Thursday, March 19, 2020

Avioni u rrëzua në Karbunarë, pilotët e morën me vete sekretin



Historia e Mig-15 dy vendesh i cili u rrëzua në rajonin Stan-Karbunarës të Lushnjes. Ekspertiza e paqartë: Avioni humbi lartësi, por mund të ketë pasur dhe një defekt të rëndë. Flet Qirjako babai i pilotit Eduard Kostëdhima: Kishte vetëm 4 muaj që ishte titulluar pilot. Në fluturimin e fundit ishte në kabinë me instruktorin e talentuar Fluturim Molla  



 Leonard Veizi

Avioni ishte sulur me një shpejtësi të pakthyeshme drejt tokës. Askush nuk e ndalonte dot, as leva dhe as butonat. Udhëheqësi i fluturimit mundohej me tërë forcën t’u jepte pilotëve një udhëzim nga ku shpresonte se ata të mund të dilnin nga spiralja ku kishin rënë. Por ishte e kotë. Komunikimi me radio ishte ndërprerë. Pilotët e tjerë, që ndiqnin fluturimin me ankth, ishin shtangur me sytë e mbërthyer në një pikë të papërcaktuar, nga ku mendohej se avioni me kolegët e tyre brenda tij, do të shfaqej nga çasti në çast. Ndërsa ata, të dy pilotë në të njëjtin avion luftarak, nuk do të arrinin dot të uleshin mbi pistën e shtruar me beton...

...Ai ruan si gjënë më të shtrenjtë një copë llamarinë të avionit Utimig-15 me të cilin djali i tij bëri fluturimin e fundit. Ceremonia mortore kishte mbaruar, por ai si baba e si një ish-ushtarak këmbësorie, që mund të kuptonte diçka më shumë se një civil, nuk e ka mbajtur vendi. Ka kërkuar të inspektojë vendin ku kishte rënë avioni Utimig-15, në bordin e të cilit ndodheshin dy pilotë, njëri prej të cilëve ishte  djali i tij 23 vjeçar. Komanda e Bazës Ajrore të Kuçovës nuk ka nguruar t’i vejë në dispozicion një makinë me dy diferencialë që mund të hante çdo lloj rruge, si dhe dy oficerë shoqërues, për ta çuar në vendngjarje, atje ku kishte mbetur një tokë e shkretë. Qiriako Kostëdhima, 22 vite pas  katastrofës ajrore, ku djali i tij pilot humbi jetën, rrëfen detajet që ka mundur të mbledhë nga tragjedia, e cila në një term të ftohtë e teknik cilësohet si: katastrofë ajrore.
Eduard Kostëdhima
Si do të shkonte Eduardi në shkollën e aviacionit?
Unë vetë për shumë vite kam qenë oficer këmbësorie, por edhe Eduardi u arsimua në shkollë ushtarake. Pasi përfundoi shkollën 8 vjeçare me nota shumë të mira, në vitin 1983 Eduardi iu dha e drejta e studimit në shkollën e mesme ushtarake “Skënderbej” të  cilën e mbaroi po me rezultate shumë të mira në vitin 1987. Po këtë vit falë pasionit për armën e aviacionit dha provimet dhe fitoi të drejtën për të vazhduar studimet në Akademinë e Forcave Ajrore në Vlorë të cilën e mbaroi në 25 nëntor 1990 me specialitetin pilot. Po këtë vit u titullua oficer me detyrën e Komandantit të Ekuipazhit të Aviacionit, gjuajtës-bombardues në bazën ushtarake ajrore të Kuçovës. Në dhjetort 1990 ai është paraqitur në repart për të marrë detyrën.
Si do të ishin muajt e parë të tij në detyrë?
Nga kolegët e tij kam dëgjuar se për nga aftësitë e marra dhe aftësitë tekniko profesionale, ai u bë një nga pilotët e rinj më të talentuar që njihte dhe përdorte avionin me profesionalizëm. Ishte ushtarak i rregullt, shumë i disiplinuar, korrekt dhe i kompletuar me të gjitha të dhënat fluturuese. Mendoj se premtonte për t’u bërë një kuadër shumë i aftë i aviacionit ushtarak. Me këto cilësi e virtyte, punoi e luftoi deri në fund të jetës së tij. Megjithëse karriera e tij në armën që donte më shumë, ishte e shkurtër.
Në çfarë rrethanash do të humbte jetën ky pilot i talentuar?
Më 22 mars 1992 ai mori detyrën për të kryer fluturimin në zonën e përcaktuar nga Komanda, në ushtrim kontroll tregues për përpunim e pilotazh të thjeshtë e të ndërlikuar me avionin Utimig-15. Fluturimi do të bëhej në në rajonin e Fierit e Lushnjes. Pas kryerjes së detyrës Eduardi kërkoi humbjen e lartësisë që të ulej në aerodrom. Por në çastet e fundit ka pasur dhe një humbje të kontaktit me radio mes avionit në ajër dhe komandës ku ishte udhëheqësi i fluturimit. Me humbjen e lartësisë avioni ka rënë në një spirale të thellë, me shpejtësi të madhe, duke u përplasur me tokën. Këto të dhënë e termat teknikë të aviacionit unë i kam të dëgjuara nga kolegët e tij. Në çastin e përplasjes avioni është përfshi rënga flakët duke u shkatërruar plotësisht. Kështu djali im, Eduardi, mbeti pa jetë në krye të detyrës, për të mos u ngritur më.
Fluturim Molla
Si e kujtoni çastin kur moret vesh lajmin për tragjedinë?
Ishte një çast shumë tronditës, për nënën e tij, për mua, dhe të vëllanë. Eduardi ra në lulen e rinisë. Ishte vetëm 23 vjeç. Ai nuk arriti të na gëzonte ne si prindër dhe as të afërmit e tij. Ai nuk la prapa grua e fëmijë. Por gjithsesi la veprën e tij, për të cilën e respektojnë të gjithë ata që e njihnin. Akti i tij tragjik na hidhëroi pa masë, ne familjarëve të tij në radhë të parë, por kjo ishte tronditëse dhe për shokët, kolegët, miqtë e të afërmit e tjerë. Ishte piloti i 32 që iu shtua shqiponjave të ajrit në Aviacionit Ushtarak që ra në gjirin e tokës mëmë dhe në emër të Atdheut. Unë jetoj me kujtimin e tij. Eshtrat e tij prehen në varrezat e Durrësit, vend ku me mund të shkojmë e ta vizitojmë gjithmonë.
Sa u vlerësua ku akt nga ana e institucioneve shtetërore?
Për aktin e lartë të treguar prej tij, Ministria e Mbrojtjes, Komanda e Aviacionit, Këshilli i Rrethit të Durrësit, atje ku unë banoj prej vitesh, me vendim nr. 49 të datës 23.12.1994, e shpalli Eduard Kostëdhimën “Dëshmor i Kombit”. Ndërsa me vendimin nr .32 të datës 1.12.2000 nga Bashkia e Durrësit, pllaka përkujtimore me emrin e tij u vendos në Muzeun e qytetit të Durrësit, me nderime të mëdha. Dua të them se shteti e na nderuar dhe respektuar deri në fund aktin e djalit tim, si dhe të kolegut tjetër me të cilin fluturonin së bashku Fluturim Mollës, që ranë në krye të detyrës. Me këtë rast du atë përmend se një ndihmë të madhe na kanë dhënë ish komandanti i Aviacionit të atyre viteve Kelement Aliko, si dhe ministri i mëpasëm i Mbrojtjes, Safet Zhulali.


