Nga Leonard Veizi
“Njëzet qindarka
për të folur me ty…”. Vargu ish aty, mes vargjesh të tjera, i magjishëm,
rreshtuar thjeshtësisht në brendësinë e një vëllimi poetik, që mund të binte në
sy menjëherë, ashtu siç mund të anashkalohej, për shkak të një shfletimi të
pandërprerë e ritmik.
“Tridhjetë
qindarka për të ardhur tek ti…” Vargu ishte aty, por thjesht nuk ishte
evidentuar në një mënyrë aq magjike, sa në shqiptimin e një aktoreje të re,
brenda një filmi rinor.
Bashkim Hoxha i
mori këto vargje dhe i vendosi në skenarin e tij të filmit “Në çdo stinë”,
ndërsa regjisori Viktor Gjika ia besoi këtë sekuencë tingullore të pazakontë
Anisa Markarianit. Dhe vetëm kaq u desh që në Tiranën e viteve ’80 magjia e
poezisë të kalonte mes brezash, edhe pse filmi në fjalë kishte në qendër të saj
një jetë rinore e studentë që kërkonin të dilnin në jetë.
E megjithëse
poezia shpërtheu dhe u bë motiv, poeti a poetja mbetej në një anonimat të
çuditshëm, fshehur mes titrash, ndaj nuk kuptohej mirë se të kujt ishin ato
vargjet aq ndikuese. Pyetjes së ngritur rrufeshëm iu dha vetëm një përgjigje:
Natasha Lako.
E gjitha kjo që
kam shkruar më sipër, nuk ka të bëjë fare me poeten Natasha, por thjesht me
impresionin tim personal, kur në vitin 1980, nga plateja e kinema “17 Nëntorit”
ndiqja me një entuziazëm të kufizuar sekuencat e filmit të ri që kërkonte t’i
ikte ndikimit skematik dhe që gjithsesi mbetej me po aq klishe.
Por 13 maji për
poeten e njohur është një ditë e shënuar, sepse është datëlindja e saj, dhe si
gjithmonë e “në çdo stinë” ajo mbetet po e njëjta, pavarësisht viteve që
rrjedhin. Ndërsa për lexuesin e gazetës “Fjala” do të ndajë pak rreshta, por
këtë herë në prozë e cila çuditërisht vjen po aq poetike sa gjithçka e saj. Dhe
në fund vjen surpriza: një poezi që botohet për herë të parë.
Në çdo datëlindje njeriu bën një bilanc me veten. A
ndiheni e plotësuar profesionalisht, por dhe në aspektet e tjera të jetës?
Mendoj se një
bilanc bëhet çdo fundi viti, i cili afron edhe një ditalindje. Në çdo përvjetor
lindjeje njerëzit e afërm të japin shumë dashuri dhe ndihesh me se e
përkëdhelur. E pengojnë lulet që të dhurojnë bërjen e bilanceve. Sot një buqetë
me lule më ka sjellë një mikja ime, që e kam njohur në rrethana prove të
karakterit dhe me vjen mirë që ajo gjithashtu është një stërmbesë e Asdrenit.
Unë e vlerësoj
gjithçka, çdo përvojë të jetës sime. Mund të them se jam me Volterin dhe
Kandidin e tij që thotë se gjithçka ndodh se duhet të ndodhte. Nuk është
determinizëm, përkundrazi, shpreh shumë vullnet njeriu. Por mendoj se janë
shumë shkaqe objektive dhe subjektive që sjellin gjithçka dhe duhen analizuar
thellë.
Unë nuk u takoj
njerëzve që ankohen deri pse u ka rënë fati të lindin në Shqipëri. Unë kam
vendosur të rri këtu. Edhe pse i kam pasur të gjitha mundësitë që të jem dikur
tjetër. Ndërsa për kërkesat profesionaliste më duket se gjithnjë jam në hapat e
parë.
Sepse gjuha e
shprehjes është një magji që shumë pak veta e zotërojnë në mënyrë profesionale.
Aq më tepër se vetë facebook, më kujton lëvizjet tona amatore dhe koncertet e
dikurshme të pranverës. Gjë e mirë kjo në të vërtetë për t’u ushtruar, ose kur
libri shitet pak.
