Nga
Leonard Veizi
Ajo
hipi e heshtur mbi podiumin e ekzekutimit me duart e lidhura me litar.
Kureshtarët përreth, spektatorë pa kuptim e dashamirësit e saj mbaheshin nga
bajonetat e ngrehura të pushkëve që shtrëngonin ushtarët me uniformë. U ul në
gjunjë dhe prifti e mori nën vetë duke e mbuluar me pelerinën e tij të zezë. I
bëri kryqin mbi kokë dhe i vendosi kryqin e hekurt mbi buzë. Por ajo nuk e
puthi. Ndërkaq xhelati me fytyrë të zbuluar e ulin në fron. Nuk ishte gijotinë
si në Francë. Nuk ishte as turra e druve të cilës i vihej zjarri për të të
djegur të gjallë. Spanjollët kishin adoptuar një metodë tjetër ekzekutimi, e
mbetur që nga koha e inkuizicionit. Në fillim i bllokuan kyçet e këmbëve me
morseta hekuri, me qëllim që të mos kishte mundësi të lëvizte. Dhe fill pas kësaj
një tjetër morsë do t’i vihej rreth gushës....
...Mariana
Pineda është një figurë historike e Spanjës, e njohur për angazhimin e saj në
luftën për lirinë dhe demokracinë gjatë fillimit të shekullit të XIX. Ajo u bë
një simbol i rezistencës kundër absolutizmit dhe tiranisë, duke frymëzuar breza
të tërë me guximin dhe përkushtimin e saj. Dhe në fund u dënua me vdekje: në
garrotë
Ekzekutimi
me anë të garrotës është një metodë e vjetër e dënimit me vdekje, madje daton që
nga Republika Romake. Personi dënohet duke u shtrënguar në qafë me një pajisje
të veçantë deri sa të vdesë nga asfiksia ose thyerja e qafës. Garrota zakonisht
përbëhet nga një pajisje metalike ose druri që vendoset rreth qafës së të
dënuarit dhe shtrëngohet gradualisht. Kjo metodë ka qenë e përdorur në disa
vende, përfshirë Spanjën, deri në shekullin e 20-të.
Kodi
Penal i vitit 1848 vendosi garrotën - mbytjen - si mjetin e vetëm të
ekzekutimit. Por në vitin 1900, "Ligji Pulido" shfuqizoi natyrën
publike të dënimit me vdekje.
Jeta politike dhe dënimi
Mariana
de Pineda y Muñoz lindi më 1 shtator 1804 në Granada, Spanjë. Ajo ishte një nga
femrat më të njohura të kohës për rolin e saj në mbështetjen e liberalizmit dhe
përpjekjet për të rrëzuar monarkinë absolutiste të Ferdinand VII të Spanjës.
Pas vdekjes së burrit të saj, me të cilin kishte dy fëmijë, Mariana u përfshi
më shumë në aktivitetet politike, duke mbështetur forcat liberale dhe
republikane.
Mariana
ishte një pjesëmarrëse aktive në lëvizjen për liri dhe reformë politike në
Spanjë. Ajo ndihmoi të burgosurit politikë dhe mbështeti forcat kryengritëse me
burime dhe informacion. Një nga aktet më të njohura të guximit të saj ishte kur
ajo qepi një flamur për lëvizjen liberale, ku shkruhej "LIGJ, LIRI,
BASHKIM".
Në
vitin 1831, Mariana u kap nga autoritetet mbretërore, të cilat e akuzuan për
tradhti dhe pjesëmarrje në komplotet kundër regjimit. Ajo refuzoi të tradhtonte
shokët e saj dhe të zbulonte informacionet e fshehta. Pas një gjyqi që u cilësua
si i padrejtë, ajo u dënua me vdekje. Mariana Pineda u ekzekutua më 26 maj
1831, duke u bërë një martire dhe simbol i qëndresës kundër tiranisë.
Drama e Lorkës
Historia
dhe sakrifica e Mariana Pineda kanë lënë një ndikim të madh në kulturën dhe
historinë spanjolle. Ajo është kujtuar dhe nderuar në shumë mënyra, përfshirë
në literaturë, teatër dhe filma. Një nga veprat më të njohura shkruar për të
është drama e Federico García Lorca, "Mariana Pineda", e cila
përshkruan jetën dhe luftën e saj.
