Nga Leonard Veizi
Ajo
ishte elegante deri në marrëzi, jo vetëm në trupin e saj por dhe në ide
gjithfarësh. Ajo ishte gocë Tirone por me origjinë nga Kosova e largët, me
shqiptarët e të cilës na ndante kloni dhe ushtarët serbë të armatosur nëpër
piramida. Ajo ishte simboli i Ansamblit të Këngëve dhe Valleve, po aq sa Besim
Zekthi, Enver Birko, Besim Jazexhiu e Rexhep Çeliku. Vetëm se ishte femër dhe e
vetmja me një emër aq të madh.
Dhe
të gjithë së bashku kanë bërë histori në skenë, si brenda ashtu dhe jashtë
vendit.
Por
në 5 shkurtin e vitit 2024, Liljana Cingu, - e njohur kudo si Lili e Ansamblit,
- e braktisi jetën tokësore. Shumëkujt prej saj i mbetën kujtimet si dhe shumë
fotografi. Unë ruaj si kujtim një intervistë, që u botua në gazetën “Shekulli”
në 27 janar të vitit 2014. Pra, 10 vite më parë.
U
takuam tek dera e pasme e Pallatit të Kulturës, atje ku artistët ngjisin
shkallët për në dhomat e provave apo për t’u futur në prapaskenë. U ulëm në
kafen më të afërt. Mund të kisha ndezur diktofonin dhe ta regjistroja, por e
kam bërë shumë rrallë këtë punë. Në praktikën time si gazetar e kisha bezdi të
regjistroja intervistat. Sepse në psikikën time ishin ngulitur fort që ai mjet
mund të përdorej lehtësisht për politikanët, të cilët janë mjeshtra të fjalës
dhe thonë ç'të duan e nuk dinë se ç'thonë. Por për personalitetet e artit ishte
e mira të shtroheshe në një bisedë të gjerë e të gjatë dhe të merrje shënime me
laps e letër. Modë e vjetër. Po ç'rëndësi ka moda tek e fundit. E rëndësishme
është ajo që mbetet.
Unë
nxjerr lapsin nga xhepi dhe Lili një cigare nga paketa. “Mua më lejohet, qoftë
dhe për shkak të moshës, - më tha duke buzëqeshur. - Por për vajzat e reja që
aspirojnë të bëhen balerina ai është armik dhe rreptësisht i ndaluar”.
Asokohe
ishte 64 vjeç dhe përveçse merrej me trajnimin e brezave më të rinj të
valltareve po përgatitej seriozisht për një recital të sajin, sepse pak më vonë
koha përkonte me 65 vjetorin e saj të lindjes. Dhe ishte vetëm 16 vjeç kur iu
desh të kërcente përkrah legjendës tjetër të valles shqipe: Besim Zekthit. Por
kot nuk thonë se tek e fundit mosha është vetëm çështje numrash, ndaj Lili
ishte krejt në formë për të kërcyer e për të mbajtur një koncert të tërin.
Ishte aq e lehtë dhe e zhdërvjelltë, por skenën dhe platenë mund ta bënte të
dridhej po aq sa vite më parë.
Fillimet
e saj në ansambël kanë qenë duke vallëzuar me partnerë të ndryshëm. Por shumë
shpejt ëndrra e saj u realizua me punë të palodhur, djersën, dhe siç më është
shprehur vetë ajo: dhe me ndihmën e koreografëve e mjeshtërve si: profesor
Panajot Kanaçi, Gëzim Kaceli, Besim Zekthi. Ata bënë që talenti im, puna ime,
ëndrra ime, të arrinte aty ku unë dëshiroja, soliste me solistët virtuozë:
Besim Zekthi e Rexhep Çeliku. Në atë
kohë me dinjitet u formua treshja, siç jemi cilësuar edhe nga mediet...
“Zekthi, Cingu, Çeliku”.
Më
tha se karrierën e kishte të mbushur me shumë çaste të bukura, por më i veçantë
kishte mbetur ai çast kur në moshën 19-vjeçare, në prani të 20 mijë spektatorëve,
në qafën e saj u vendos Gjerdani i Artë.
Nuk ishte trofe lufte, por forcë dhe elegancë interpretimi. Bëhet fjalë
për festivalin e famshëm të Dizhon-it në Francë dhe ceremonia drejtohej nga
vetë kryetari i Festivalit.
Dhe
çfarë do të shkruaja asokohe për “Shekulli”-n? Gërmoj në arkivën time dhe gjej
gazetën. Një hyrje e ndarë në dy pjesë, praktikë e përhershme e punës time. Në
pjesën e parë, në një mënyrë disi më letrare kisha shkruar këto reshta: “Majat
e gishtave të saj dukej sikur nuk donin të rëndonin mbi tabanin e skenës dhe as
të preknin në të. Ndërsa shputat e këmbëve uleshin me lehtësi dhe ngriheshin
njëherazi si të ishin krejt pa peshë. Askush nuk e ndjente fërkimin e tyre me
shtresë plastike e cila ishte shtruar mbi dyshemenë prej dërrase të skenës dhe
frymëmarrjen që kontrollohej me ritmin e muzikës, gjithashtu se ndjente kush.
Ajo ishte krejt e lehtë...”.
Dhe
fill pas saj të ndarë më retiçenca niste pjesa e dytë.
“...Francezët
e Dizhon-it filluan të thërrisnin fort “Viva Albania” kur në gjoksin e
kërcimtares së re shqiptare u vendos “Gjerdani i Artë” i Festivalit. Edhe pse
trofeu i takonte gjithë Ansamblit, në mënyrë krejt spontane, a ndoshta të
përllogaritur që në hapin e parë, kryetari i jurisë, i qetë dhe i pandikuar nga
thirrjet frenetike të publikut, u drejtua për nga më e reja e grupit që kishte
dalë në skenë me simbolet kuq e zi, valltarja 19-vjeçare, Liljana Cingu”.
Ishte
vitit 1970. Dhe vetëm një vit më pas, në vitin 1971, Ansambli Shtetëror i
Këngëve dhe Valleve mori një ftesë për të bërë një turne në të gjithë Kosovën.
Ndaj Lili Cingu do shprehej me të njëjtin ndjesi si 43 vite më parë: “Ndjeva
shumë emocione që do prekja tokën e vendlindjes së babait tim. Ndarja e kufijve
në ato vite ishte e pabesueshme. Na u realizua ëndrra të shkelnim në tokën
tonë, të takonim njerëzit e gjakun tonë, me të njëjtën gjuhë e kulturë të
përbashkët”.
Dhe
kaq sa për nostalgji.
Liljana
Cingu ishte “Mjeshtre e Madhe” dhe “Nderi i Kombit”. Por më së shumti njihet si
“Mbretëresha e valles shqipe”. Dhe do të vazhdojë të mbahet mend si e tillë për
shumë më tepër kohë sa mund ta imagjinojmë ne.
No comments:
Post a Comment