësteri, si një reflektim i përjetshëm mbi
ambiciet njerëzore dhe rreziqet që ato sjellin. Ky film, i drejtuar nga Brian
De Palma dhe me skenar nga Oliver Stone, u lançua në vitin 1983 dhe u bë shpejt
një kult klasik. Al Pacino interpreton rolin kryesor të Tony Montana-s, një
emigrant kuban që kërkon të mbizotërojë në botën e krimit në Miami. Ai e fillon
nga zero dhe arrin të bëhet një bos i fuqishëm droge. Historia e tij është një
paralajmërim për pasojat e lakmisë dhe dhunës, por gjithashtu një reflektim mbi
ëndrrën amerikane dhe sfidat që lidhen me të.
Toni Montana
"Scarface"
trajton temat e ambicies, dhunës dhe korrupsionit. Që në fillim të filmit, Tony
Montana shfaqet si një njeri me një vetëbesim të jashtëzakonshëm dhe me një
dëshirë të pakufishme për sukses. Ndryshe nga gangsterët tradicionalë të
kinemasë, që shpesh kanë disa kode morale ose etikë të deformuar, Montana
përfaqëson një lloj të ri të anti-heroit: një personazh që nuk ndalet para
asgjëje për të arritur suksesin, pavarësisht kostove morale apo emocionale.
Motoja e tij e famshme, "Merrni paratë, pastaj vjen pushteti, dhe pastaj
gratë," përmbledh filozofinë e tij të jetës dhe mendësinë kapitaliste
ekstreme që përçon filmi.
Montana
është një individ që përballet me një botë të ndërtuar mbi dhunë dhe vrazhdësi
dhe ai e përqafoi këtë botë në maksimum, duke e përshpejtuar rrugën e tij drejt
majës përmes një shfaqjeje të papërmbajtur të forcës dhe dhunës. Megjithatë,
ndryshe nga shumë anti-heronj të kinemasë që shfaqin një brishtësi të caktuar,
Montana është një figurë shumë më komplekse. Ai është një personazh që ngjall
simpati dhe përbuzje njëkohësisht; ai mishëron dështimin e ëndrrës amerikane të
konsumuar nga lakmia dhe korrupsioni.
Regjisori
Brian De Palma përdor një estetikë vizuale shumë të veçantë për të theksuar
karakterin shpërthyes dhe të papritur të jetës së Montana-s. Me një ngjyrim të
ndritshëm, pamje madhështore të Miami-t të viteve '80 dhe një kolorit që e
thekson jetën luksoze, filmi arrin të krijojë një atmosferë të mbushur me
tension dhe dekadencë. De Palma përdor gjerësisht kamerën për të treguar dhunën
e pamëshirshme të jetës së krimit, duke mos i kursyer shikuesit detaje të
errëta dhe brutale.
Një
skenë emblematike është ajo e përfundimit të filmit, kur Tony Montana përballet
me vdekjen e tij në një përplasje të përgjakshme me armiqtë e tij në vilën
luksoze që ai kishte ndërtuar përmes tregtisë së drogës. Kjo skenë përmbledh
tragjedinë e Tony-t, duke e treguar atë si një mbret të vetëm dhe të çoroditur,
të rrethuar nga armiqtë dhe i rrënuar nga përmbysja e jetës që kishte ndërtuar.
Ndikimi i filmit
Përveç
temave të errëta dhe të dhunshme, "Scarface" ka pasur një ndikim të
madh në kulturën popullore. Shprehje të tilla si "Say hello to my little
friend!" janë bërë pjesë e leksikut të përditshëm, dhe karakteri i Tony
Montana-s është përdorur shpesh si simbol i ambicies së pakufishme dhe
konsumimit të vetes nga fuqia. Filmi ka pasur një ndikim të jashtëzakonshëm në
botën e muzikës, sidomos në hip-hop, ku shumë artistë kanë gjetur frymëzim në
rrugën e Montana-s për t'u ngjitur nga varfëria në pasuri.
"Scarface"
jo vetëm që shfaq një karakter i cili bie viktimë e ambicies së tij të
pakufishme, por edhe kritikon në mënyrë të mprehtë një shoqëri që shpesh
lavdëron suksesin material pa marrë parasysh mjetet me të cilat arrihet ai
sukses. Tony Montana është një shembull i njeriut që përpiqet të mbijetojë në
një botë të dominuar nga dhuna dhe lakmia, por që përfundimisht bëhet viktimë e
po atyre forcave.
Muzika,
e kompozuar nga Giorgio Moroder, kontribuon gjithashtu në ndjenjën e tensionit
dhe dramatizmit që karakterizon filmin.