Disi e penduar
mund të jem vetëm për punën si drejtuese e Arkivit të Filmit, të cilit iu
përkushtova për dhjetë vjet, më tepër se ç’duhet. Besoj se kam humbur nja
dhjetë romane. Mirëpo m’u duk e padrejtë që në buletinet vjetore të FIAF-së, Organizata
Ndërkombëtare e Arkivave të Filmit, i vetmi në botë që nuk pasqyronte
aktivitetet e tij, siç bënin të tjerët, ishte ky i yni. Ishte absurde që emri
Tiranë të mos ekzistonte, mes emrave të të gjitha kryeqyteteve të botës në të
gjitha kriteret.
Ka autorë që
“ushqehen” nga izolimi edhe në kohë normale. Unë njoh personalisht jashtë vendi
disa. Të tjerë nuk mund të bëjnë pa “u ushqyer” në krijimtari nga udhëtimet.
Dhe unë jam një prej tyre.
Në këtë rast, unë
gjej vështirësi, sepse më duhet të kem gjithnjë pranë disa ose një shumicë
librash të mi të preferuar dhe dhjetëra fletë të shkruara prej dikur,
megjithëse këto të fundit mund të përmblidhen në kompjuter. Unë do të doja që kudo
që të shkoja, të kisha pas bibliotekën time. Por asnjë autor besoj, nuk mund të
zhvendoset si për ditë pushimi.
Nga ana tjetër,
natyra shqiptare nuk pranon të kalojë shumë kohë brenda në shtëpi. Dhe këtë e
favorizon klima. Zakonisht nuk mund ta planifikoj dot aq mirë punën e
disiplinuar, siç mund ta bëjë një autor.
Por ndoshta edhe
spontaniteti, që është një tipar më i spikatur si natyrë femërore, është i
domosdoshëm në krijimtari. Më i vështirë ka qenë kapërcimi i anktheve, sepse
unë i kam marrë rreziqet seriozisht. Më pëlqejnë ata që i kanë marrë më
shpenguar.
Por vetë shprehja
“mosha e tretë” është torturuese. Nuk kam dëgjuar t’i thonë ndonjërit “mosha e
dytë”, ose “mosha e parë”. E ka shpikur ndonjë i statistikave, ose ai që bën
grafikë.
A shërbejnë ditë të tilla për të pasur krijimtari?
Karantina më ka
ndihmuar “të mbledh” disi veten në krijimtari.
Cila ka qenë parësore në këto ditë, krijimtaria apo
leximi?
Të dyja. Leximi
për mua është si ushtrimet në palestër. E zgjedh leximin, si orarin për
fitness, para apo pas pune. Por nuk kanë pushuar as informacionet për
“Covid”-in, të cilave, edhe po të duash, nuk u shpëton. Aq më tepër që nuk ka
shqiptar që të mos i ketë njerëzit e afërt në të gjithë Evropën ose përtej
kontinentit.
Ku i keni ndarë këto ditë karantine, në Tiranë, në
Pogradec, apo ju ka zënë diku tjetër?
Kemi qenë në
Tiranë. Ose më mirë në shumicën e kohës në tarracën e shtëpisë që më kujton një
nga poezitë që kam shkruar për të. Nuk e di pse, një herë e kam parë tarracën
në asosacion me pëllëmbën e një burri. Sepse asosacionet poetike ku nuk të
çojnë. Dhe gjithnjë ka një shkak që furnizon poezinë.
Nëse keni pak vargje të reja për t’i ndarë me
lexuesit, me shumë kënaqësi do t’i botojmë te “Fjala”…
Për kënaqësi po ju
jap poezinë me të cilën kam falënderuar të gjithë miqtë që më kanë uruar
datëlindjen. Kisha pirë një gotë verë, aq të shtrenjtë, sa na e mban xhepin.
Dhe m’u duk për herë të parë mik i afërt Sadiu. Kjo nuk më kishte ndodhur herë
tjetër, se unë kam poetë të tjerë të preferuar.
Në datëlindjen
time
Unë nuk jam mësuar
me tepër përkëdheli,
Dhe burrat nuk ma
dhanë të gjithë kupën me helm,
Tani edhe kamxhiku
i jetës po fle,
Në një gotë vere.
Gëzuar thoshte i
shtrenjti Sadi,
Dhe dashuria ishte
nomade,
Tani, ku tjetër
strehë do të gjej,
Do të mplakem.
No comments:
Post a Comment