Nga Leonard Veizi
Në
spitalin parizien, atje në Francë, ku ndodhej për kurim, ka bërë pak humor me infermieren
e turnit, duke i thënë se ishte aq fotozhenike sa, po të bënte një film, do ta
zgjidhte në kastin e aktorëve. Edhe nëse nuk është pikërisht kështu, patjetër që
ka ndodhur diçka e përafërt, sepse të njëjtën skenë ma pati rrëfyer kur ndodhej
në të njëjtat kushte, po në një spital të Parisit. Natyrisht, ai as që e ka
menduar se pas pak ditësh do të ikte nga kjo jetë. Vërtet ishte 82 vjeç, por për
këdo që e pyeste kishte vetëm një përgjigje: 35. Në entuziazmin e tij të
përhershëm, dihej se sapo pikaste diçka të bukur, e fotografonte dhe si
komplimentin më të mirë të rastit thoshte se pamja e parë i jepte të drejtën ta
zgjidhte për një kinoprovë. Dhe nuk para gabonte në shije. Ky ishte Ilia
Terpini, operatori i mirënjohur i ish-Kinostudios, por dhe i shumë
televizioneve.
Kemi
qenë miq. Por kjo nuk e justifikon bërjen nga ana ime të një portret lapsi. Ajo
çfarë e justifikon ka të bëjë me punën e tij të palodhur si operator e drejtor
fotografie dhe pasionin e madh për imazhin e mbetur në celuloid. Nuk e kam të
vështirë të bëj portretin e një mjeshtri si Ilia Terpini, apo Lluit, siç e
thërrisnin miqtë e vjetër. Veç më duhet pak kohë dhe shumë letra. Sepse dhe
jeta e tij ishte shumë dinamike. Në vitin e largët 1998 kemi punuar bashkë në
një televizion të quajtur “Alba”, unë gazetar, me një laps e bllok në xhep, ai
operator me kamera në krah e një aparat fotografik të cilin nuk e hiqte
asnjëherë nga gjoksi. Pa dyshim ka qenë një fotograf me emër. Në ish-Kinostudion
“Shqipëria e Re”, gjithashtu e mbanin një prej më të mirëve në objektiv. Sepse
dhe jeta e tij ishte e lidhur gjatë gjithë kohës me fiksimin e kuadrit. Madje, siç
është shprehur vetë, me fotografinë ishte marrë që prej moshës 6 vjeç, kur i ra
në dorë një aparat. Dhe pikërisht aparati fotografik iu bë pjesë e jetës, një mekanizëm
në dukje i ftohtë e pa emocion, që në duart e tij prodhonte shumë jetë. Njihet
si realizuesi i disa ekspozitave me foto. Por në arkiv janë regjistruar me
emrin e tij 26 filma artistikë, mbi 50 dokumentarë, pa folur për kinoditarë e
kronika lajmesh. “Me këtë ua merrje mendjen çupave kur ishe i ri?”, e pyeta një
herë, teksa lëvizja gishtin tregues duke bërë sikur po shkrepja një foto. Dhe
Ilia i qeshur, që e mbante shakanë edhe po ta teproje ca, ma ktheu. “Vetëm çështje
pune. Më duhej të bëja qindra foto për të gjetur një që t’i përshtatej rolit”. “E
kë ke gjetur ndonjë nga këto që ka bërë emër?”, e ngacmova unë, sepse po përgatitesha
të bëja një intervistë me të dhe më duheshin ca elemente për të ndërtuar
pyetësorin. “Janë disa, por unë mund të mburrem me tre prej tyre.” - ma ktheu. Kureshtisë
sime nuk u ngut t’i përgjigjej.
Ta
marrim nga fillimi. Shtyhemi prapa në kohë. Ilia Terpini u diplomua te Shkencat
e Natyrës, dhe u emërua mësues, e më pas drejtor, në shkollën 8-vjeçare në
Aranitas të Mallakastrës. Por takimi me Mandi Koçin, operatorin veteran të
Kinostudios, do t’ia ndryshonte rrjedhën e jetës. Ilia m’u shpreh se ishte ky
mjeshtër i filmit shqiptar, që kur u njoh me albumet e tij të fotografive, i
sugjeroi studiot e kinemasë. Shans, jo shaka. E kush nuk e ndërronte Aranitasin
e Mallakastrës me Tiranën. Vërtet drejtor shkolle, por Kinostudioja ishte
ëndrra e kujtdo. Dhe kështu karriera filloi... asistent-operator në filmat
“Debatik” e “Komisari i Dritës”, dhe si titullohet operator, vazhdoi me “Ballë
për Ballë”, “Mësonjëtorja”. “Dimri i fundit”, “Kush vdes në këmbë”, “I teti në
bronz”, “Gunat përmbi tela”, “Kapedani” etj. Punoi me regjisorët Dhimitër
Anagnosti e Viktor Gjika, por nuk ia prishte askujt që kërkonte ta kishte në
ekip.