Fjalët e fundit të pilotëve, të regjistruara në shiritin manjetik
Në 22 mars 1991 Fluturim Molla me detyrën e zv.komandantit të skuadriljes mori në kontroll piloti e ri të kësaj skuadrilje, Eduard Kostëdhimën, me ushtrimin e pilotazhit të lartë, ushtrime këto që veç forcës duan dhe një përgatitje të lartë profesionale gjë që nuk u mungonte dy pilotëve. Koha ishte e kthjellët dhe me një shikim gati dhjetë të dhjetat, siç quhet në terminologjinë e armës së aviacionit, kur qielli ka shikim të plotë, të qartë si në atë horizontal ashtu edhe në atë vertikal. Ja dialogjet e atij fluturimi tragjik të nxjerrë nga shiriti i komunikimit midis dy pilotëve dhe udhëheqësit e fluturimit.
-Piloti Eduart Kostëdhima: - Ngritje mua...
-Udhëheqësi i fluturimit: - Ngritje juve... zona juaj... zona Fier-Shegan-Çermë-Ura Vajgurore...
Mbasi merr lejen për zhvillimin e ushtrimeve të pilotazhit të lartë, në shiritin e incizimit dëgjohen dhe ruhen në ky dialog ku dallohen fjalët si psh: “po marr lartësi”..., “zbatoj detyrën luftarake”..., “më lejoni”..., “zbatoni urdhrin”..., “ujin mua”..., “po humb lartësi”..., “hap flatrat”...,
Pastaj vijmë në dialogun fatal
-Piloti Eduard Kostëdhima: - Humbjen e lartësisë mua
-Udhëheqësi i fluturimit: - Humbni lartësi dhe kaloni në tranvers
- Piloti Eduard Kostëdhima: - Po vij me ulje
Vetëm kaq është regjistruar në shirit dhe më pas dëgjohen vetëm thirrjet e udhëheqësit të fluturimit. Por më kot. Avioni tashmë ndodhej i shkatërruar plotësisht. Ai ra në rajonin Stan-Karbunarës në Lushnje.



