Çfarë
ndodh në psikikën e një nëne e cila merr vendimin që të vrasë fëmijët e saj? Psikologët
e psikiatrit reken të japin ide e shpjegime të shumta në teori. Por praktikisht...
...Në
psikologji, ajo njihet si “Sindroma Medea”, ose “Kompleksi Medea”. Dhe merr
kuptimin si një nevojë e nënës për të vrarë fëmijën e saj duke e konsideruar këtë
veprim si një mjet hakmarrjeje ndaj babait. Manualet sqarojnë se kompleksi në
fjalë mund të shfaqet përmes abuzimit fizik, si dhe manipulimit të
marrëdhënieve, të tilla si fabrikimi i tregimeve të rreme, minimi i prindit
tjetër dhe kufizimi i komunikimit.
Përkufizimi
i sindromës “Medea” vjen nga mitologjia. Në mitologji Medea kishte origjinë
hyjnore dhe fuqi magjike. Ajo ishte e dashuruar me Jason, të cilit i dhurojë dy
fëmijë. Më pas Jason ra pre e ambicies së tij për t’u bërë mbret, ndaj pranoi
të martohet me Kreuzën, të bijën e mbretit të Korintit. Medea e zhgënjyer, u përpoq
të bindë Jasonin që të mos e braktisë. Mbreti i ardhshëm, megjithatë, refuzoi.
Medea, e verbuar nga xhelozia, helmoi Kreuzën dhe pas saj vrau fëmijët që lindi
me Jason, me qëllim që ai të mos ketë pasardhës.
Sindroma Medea
Në
jetën moderne dhe aspak mitologjike, “Sindroma Medea” tregon një gjendje në të
cilën nëna vret, qoftë edhe psikologjikisht dhe jo domosdoshmërish fizikisht,
fëmijën e saj si një akt hakmarrjeje ndaj prindit tjetër.
Por “Sindroma e Medeas” nuk është një diagnozë
zyrtare në literaturën shkencore, veç është një term që përdoret për të
përshkruar një gjendje të rënduar psikologjike.
Termi
“Sindroma Medea” u përshtat fillimisht nga psikiatri amerikan Riçard Alen
Gardner më 1987. Po çfarë thotë ai në
teorinë e tij? Ja një fragment: “Sindroma e tjetërsimit prindëror – që autori e
quan PAS - është një çrregullim që lind kryesisht në kontekstin e
mosmarrëveshjeve për kujdestarinë e fëmijëve. Manifestimi i saj parësor është
fushata e denigrimit të fëmijës ndaj prindit, një fushatë që nuk ka asnjë
justifikim”.
Teoria
e tij ka provokuar kundërshtime të ashpër nga plot specialistë të shëndetit
mendor. Kritikët argumentojnë se i mungon një bazë shkencore, duke vënë në
dukje se Shoqata Amerikane e Psikiatrisë dhe Shoqata Mjekësore Amerikane nuk e
kanë njohur atë si një sindromë.
Më
pas, më 1998, edhe Robert M.Gordon, botoi përmbledhjen “Kompleksi Medea dhe
sindroma e tjetërsimit prindëror”
Në Shqipëri
“Kompleksi
i Medea” mori dhenë në Shqipërinë e majit të vitit 2024 për shkak të një
tragjedie ndodhur në Shkodër, ku nënë, mendohet se hodhi në lumin Buna tre fëmijët
e saj dhe pastaj u vetëmbyt bashkë me ta, duke e çuar tragjedinë në kufijtë
ekstrem.
Më
shumë se sa Medea, - historia e së cilës herë përshtatet dhe herë nuk ka përputhshmërinë
e duhur si krahasim ngjarjesh, - në mendje më erdhi një nga filmat më të mëdhenj
të regjisorit Martin Skorceze, ku interpreton një nga yjet e Hollivudit siç është
Leonardo DiKaprio por dhe Ben Kingsli si dhe Mishell Uiliams e cila portretizon
Doloresin një grua antagoniste me probleme psikike e cila vret 3 fëmijët e saj.
Filmi
titullohet “Shutter Island”, një thriller psikologjik i vitit 2010 i përshtatur
nga Lejta Kalogridejs prej romanit të vitit 2003 me të njëjtin titull shkruar nga
Denis Lehejn. Filmi është transmetuar dhe me suptitra në gjuhën shqipe nga
Televizioni Publik Shqiptar.
