Tuesday, April 8, 2025

Masakra osmane, “festa” ku u vranë 500 krerët e Jugut të Shqipërisë



Nga Leonard Veizi
 
500 burra krenarë, të hipur mbi kuaj e të veshur si për festë, u zunë në pusi dhe u masakruan. Ishte koha kur Perandoria Osmane nuk donte më përballje të hapur me shqiptarët, të cilët kishin treguar aftësi të mëdha ushtarake. Në vend të luftës, ajo zgjodhi pabesinë. Festa ishte forma më e përkryer për të kapur të gjithë udhëheqësit shqiptarë njëherësh dhe për t’i zhdukur pa ngritur dyshime, pa beteja, pa rezistencë dhe pa alarm. Ky është dhe epilogu i asaj që shkrimatri shqiptar e ka titulluar si “Komisioni i Festës”...
 
...Historia e Shqipërisë është e mbushur me akte heroizmi dhe tradhti, me figura që u ngritën për të mbrojtur tokat dhe identitetin e tyre, por edhe me pabesi që u kushtuan jetën prijësve më të shquar. Një nga episodet më të errëta e tragjike të qëndresës shqiptare ndaj Perandorisë Osmane është masakra e prijësve të jugut në Manastir.
 
Konteksti
Në shekujt XV-XVIII, shqiptarët zhvilluan rezistencë të vazhdueshme kundër pushtimit osman. Në jug të vendit, shumë prijës vendas kishin ruajtur njëfarë autonomie dhe ushtronin ndikim mbi popullsinë e tyre, shpesh duke mbajtur lidhje me fuqitë evropiane për të kërkuar mbështetje kundër osmanëve. Këta prijës, shumica prej tyre kapedanë të fiseve dhe sundimtarë lokalë, paraqisnin një kërcënim serioz për administratën osmane. Për të shuar këtë rezistencë dhe për të vendosur kontroll të plotë mbi viset shqiptare, Porta e Lartë ndoqi një strategji djallëzore: asgjësimin e prijësve më të fuqishëm me anë të një kurthi.
 
Kurthi
Sipas traditës gojore dhe burimeve historike, osmanët ftuan rreth 500 prijës shqiptarë të jugut në një festë madhështore. Ngjarja mund të ketë ndodhur në periudha të ndryshme të sundimit osman, pasi taktika e masakrave të organizuara përdorej shpesh nga Perandoria për të eliminuar kundërshtarët politikë. Ftesa u paraqit si një akt pajtimi dhe miqësie, me premtimin se osmanët do të njihnin dhe respektonin autonominë e prijësve vendas. Besnikë ndaj traditës së mikpritjes dhe burrërisë, prijësit shqiptarë e pranuan ftesën.
Festa në Manastir më 9 gusht 1830 u organizua si një ceremoni madhështore. Ajo u ndërtua me kujdes nga osmanët për të krijuar një atmosferë sigurie, respekti dhe pajtimi.
Ishte përhapur lajme se Sulltani kishte vendosur t’i falte prijësit shqiptarë dhe t’u jepte përsëri privilegjet që ata kishin humbur pas rënies së Ali Pashës. Kjo krijoi ndjesinë se më në fund po vinte një kohë bashkëpunimi dhe paqeje. Krerët shqiptarë, kryesisht nga jugu i Shqipërisë: - Labëria, Çamëria, Myzeqeja dhe krahina të tjera – u ftuan nga komandanti osman i Manastirit, Reşid Mehmed Pasha. Ftesa u paraqit si një veprim për të rivendosur besimin, pas trazirave dhe lëvizjeve të armatosura që kishin ndodhur në vitet e mëparshme.
Festa u mbajt në një nga sheshet kryesore të Manastirit, i cili në atë kohë ishte një qendër e rëndësishme ushtarake dhe administrative osmane në Ballkan. Krerët shqiptarë mbërritën në vendin e caktuar, të bindur se ishin mysafirë. Ngjarja u paraqit si një ceremoni shtetërore që frymëzonte madhështi dhe paqe.
Ceremonia nisi me falënderime për Sulltanin, fjalime për unitetin dhe shpërndarje dhuratash simbolike. Ishte e pranishme muzika tradicionale, gostitje e bollshme, ushqime të zgjedhura, verë e rakia. Gjithçka dukej e sinqertë dhe e qetë. Por sapo nata ra dhe pijet kishin filluar të mpinin vigjilencën e të pranishmëve, trupat osmane, me një shenjë të komandantit të tyre, të fshehura në prapaskenë, dolën dhe qëlluan të ftuarit në pabesi. Prijësit shqiptarë, pa mundësi mbrojtjeje, u therën ose u pushkatuan në vend. Masakra ndodhi me një shpejtësi të tmerrshme – brenda orësh, pothuajse të gjithë ishin vrarë.
 
