Nga Leonard Veizi
Asgjësim kundërshtarësh me dorë të hekurt, vrasje të
pamëshirshme në mes të rrugës dhe shkallët e pallateve si dhe punë të pista që
duhen futur në shtratin e bizneseve të ligjshme. E gjitha tablo kjo ka qenë
jeta në getot e Nju Jorkut pas Depresionit të madhe dhe pas Luftës së Dytë. E
si gjithmonë historia na ka mësuar, ata që e nisin me dhunë e vrasje dhe i
mbijetojnë plumbave të rivalëve, bëhen të parët e vendit...
...“The
Godfather” njihet dhe si "Il
Padrino" apo në shqip “Kumbari”. Ai është një nga filmat më të njohur dhe
më me ndikim në historinë e kinemasë, i drejtuar nga Francis Ford Kopola dhe i
bazuar në romanin “The Godfather” shkruar nga Mario Puzo. Filmi është i pari në
një trilogji që tregon historinë e familjes mafioze Korleone në Shtetet e
Bashkuara pas Luftës së Dytë Botërore.
“Kumbari”
ishte në grupin e dytë të filmave të përzgjedhur për Regjistrin Kombëtar të
Filmit në vitin 1990 dhe u emërua në vitin 2002 si një nga 100 filmat
thelbësorë të Shoqatës Kombëtare të Kritikëve të Filmit.
Mario Puzo
Mario
Puzo lindi në një familje të varfër emigrantësh napolitantë që jetonin në
lagjen Hell's Kitchen të Nju Jorkut. Shumë nga librat e tij mbështeten shumë në
këtë trashëgimi. Pas diplomimit në City College të Nju Jorkut, ai iu bashkua
Forcave Ajrore të Ushtrisë së Shteteve të Bashkuara në Luftën e Dytë Botërore.
Në vitin 1950, tregimi i tij i parë i shkurtër, “The Last Christmas”, u botua
në “American Vanguard”. Librin e tij të parë, “The Dark Arena”, u botua në
1955. Në periudhat në vitet 1950 dhe fillimin e viteve 1960, Puzo punoi si
shkrimtar/redaktor për kompaninë e menaxhimit të revistës botuese “Martin
Goodman”.
Vepra
më e famshme e Puzos, “The Godfather”, u botua për herë të parë në vitin 1969
pasi ai kishte dëgjuar histori të ndryshme për organizatat mafioze gjatë kohës që
punonte si gazetar.
Francis Ford Kopola
Francis
Ford Kopola lindi në Detroit, Miçigan, nga babai Karmine Kopola një flautiste
me Orkestrën Simfonike të Detroitit dhe nëna Italia Kopola, një familje e
shkallës së dytë emigrantësh italianë. Karmine Kopola lindi në Spitalin “Henry
Ford”, dhe kjo lidhje frymëzoi Kopolan që të zgjidhnin emrin e mesëm
"Ford" për djalin e tyre.
Francis
Ford Kopola është një regjisor, producent dhe skenarist i filmit. Ai
konsiderohet si një nga figurat kryesore të lëvizjes së filmit të Hollivudit të
Ri dhe konsiderohet gjerësisht si një nga regjisorët më të mëdhenj të të gjitha
kohërave. dhe një çmim BAFTA.
Reputacioni
i Kopolas si regjisor u çimentua me publikimin e “Kumbari”-t në vitin 1972, i
cili fitoi tre çmime Oscar për filmin më të mirë, aktorin më të mirë dhe
skenarin më të mirë.
Ngjarja
Kumbari,
film epik gangster amerikan, i lëshuar në vitin 1972, i cili u përshtat nga
romani më i shitur i vitit 1969 dhe i konsideruar si një kryevepër që nga
publikimi i tij. Por interpretimet e paharrueshme në kinema nga aktorë të tillë
si Marlon Brando dhe Al Paçino e bënë sagën një gur prove të qëndrueshme
kulturore.
“The
Godfather” është vendosur në vitet 1940 dhe zhvillohet tërësisht brenda botës
së Korleones, një familje imagjinare mafioze e Nju Jorkut. Skena hapet brenda
zyrës së errët të patriarkut të familjes, Don Vito Korleone, - i njohur
gjithashtu si “Kumbari” dhe luajtur nga Brando, - në ditën e dasmës së vajzës së
tij Koni, interpretuar nga Talia Shaje. Djali më i vogël i Vitos, Majkëlli - i
interpretuar nga Al Paçino, - i cili është distancuar nga biznesi familjar,
merr pjesë në festime me të dashurën e tij jo-italiane, Kei, e cila
interpretohet nga Dajan Kejton.
Disa
muaj më vonë, Don Vito qëllohet për vdekje nga persona të armatosur të dërguar
nga një familje rivale dhe Majkëll e shpëton atë nga një përpjekje tjetër vrasjeje
ndërsa po trajtohej në spital. Më pas Majkëll hakmerret, duke vrarë një kapiten
policie të korruptuar si dhe njeriun që urdhëroi goditjen ndaj Vitos. Pas kësaj
shpërthen një luftë bandash dhe Majkëll Korleone largohet për në Siçili. Djali
i madh i Vitos, Soni – që interpretohet nga Xhejms Kan, - vritet dhe dhuna që
shpërthen përfundimisht arrin tek Majkëlli kur gruaja e tij siciliane vritet me
një eksplozion në makinë, që në fakt ishte një tentative për jetën e tij.