“Shutter Island” - Romani
“Shutter
Island” i ardhur në shqip si “Ishulli i mbyllur” është një thriller psikologjik
i vlerësuar nga kritika. Romani tregon historinë e marshallit amerikan Tedi
Daniells dhe partnerit të tij Çak Alej, të cilët udhëtojnë në "Shutter Island",
një vend i largët në brigjet e Bostonit, për të hetuar zhdukjen misterioze të
një pacienti nga spitali i ishullit për të çmendurit kriminalisht.
Është
verë e vitit 1954. Në Spitalin “Ashecliffe” asgjë nuk është ashtu siç duket.
Dhe as Tedi Daniells nuk është. A është ai atje për të gjetur një pacient të
zhdukur? Apo është dërguar ai për të shqyrtuar thashethemet për qasjen radikale
të Ashklef ndaj psikiatrisë? Një qasje që mund të përfshijë eksperimentimin e
drogës, provat e tmerrshme kirurgjikale dhe kundërlëvizjet vdekjeprurëse në
luftën në hije kundër larjes së trurit sovjetik… Apo ka një arsye tjetër, më
personale pse ai ka ardhur atje?
Ndërsa
hetimi thellohet, pyetjet vetëm rriten: Si ka shpëtuar një grua këmbëzbathur
nga ishulli nga një dhomë e mbyllur? Kush po lë të dhëna në formën e kodeve të
fshehta?
Sa
më shumë që Tedi dhe Çaku i afrohen të vërtetës, aq më e pakapshme bëhet ajo
dhe aq më shumë fillojnë të besojnë se nuk mund të largohen kurrë nga ishulli.
Sepse dikush po përpiqet t’i pengojë, ose ti... t'i çmendë ata.
“Shutter Island” - Filmi
Marshalli
i SHBA Eduard "Tedi" Daniells dhe partneri i tij i ri Çak Alej udhëtojnë në Spitalin Ashklef për të
çmendurit në "Ishullin e Mbyllur", me vendndodhje: Boston Harbor. Ata duhet të hetojnë zhdukjen e Rejçëll Sollando, një paciente e spitalit që më parë kishte mbytur tre fëmijët e saj.
Stafi,
i udhëhequr nga psikiatri Dr. Xhon Koli, duket jo bashkëpunues. Marshallët
mësojnë se Dr. Lestër Shien, i cili po trajtonte Sollandon, ishte larguar nga
ishulli me pushime menjëherë pasi Sollando u zhduk. Ted përjeton dhimbje koke
nga migrena, rikthim të përvojave të tij si ushtar i Ushtrisë Amerikane gjatë
çlirimit të kampit të Dakaut, dhe gjithashtu ëndrra të gjalla të gruas së tij
Dolores, e cila vdiq në një zjarr të vënë nga zjarrvënës Endrju Loedes. Tedi i shpjegon Çak-ut
se ai mori çështjen për të gjetur Loedes,
duke besuar se ai është në ishull. Sollando rishfaqet papritmas dhe beson se
Tedi është burri i saj.
Tedi
përballet me Kol dhe beson se mjeku po eksperimenton me të. Kol mohon që
Sollando ka ekzistuar ndonjëherë dhe këmbëngul se Ted nuk është droguar, duke i
shpjeguar dridhjet si tërheqje nga klorpromazina, një ilaç neuroleptik që Tedi ka
marrë për dy vjet. Çak mbërrin dhe zbulon se ai është, në fakt, doktor Shien.
Kol
shpjegon se "Ted" është Endrju
Loedes, një marshall amerikan i burgosur në Ashklef për vrasjen e gruas
së tij maniake depresive pasi ajo mbyti tre fëmijët e tyre. Endrju nuk kërkoi trajtim për
Dolores kur ajo dogji apartamentin e tyre dhe në vend të kësaj e zhvendosi
familjen e tij në një shtëpi liqeni, ku Dolores kreu vrasjet. Kol shpjegon se
deluzioni i Endrju është
rezultat i fajit të tij, se migrena dhe halucinacionet e tij janë simptoma të
tërheqjes dhe se ai kishte krijuar personazhin alternativ. "Hetimi"
është një lojë rolesh e përpunuar për të rifituar personalitetin e tij të
vërtetë. I tronditur nga kujtimi i tij i papritur, Endrju bie pa ndjenja.