“Komisioni i Festës”
“Komisioni i festës” është një novelë e shkrimtarit Ismail Kadare, i botuar më 1978, si një intermexo brenda vëllimit triptik “Ura me tri harqe”. Ajo bazohet në ngjarje reale që ndodhën në vitin 1830 kur sulltani i fton në një drekë të pajtimit dinjitarët shqiptarë që kishin filluar të pavarësoheshin nga Porta e Lartë dhe aty i masakron të gjithë në pabesi. Novela është një rrëfim alegorik dhe historik, që pasqyron jo vetëm një ngjarje specifike, por edhe një model të përsëritur të pabesisë dhe dhunës kundër shqiptarëve gjatë periudhës osmane. Përmes ironisë dhe stilit të tij të veçantë, Kadare e paraqet këtë akt jo thjesht si një masakër, por si një skemë cinike të pushtetit, ku festat e organizuara kthehen në gracka vdekjeprurëse për ata që besojnë në premtimet e armikut.
Ismail Kadare e nis kështu novelën e tij: “Unë, Mahmudi II, sulltan dhe kalif, nip stërnip mbre-tërish, i nëntëmbëdhjeti perandor i dinastisë osmane, sovran i botës, pushteti shtetëror e kalifnor i të cilit do të qëndrojë në këmbë gjer në të sosur të dheut, nxjerr këtë ferman të lartë nga kryeqyteti i lumtur, Stambolli: Tani që në tokën e Shqipërisë, me luftë të shenjtë mbretërore u zhdukën njëri pas tjetrit nga faqja e dheut rebelët e mëdhenj Kara Mahmud Bushatlliu, Kara Ali Tepelena, Kara Mustafa Bushatlliu, Kara Kurt Berati e të tjerë ish-pashallarë të mëdhenj, të shpallur jashtë ligjit, të cilët për një kohë dyzetvjeçare u përpoqën ta ndanin dheun e lavdishëm shqiptar nga hapësira e stërlavdishme islamike, duke dashur ta rebelojnë atë siç rebelohet djali kundër mëmës, pra tani që këta bukëshkelës janë bërë pluhur e hi nga zemërimi i shenjtë sulltanor, unë i zgjat dorën e paqes Shqipërisë, d.m.th. të katër vilajeteve të saj”.
Dhe më pas naracioni i shkrimtarit Ismail Kadare në intermexon “Komisioni i festës” vazhdon:
Me urdhrin tim mbretëror, formula e vjetër osmane: “Shqipërinë e kam gaz” u vu prapë në krye të defterit të punëve të qeverisë, si një llambë që do ndriçojë gjithçka që lidhet këndej e tutje me këtë vend. Prandaj unë urdhërova të zhbëhen të gjitha dekretet e nxjerra kohët e fundit në gjaknxehtësi e sipër për këtë vend dhe shpall të vetmin ferman të lartë këtë që po firmoj sot, në të cilin urdhëroj:
Një.-Të shpallet amnisti e përgjithshme për gjithë krerët e Shqipërisë, që, në një mënyrë ose në një tjetër, kanë treguar mosbindje ndaj pushtetit perandorak, ose, të shtyrë nga shejtani dhe nga pashallarët rebelë, kanë ngritur edhe armët kundër tij.
Dy.-Për të rivendosur marrëdhëniet e vjetra me Shqipërinë, tani që bukëshkelësit e mëdhenj u bënë hi e pluhur, të organizohet një mbledhje e madhe në qytetin e bekuar N, ku të ftohen të pesëqind krerët e këtij vendi: kapedanë, flamurmbajtës, prijës ushtarakë, tribunë, kryetarë kuvendesh, kryepleq, kapedanë deti, kryebesëtarë të zgjedhur, derebejlerë etj”.
Sipas Ismail Kadarese, fermani u firmos nga Mahmudi II, sulltan, kalif dhe imam i madhërishëm, mbret i botës, me nënshkrimin: “E kopjoi robi i humbur i allahut, Ibrahimi”
Po sipas Kadaresë, ftesat me vulën dhe shenjat mbretërore u përgatitën në zyrat e Protokollit Perandorak. Dyzet korrierë u nisën nga kryeqyteti për të çuar ftesat mbretërore në Shqipëri.
 
Pasojat
Masakra pati pasoja të rënda për qëndresën shqiptare në jug. Me prijësit e vrarë, fshatrat dhe qytetet mbetën pa udhëheqës dhe u bënë më të cenueshme ndaj pushtimit dhe asimilimit. Familjet e tyre u detyruan ose të nënshtronin ose të arratiseshin drejt maleve për të vazhduar luftën në kushte shumë më të vështira. Megjithatë, ky akt pabesie nuk e shoi rezistencën shqiptare. Përkundrazi, kujtimi i kësaj masakre ndezi një urrejtje edhe më të madhe ndaj pushtuesve osmanë dhe frymëzoi breza të rinj luftëtarësh për të vazhduar betejën për liri.
Masakra e 500 prijësve shqiptarë nuk ishte një rast i izoluar. Perandoria Osmane përdori strategji të ngjashme për të eliminuar kundërshtarët në pjesë të ndryshme të Ballkanit. Kujtojmë edhe ngjarje si ekzekutimet masive të krerëve shqiptarë pas Lidhjes së Prizrenit.
 