Drama
bazohet në jetën e Mariana de Pineda Muñoz, kundërshtimi i së cilës ndaj
Ferdinandit VII dhe ekzekutimi i mëpasshëm publik në 1831 për tradhti. E gjitha
kjo u bë pjesë e folklorit të Granadës. Shfaqja u shkrua midis viteve 1923 dhe
1925 dhe u shfaq për herë të parë në qershor 1927 në “Teatre Goya” në
Barcelonë. Produksion u drejtua nga García Lorca, me skenografi dhe kostumografi
nga i famshmi Salvador Dalí, dhe u interpretua nga kompania e Margarida Xirgut.
Shfaqja pati premierën e saj edhe në Madrid atë tetor, në “Teatro Fontalba”.
Adaptim kinematografik
Historia
e Mariana Pineda është bërë subjekt i disa adaptimeve filmike dhe televizive.
Filmat dhe dokumentarët e bazuar në jetën e saj theksojnë heroizmin dhe
sakrificën e saj për lirinë dhe drejtësinë. Këto përfaqësime ndihmojnë në
mbajtjen gjallë të kujtimit të saj dhe në edukimin e brezave të rinj mbi
rëndësinë e luftës për liri dhe të drejta të njeriut.
Filmi
"Mariana Pineda" është një adaptim kinematografik i vitit 1965 mbi dramën
me të njëjtin titull, shkruar nga poeti dhe dramaturgu i njohur spanjoll
Federico García Lorca. Ky film përshkruan jetën dhe sakrificën e Mariana
Pineda, si një heroinë e luftës për liri dhe demokraci në Spanjë.
Filmi
ndjek historinë e Mariana Pineda, nga angazhimi i saj në lëvizjen liberale
kundër monarkisë absolutiste të Ferdinand VII deri në arrestimin dhe
ekzekutimin e saj. Ai tregon se si Mariana ndihmonte të burgosurit politikë,
qepte flamurin e lëvizjes liberale dhe ruante sekretet e shokëve të saj, edhe
kur u kap nga autoritetet.
Filmi
përqendrohet në guximin dhe përkushtimin e Mariana ndaj kauzës së lirisë, duke
shfaqur konfliktin e saj të brendshëm dhe sfidat me të cilat u përball. Dialogu
i shkruar nga Lorca është poetik dhe i fuqishëm, duke theksuar tragjedinë dhe
heroizmin e jetës së heroinës.
Adaptimi
filmik i "Mariana Pineda" është vlerësuar për interpretimet e
fuqishme të aktorëve dhe për regjinë e kujdesshme që i përmbahet frymës së
dramës origjinale të Lorca-s. Aktorja që luan rolin e Mariana-s sjell në ekran
një portret të ndjerë dhe të fuqishëm të një gruaje që përballet me një vendim
të vështirë mes dashurisë për fëmijët e saj dhe përkushtimit ndaj lirisë.
Me
regji nga Wilm ten Haaf, shkruar nga Enrique Beck mbi vepren e Federico García
Lorca, në film interpreton Krista Keller në rolin e Mariana Pinedas, Brigitte
Dryander si Isabel la Clavela, Gefion Helmk si Doña Añgustias.
Filmi
"Mariana Pineda" është një homazh për një figurë historike të
rëndësishme dhe një përkujtim i sakrificës së saj. Ai shërben si një mjet
edukativ për të mësuar rreth historisë së Spanjës dhe për të reflektuar mbi
çështjet e lirisë, drejtësisë dhe trimërisë personale.
Filmi
është një nga shumë përpjekjet për të mbajtur gjallë kujtimin e Mariana Pineda
dhe për të ndarë historinë e saj me audiencat moderne. Ai mbetet një vepër e
rëndësishme artistike dhe historike që tregon përkushtimin e një gruaje ndaj
lirisë dhe të drejtave të njeriut.
Në
përfundim, Mariana Pineda mbetet një figurë e paharruar e historisë spanjolle
dhe një simbol i përhershëm i luftës për liri dhe demokraci. Sakrifica dhe
trimëria e saj janë një burim frymëzimi për të gjithë ata që luftojnë kundër
tiranisë dhe për drejtësi.
“Proceso a Mariana Pineda”
“Proceso
a Mariana Pineda” është tjetër një mini-serial televiziv dramë historik
spanjoll i drejtuar nga Rafael Moreno Alba, ku luan Pepa Flores në rolin
kryesor të Mariana Pineda. Ai u transmetua në TVE1 në vitin 1984.
No comments:
Post a Comment