Personazhet
Një
nga temat qendrore në “Shutter Island” është eksplorimi i shëndetit mendor. Që
në fillim, lexuesit janë zhytur në një botë ku sëmundjet mendore janë të
përhapura dhe pothuajse të gjithë personazhet ose vuajnë nga një formë e
gjendjes mendore, ose punojnë për të ndihmuar ata që janë. Në shumë mënyra,
vetë ishulli shërben si një metaforë për mendjen njerëzore, me strukturën e tij
si labirint që pasqyron funksionimin e ndërlikuar dhe shpesh konfuz të psikikës
njerëzore. “Shutter Island” është një roman kompleks dhe tërheqës që eksploron
një sërë temash dhe motivesh themelore, duke i shtuar thellësi dhe kompleksitet
historik. Këto tema janë thurur pa probleme në tregim, duke i lënë lexuesit
shumë për të medituar shumë kohë pas përfundimit të librit. Romani, ashtu si
dhe filmi, përmban një sërë personazhesh komplekse dhe shumëdimensionale,
secila me motivet, konfliktet dhe gjendjet e veta psikologjike që kontribuojnë
në atmosferën suspensive të romanit.
Analiza
Sëmundja
mendore e Endrju buron nga refuzimi i vrasjeve të tre fëmijëve nga bashkëshortja e tij, Dolores. Endrju u përgjigj duke e vrarë atë.
Dolores Loedes, e njohur gjithashtu si Dolores Daniells apo dhe Rejçëll Sollando, është antagonistja kryesore e filmit thriller psikologjik, “Shutter Island”. Ajo pësoi një krizë mendore dhe i mbyti tre fëmijët e tyre. Pasi Endrju u kthye nga puna, ajo u përpoq ta bindte atë se fëmijët ishin në shkollë, por ai e zbuloi të vërtetën menjëherë. Pasi pësoi një tjetër krizë mendore, ajo iu lut Endrju që ta vriste. Dolores u vra nga Ted me pistoletën e tij të shërbimin dhe kjo bëri që personalitet të ndahej në dy persona të ndryshëm.
Ngjarja ishte shumë traumatizuese për Endrju për t'u përballur, kështu që ai
krijoi një identitet të rremë të Tedi Daniells për të zënë vendin e tij. Endrju përdor
Tedi Daniells për të fajësuar vazhdimisht veten. Tedi gjithashtu fajëson të
tjerët, duke zbuluar refuzimin e tij të fajit në tregti për pafajësinë e tij.
Dhe kështu përfundoi në institutin mendor “Shutter Island”.
Në
sekuencën e hapjes së filmit, shohim se Tedi është trazuar nga deti. Gjatë
gjithë aksionit, uji rezulton të jetë një pengesë për Tedi Daniells: ai nuk mund të largohet
nga ishulli, ai nuk mund të arrijë farin nga shkëmbi, shikimi i tij turbullohet
nga uji kur pikat e shiut bien në xhamin e makinës. Tedi ndihet i kufizuar nga
prania e ujit, prandaj shfaqet në forma të ndryshme - si shiu apo oqeani, - gjatë gjithë
filmit. Nënndërgjegjja i komunikon atij atë që ai përpiqet të harrojë,
përkatësisht faktin që gruaja e tij vrau fëmijët e tyre duke u mbytur në liqen.
Më saktësisht, uji simbolizon realitetin që gradualisht po pushton universin e
krijuar nga Tedi Daniells. Në polin e kundërt kemi simbolin e zjarrit, i
pranishëm në ëndrrat e Tedit, por edhe në halucinacionet e tij. Zjarri është i
pranishëm në ëndrrën e tij për Endrju Loedes, në halucinacionet me Rejçëll dhe tre
fëmijët e vdekur.
Besoj se romani dhe filmi në fjalë me të njëjtin titull: "Shutter Island", është një zbërthim i përsosur i "Sindromit Medea"... edhe pse krahasimet gjithmonë çalojnë.
No comments:
Post a Comment