Letërsia
Në mënyrë letrare, Ismail Kadare e ka përshkruar në këtë mënyrë masakrën osmane mbi 500 prijësit e Jugut të Shqipërisë. Sipas një relacioni që Muhardar pasha i dërgonte sulltanit:
 
Kancelerisë së Sulltanit. Tepër sekret. Raport mbi ngjarjen e 31 marsit. Sipas udhëzimeve tuaja të larta tepër sekrete, që i dinim vetëm unë dhe kapiten Durmish Dur Aliu, në mesditën e 31 marsit pushkët e ushtarëve që do të merrnin pjesë në paradën e hipodromit, u zëvendësuan me pushkë të mbushura. Për sa i përket së fshehtës së madhe të Katil-fermanit mbretëror, atë, ashtu siç e kërkonin udhëzimet tuaja tepër të larta, nuk e pa askush, madje as unë vetë.
...Kërdia vazhdoi rreth një orë. Ata vërtiteshin si bisha të zëna në çark, zgjatnin duart përpara, sikur donin të kapnin me to plumbat dhe përpiqeshin ta jepnin sa më shtrenjtë jetën e tyre rebele. Njoftojmë me hidhërim të thellë se plumbat e tyre të mallkuar na vranë 139 oficerë dhe ushtarë, shpirti i të cilëve u ngjit me lavdi drejt e nga fusha e luftës në fushat e pambarim të ahiretit. Ata rrëzoheshin njëri pas tjetrit, dhe vërtitja e atyre që kishin mbetur, nisi t'i ngjante një gjumi të lig. Shumica ishin të shtrirë përtokë, dhe ata të paktë që vinin rreth akoma mbi kuaj, duke u penguar mbi trupat e shokëve të tyre, rralloheshin e rralloheshin gjithnjë. Erdhi një çast dhe u shtrinë të gjithë dhe mbeti vetëm njëri, që vazhdonte të sillej mbi kalë si një shpirt i keq. Gjashtë herë e rrëzuan plumbat dhe gjashtë herë mundi të ngrihej dhe të vazhdonte vërtitjen e tij ogurzezë. Atëherë trupat morën urdhër të suleshin mbi ta me bajoneta, për të grirë ata që mund të kishin mbetur gjallë. Dhe këtu, nga ata katilë që s'donin e s'donin të hiqnin shpirt, na u vranë rreth 100 oficerë dhe ushtarë të tjerë, u ndrittë shpirti në jetë të jetëve etj. etj. Një hum-bje kaq e madhe nga ana jonë nuk ishte parashikuar, por kjo ndodhi ngaqë tërbimi i tyre, kur panë atë, që sipas mendjes së tyre të marrë ishte një «tradhti», i kaloi të gji-thë kufijtë e zemërimit njerëzor. Veç kësaj, shkak për këto humbje u bënë edhe veshjet e tyre djallëzore, në të cilat ka kaq shumë ngjyra të ndezura, sidomos të kuqe mbi të bardhë etj. etj., saqë ushtarët tanë, në çastin që po i grinin me bajoneta, e kishin vështirë të kuptonin se cilët prej tyre qenë me plagë e cilët jo, sepse ngjyrat e rrobave të tyre bëheshin një me ngjyrën e gjakut, kështu që i plagosuri për vdekje dukej sikur s'kishte asnjë plagë”.
 
Përfundim
Ky episod i tmerrshëm i historisë shqiptare mbetet një dëshmi e pabesisë dhe brutalitetit të pushtuesve, por edhe e guximit dhe sakrificës së shqiptarëve për liri. Masakra e prijësve të jugut është një nga shumë shembujt që tregon se sa të shtrenjta kanë qenë përpjekjet për ruajtjen e identitetit kombëtar dhe autonomisë.
Historia na mëson se liria nuk dhurohet, por fitohet me gjak dhe sakrificë. Shqiptarët e përjetësuan këtë tragjedi si një mësim historik për të mos e përsëritur besimin e verbër ndaj pushtuesve, por për të mbajtur gjithmonë ndezur zjarrin e vigjilencës dhe qëndresës.
Ky akt barbar u përcoll në kujtesën popullore me zemërim, por edhe me dhimbje. Ai u përjetësua në këngë, rrëfime dhe më vonë në letërsinë moderne, siç ndodh në novelën “Komisioni i Festës” të Ismail Kadaresë.
 

No comments:

Post a Comment