Majkëll
kthehet në Nju Jork dhe martohet me Kein. Don Vito bën paqe me familjet rivale.
Majkëll pason babanë e tij si “Don” dhe, pasi i ka sjellë prosperitet familjes,
ai nis një fushatë për të zhdukur sistematikisht të gjithë ata që kishin
sulmuar Korleonet.
Mesazhi
Në
qendër të filmit është tema e familjes dhe besnikërisë. Edhe pse Korleone janë
të përfshirë në krime, ata kanë një kod të rreptë nderi dhe një lidhje të fortë
familjare. Kjo lidhje është ajo që i mban ata të bashkuar dhe të fuqishëm.
Një
nga aspektet më të rëndësishme të filmit është transformimi i Majkëllit. Ai
fillon si një njeri që nuk dëshiron të ketë të bëjë me krimin, por
përfundimisht bëhet më i pamëshirshëm dhe më i rrezikshëm se vetë i ati. Ky
transformim tregon fuqinë e korrupsionit dhe të ndjesisë së përgjegjësisë për
të mbrojtur familjen me çdo kusht.
Don
Vito përfaqëson një epokë më të vjetër të mafias, e cila përqendrohet në nder,
respekt dhe mos-përfshirje në drogë. Ndërsa brezi i ri, përfshirë dhe Majkëll,
janë të gatshëm të përfshihen në çdo gjë që do të sjellë pushtet dhe ndikim,
duke treguar kështu ndryshimin mes traditës dhe modernitetit në botën
kriminale.
Në
shumë skena, fuqia dhe dhuna janë të lidhura ngushtë. Filmi tregon se pushteti
në botën e mafias nuk mund të arrihet ose mbahet pa përdorimin e dhunës. Skena
të tilla si "pagëzimi i përgjakur" ku Michael urdhëron vrasjen e të
gjithë armiqve të tij ndërsa ai bëhet kumbari i fëmijës së tij, simbolizojnë
dualitetin e pushtetit dhe dhunës.
"The
Godfather" shtron pyetje të rëndësishme për natyrën e pushtetit,
moralitetin, dhe rolin e familjes. Ai tregon se si fuqia korrupton dhe si
njerëzit mund të ndryshojnë rrënjësisht nën presionin e përgjegjësive dhe
dëshirave për pushtet. Po ashtu, filmi e portretizon botën e krimit jo thjesht
si një akt brutal, por si një kompleks i strukturave të nderit dhe besnikërisë,
i cili tërheq njerëzit në vorbullën e tij.
Në
fund, filmi është një reflektim i errët mbi natyrën njerëzore dhe mbi atë se sa
lehtë një individ mund të shndërrohet në diçka që nuk e kishte menduar kurrë.
Marrëveshja me Vatikanin
Në
filmat "Il Padrino," marrëdhëniet mes familjes Korleone dhe
Vatikanit, veçanërisht në pjesën e tretë të trilogjisë, janë kryesisht të
trillimit dhe nuk bazohen në fakte historike të mirëdokumentuara. Megjithatë,
ato janë ndikuar nga ngjarje dhe spekulime reale që lidhen me marrëdhëniet e
krimit të organizuar me institucione të fuqishme financiare, përfshirë dhe
Kishën Katolike.
Majkëll
Korleone përpiqet të legalizojë biznesin e familjes duke investuar në Vatikan
dhe duke blerë një kompani të quajtur Immobiliare. Kjo përfshin një marrëveshje
komplekse me bankën e Vatikanit dhe përfshirjen e zyrtarëve të lartë kishtarë.
Ngjarjet në film përshkruajnë korrupsionin e thellë brenda Kishës dhe përpjekjet
e Majkëllit për të blerë shpëtimin e shpirtit të tij duke financuar Vatikanin.
Ndërsa
filmi është një trillim, ai bazohet në ngjarje dhe spekulime reale. Në vitet
1970-1980, Banka e Vatikanit (Instituti për Veprat e Fesë) u përfshi në një
skandal financiar që lidhej me Bankën Ambrosiano, e cila kishte lidhje të
supozuara me krimin e organizuar italian. Skandali përfshiu humbje të mëdha
financiare dhe vdekjen misterioze të bankierit Roberto Calvi, i njohur si
"bankieri i Zotit."
Filmi
i përdor këto ngjarje reale për të ndërtuar një narrativë dramatike dhe
komplekse. Ndërsa në film, Majkëll Korleone përpiqet të pastrojë imazhin e tij
përmes marrëveshjeve me Vatikanin, në realitet, skandalet financiare të
Vatikanit ishin më shumë të lidhura me korrupsionin dhe keqmenaxhimin, sesa me
ndonjë marrëveshje të drejtpërdrejtë me mafia.
Marrëveshja
mes Korleone dhe Vatikanit në film është kryesisht fiksion artistik,
megjithatë, është e frymëzuar nga skandale reale që përfshinin Vatikanin dhe
botën e financave. Filmi eksploron tema të fuqisë, korrupsionit, dhe
përpjekjeve për shëlbim, duke përdorur këto elemente reale për të krijuar një
narrativë dramatike dhe provokuese.
No comments:
Post a Comment