Eduard Qirjako Kostëdhima
U lind me 10.11. 1968 në Piqeras të Sarandës. Mbaroi Akademinë e Forcave Ajrore për pilot reaktivi dhe kryente detyrën e komandantit të ekuipazhit. Ra në krye të detyrës me 22.03.1991, së bashku me pilotin Fluturim Molla, ndërsa fluturonte me avionin reaktiv dy vendesh MIG-15, afër rajonit të Stan-Karbunarës në Lushnje. Një pllakë memoriale me emrin e tij ndodhet në varrezat e Dëshmorëve të Kombit në Durrës.






Fluturim Qani Molla
U lind me 17.08.1958 në Torovec të Korçës. Ka kryer Akademinë e Forcave Ajrore për pilot reaktivi. Ka pasur disa detyra komanduese por në çastin e rënies ka qenë në postin e zëvendëskomandantit të skuadriljes. Ra në krye të detyrës së bashku me pilotin Eduart Kostëdhima, ndërsa fluturonin me avionin reaktiv dy vendesh MIG-15. Prehet në Varrezat e Dëshmorëve të Kombit në Korçë.



Konkluzionet
Avioni humbi lartësi, dhe u shpërtheu nga përplasja
Një nga shprehjet më të njohura që thuhet në armën e aviacionit, kur ndodhin aktet tragjike është: “Të vërtetët e rënies së avionit e di vetëm piloti dhe Zoti”. E megjithatë për çdo aksident të ngrihet një grup ekspertësh, të cilët mundohen të gjejnë shkakun. Nga konkluzionet e grupit të ekspertëve, për rastin e rrëzimit të avionit Utimig-15 me dy pilotët, Fluturim Mollën dhe Eduard Kostëdhimën, thuhet që pilotët gjatë humbjes së lartësisë kanë rënë në pozicionin shtopor. Por ekspertët mendojnë gjithashtu se një gabim të tillë mund ta bënin studentët nën nivelin mesatar të një fluturuesi fillestar. Siç thonë dhe mendimet e pavarura të pilotëve që ishin prezent në ngjarje, shtopori mund të ketë ndodhur për arsye të ndonjë thyerje disiplinore të pilotëve, si fjala vjen, ulje apo rrafshim gati me tokën e avionit nga ana e pilotëve të rënë. E dyta, ekspertiza thotë që një mundësi e madhe qështë që avioni të ketë pasur një defekt të rëndë në sistemin e drejtimit e të komandave. E treta: mundët që piloti të ketë humbur kontrollin duke humbur lartësinë me shpejtësi të madhe dhe me figura të ndryshme pilotazhit të lartë. Gjithsesi në konkluzionet që vijnë nëpërmjet të tretëve, mendohet se vërteta duhet kërkuar tek mendimet e pavarura të pilotëve të vjetër, pjesëmarrës në atë tragjedi, si dhe të konkluzionit të zyrtar të grupit të ekspertëve. Ajo ditë për pilotët e Kuçovës ishte vërtetë e dhimbshme. Ranë në krye të detyrës dy pilotë, për të cilët thuhej se ishin njëri më i guximshëm se tjetri. Të dy ranë dhe humbën jetën në lulen e rinisë, në fillimet e udhës së jetëve të tyre. Fluturim Molla u varros në vendlindje, por një vendim i Qeverisë së vitit 1994 e shpalli atë “Dëshmoi i Atdheut” dhe eshtrat e tij tanimë prehen në varrezat e “Dëshmorëve të Kombit” në qytetin e Korçës. Ndërsa Eduard Kostëdhima ndodhet në varrezat e qytetit të Durrësit.