Përveç
suksesit të tij në box office, "Scarface" ka influencuar një brez të
tërë artistësh, duke përfshirë muzikantë, regjisora dhe shkrimtarë. Referencat
në film janë të pranishme në shumë këngë të hip-hop-it, ku artistët shpesh e
përdorin figurën e Tony Montana si simbol të sukseseve dhe sfidave që përballen
në jetën e tyre.
Megjithëse
filmi ka arritur një status kult, ai gjithashtu ka hasur kritika për
përmbajtjen e tij të dhunshme dhe për mënyrën se si trajton temat e racizmit
dhe stereotipizmit. Disa kritikë argumentojnë se "Scarface"
glorifikon krimin dhe dhunën, duke krijuar një imazh të deformuar të
realitetit.
Në
përfundim, "Scarface" është një film që kap në mënyrë të fuqishme
dilemën e një shoqërie të konsumuar nga ambiciet dhe dëshirat e tepruara,
ndërsa e portretizon Tony Montana-n si një figurë tragjike, por të paharrueshme
në historinë e kinemasë.
Tony Camonte
Versioni
origjinal i "Scarface" i vitit 1932, me titull të plotë “Scarface:
The Shame of the Nation”, është një nga filmat më të rëndësishëm dhe influencues
të epokës së artë të filmave gangster. Regjisor i tij ishte Howard Hawks,
ndërsa skenarin e shkroi Ben Hecht. Filmi bazohet lirshëm në jetën e gangsterit
të famshëm Al Capone dhe përfaqëson një kritikë të fortë ndaj botës së krimit
të organizuar dhe shoqërisë amerikane gjatë epokës së ndalimit të alkoolit
(Prohibition).
Në
këtë version të parë, personazhi kryesor quhet Tony Camonte, i interpretuar nga
aktori Paul Muni. Camonte është një emigrant italian që ngjitet në botën e
krimit në Çikago, një qytet i kapur nga korrupsioni dhe dhuna e bandave gjatë
viteve 1920. Ashtu si Tony Montana i versionit të vitit 1983, Camonte është një
karakter brutal dhe i pamëshirshëm që do të ndalet para asgjëje për të marrë
pushtetin. Ambicia dhe dëshira e tij për të dominuar në tregtinë e alkoolit e
çojnë atë në një rrugë të përgjakshme që përfundon në shkatërrimin e tij.
Filmi
ofron një vështrim kritik mbi jetën e gangsterëve dhe mbi qasjen e shoqërisë
ndaj krimit të organizuar. Në shumë aspekte, "Scarface" i vitit 1932
është një analizë morale për natyrën e krimit dhe lidhjen e tij me korrupsionin
social dhe politik të kohës. Autoritetet shpesh e shikonin botën kriminale si
një reflektim të dështimeve sociale, dhe filmi nuk nguron të tregojë mënyrën
sesi gangsterët i përshkruajnë si mbretër të paprekshëm, të cilët përfitojnë
nga ligjet e dobëta dhe korrupsioni.
"Scarface"
(1932) është i njohur për nivelin e lartë të dhunës për kohën e tij. Filmi pati
shumë probleme me censurën për shkak të skenave të përgjakshme dhe përmbajtjes
së tij të fortë.
Një
aspekt interesant i prodhimit të "Scarface" (1932) është përballja me
*censurën e rreptë* të kohës. Komitetet e censurës, veçanërisht ata të Hays
Code, ishin shumë kritikë ndaj filmit për shkak të dhunës së tij ekstreme dhe
përshkrimit simpatizues të gangsterëve. U kërkua që të bëheshin ndryshime të
mëdha në fundin e filmit dhe në mesazhin moral të tij. Një version alternativ i
fundit u xhirua ku Tony Camonte kapet dhe dënohet nga drejtësia, një fund më i
pranueshëm për standardet e asaj kohe.
Megjithatë,
Howard Hawks dhe producenti Howard Hughes luftuan për të ruajtur vizionin
origjinal të filmit, dhe përfundimisht arritën të mbajnë një pjesë të madhe të
dhunës dhe pamjeve shokuese. Ky konflikt me censurën vetëm sa i rriti famën
filmit dhe e bëri atë më të dëshiruar për publikun.
"Scarface"
i vitit 1932 është një nga filmat më të rëndësishëm të epokës së tij, dhe
vendosi një precedent për filmat e mëvonshëm të gangsterëve. Ai pati një ndikim
të madh në zhanrin kriminal, duke formuar mënyrën se si gangsterët u
portretizuan në ekran për dekada me radhë. Roli i Paul Muni-t si Tony Camonte u
vlerësua shumë dhe filmi shërbeu si një kritikë sociale ndaj korrupsionit dhe
ambicieve të pakontrolluara.
No comments:
Post a Comment