Fluturim Molla, piloti që dinte të fluturonte
Siç thotë një pilot i vjetër: “Qielli të edukon dhe të zbukuron”. Kështu ka ndodhur dhe me pilotin Fluturim Molla. Ai kishte një karrierë fluturimi prej 11 vitesh. Dhe ndoshta emri “Fluturim” kishte paracaktuar rrugën e tij të mëpasme në jetë; të fluturonte. Pas përfundimit të shkollës së mesme ushtarake “Skënderbej”, që ishte dhe baza për të vazhduar më pas të gjitha profilet ushtarake, ai vendosi të futet në më të vështirën e specialiteteve, të vazhdojë studimet në shkollën e Forcave Ushtarake-Ajrore për pilot. Në 1979 i përfundon studimet dhe emërohet pilot në regjimentin luftarak gjuajtës-bombardues të Kuçovës. I kalon të gjitha detyrat  në mënyrë të shpejtë dhe hierarkinë: nga komandant ekuipazhi, komandant çifti, komandant katërshe. Ai trajnohet për avionë reaktivë Mig-15 Bis, dhe Mig 17-Aiben për të kaluar më pas në trajnimin për avionë superzanorë Mig-19-Es. Shokët e afërt të tij tregojnë se Fluturimi ishte njeri shumë i rregullt si ushtarak, si  prind, si epror si koleg e si vartës. Ishte 29 vjeç kur mori detyrën e zëvendëskomandantit të skuadriljes dhe nëse jeta e tij nuk do të ndërpritej në kulmin e aktivitetit, kolegët e tij thonë se ai do të ishte një ndër figurat kryesore të armës së aviacionit shqiptar. Ishte një pilot plot vitalitet, i aftë profesionalisht me një kulturë të përgjithshme e me perspektivë përpara. Por data 22 mars e vitit 1991 do ta shkëpuste nga të gjitha ëndrrat.

Kujtim Seranaj: 
Dy pilotët u vlerësuan si “Qytetarë Nderi”
Kujtim Seranaj, kryetari i shoqatës së Familjeve të Aviatorëve të rënë në krye të detyrës, në të cilën janë të anëtarësuar të paktën 37 mbiemra e firma, thotë se me rastin e 22 vjetorit të rënies të 2 pilotëve, u zhvillua një ceremoni ku ata u shpallën “Qytetarë Nderi”, pikërisht nga zonat ku kishin vendlindjen. “Për aktin e tyre, me rastin e përvjetorit të rënies në krye të detyrës, shoqata jonë në bashkëpunim me Komandën e Forcave Ajrore, e cila për çdo aktivitet ka qenë e gatshme të na ndihmojë, si dhe në bashkëpunim me komunën e Lukovës me kryetar Vladimir Kumin dhe komunën e Moglicë në Korçë, u bë e mundur shpallja “Qytetar Nderi” i dy pilotëve, respektivisht Eduard Kostëdhima dhe Fluturim Molla. Ne si shoqatë e kemi si detyrë që të mbajmë gjallë kujtimin e dëshmorëve të ajrit. Kështu që në vazhdën e veprimtarive tona do të lartësojmë më shumë emrin dhe punën e të gjithë pilotëve që kanë rënë në krye të detyrës”, thotë Kujtim Seranaj, kryetari i shoqatës së Familjeve të Aviatorëve të Rënë.
  

Aviatorët Dëshmorë të Kuçovës
Me rritjen dhe zhvillimin e shpejtë të aviacionit në Shqipërinë e pas Luftës së Dytë Botërore, erdhi duke u rritur edhe kërkesa për plotësimin detyrave të reja operative. Për këtë u mendua krijimi i një baze ajrore të madhe në jug të vendit, dhe si pozicioni më i përshtatshëm nga pozitat gjeografike u caktua vendndodhja në jug të qytetit naftëmbajtës të Kuçovës. Punimet për ndërtimin e bazës filluan në vitin 1952. Pas tre vjetësh dhe me saktë në 15 Maj 1955 u përurua Aerodromi i ri. Menjëherë pas krijimit Regjimenti filloi plotësimin e detyrave operative, fillimisht me organiken e asaj kohe që përbëhej nga gjuajtës MiG-15Bis dhe versioni stërvitor dyvendësh MiG-15UTI. Baza ajrore e Kuçovës ka kryer një volum të madh stërvitje e gatishmërie në mbrojtje të kufijve tanë ajrorë, dhe gjatë kësaj punë i dha vendit 8 dëshmorë. Ata janë:

1-Vasil Nikolla Trasha
2-Hektor Eftim Lako
3-Stilian Vani Tanku
4-Hazbi Ramadan Serani
5-Veiz Halil Kovaçi
6-Haki Abaz Skuqi
7-Eduard Qirjako Kostëdhima
8-Fluturim Qani Molla

Në anën e mirëmbajtjes në vitin 1968 në Kuçovë u ndërtua dhe uzina e Riparimit të Avionëve, e cila u bë edhe shtylla kryesore e shërbimit të avionëve që ishin në pronësi të shtetit shqiptar. Uzina arriti e prodhoje me sukses pjesë këmbimi sikundër edhe të bënte revizion komplet të avionëve luftarak shqiptare të tipave: Mig 15, Mig 17, Mig 19, Mig 21.

Publikuar në gazetën SHEKULLI më 14.04.2013


No comments:

Post a Comment