Ky
ishte Llui.
Më
shpjegoi se për rolin e ‘Mimoza llasticës’, regjisorja Xhanfize Keko i kërkoi
ndihmë, pasi e kishte filmin e parë. “Zhaklinën e pashë të dilte nga shkolla,
te kryqëzimi i Tiranës së Re. Besoj ishte në klasën e parë. Me mbiemrin
Dhimojani u prezantua. Kishim kërkuar në gjithë Tiranën dhe nuk kishim ndeshur
në një tip të tillë. Ishte fëmijë shumë interesant. Xhanfizeja e pëlqeu menjëherë.
Zhaklina e dha pritshmëritë e saj në atë film dhe pas kësaj pati disa role të
tjera”, më pati rrëfyer Ilia me një krenari të ligjshme. “Po mirë, - vazhdova
ta ngacmoja unë, - Zhaklinën zbulove, jo Merlin Monronë”. “Lëre Merlinin në
punë të vet, - ma ktheu Ilia, - zbulimi i Yllka Mujos ishte një bum i vërtetë”.
“Paske qenë si Marko Polo, - ia ktheva, - s’ke lënë gjë pa zbuluar”. Ilia qeshi.
Nuk mërzitej kurrë ai.
Por
ndalemi tek Yllka Mujo, aktorja super e kinemasë dhe e teatrit shqiptar. Është
roli i Almës te filmi “I teti në bronz” me regjisor të mirënjohurin Viktor
Gjika dhe skenar të Dritëro Agollit, i cili i nisi xhirimet në vitin 1969. Ilia
Terpini më sqaroi: “Grupi ynë i punës kishte 20 ditë që po punonte për
zbërthimin e skenarit tekniko-regjisorial. Ishte marrë vendimi për të gjithë
aktorët që do të interpretonin në film, nga Sandër Prosi në rolin e mjekut e
Mevlan Shanaj në rolin e Ibrahim Kovaçit, e deri te Vangjush Furxhi në rolin e
Arifit. Por mungonte vetëm një, Alma. Fotografova të paktën 150 vajza nëpër shkollat
e mesme të Tiranës, por Alma nuk ishte aty”. E kështu në një kërkim të
pareshtur, të përhershëm, lodhës a terrorizues ndoshta, duhej gjetur gjithçka e
munguar deri në atë çast, por gjithsesi e imagjinuar apo supozuar gati në një
ekstrem të paperceptueshëm. Në fakt, ajo ishte diku atje, midis gjimnazistëve
të shumtë që kërkonin të binin në sy pas bankave, por ende nuk e shihte njeri.
Blici i aparatit fotografik ishte shkrepur mbi portretet e shumë vajzave të
kryeqytetit, por Alma as që identifikohej mes tyre. Kur shpresat kishin humbur,
krejt papritur ajo doli në skenë, pak e druajtur gjithsesi, por krejt e
magjishme njëherazi... Kjo ishte pak a shumë situata përpara fillimit të
realizimit të filmit “I teti në bronz”, ku rastësia i dha kinemasë shqiptare
njërën prej aktoreve më të mira të saj në vite. Operatori i mirënjohur më tregoi
se si e kishte zbuluar talentin e 15-vjeçares, së cilës iu besua roli i Almës
në filmin e Viktor Gjikës. Në këtë rrëfim të tij ai më pati thënë se bashkë me
Viktorin kishin rënë dakord të merrnin një studente nga Lushnja, që përafrohej
me portretin e Almës personazh. “Nuk isha fort i sigurt për këtë gjetje dhe
sërish i sugjerova regjisorit të kërkonim një ‘Almë’ tjetër. Por Viktori ma
ktheu: ‘Për tri ditë nisemi në Korçë, do të zbatojmë planin e punës, ndaj
vajzës t’i pritet kostumi’. Mirëpo ndodhi që po atë natë, i shoqëruar nga
bashkëshortja ime, Aurika, shkuam në Teatrin e Operas, për të parë një koncert.
Binte shi dhe te streha e Pallatit të Kulturës shoh një vajzë me një portret
shumë interesant. ‘Shiko-shiko, - i them bashkëshortes. - Ku s’e kemi kërkuar
dhe ajo qenka këtu. Po, kjo është Alma’. Dhe e thirra. Vajza jo më shumë se 15
vjeç erdhi pranë dhe na përshëndeti. Ndërhyri ime shoqe. “Është nxënësja ime, e
kam ngjitur vetë në skenë’. I thashë që, nëse mundej, të nesërmen të paraqitej
në Kinostudio për një kinoprovë. Dhe ajo pranoi. Të nesërmen që në mëngjes
takova Viktor Gjikën dhe i them me gojën plot: ‘Kam gjetur Almën’. Por Viktori
ma ktheu: “Ç’thua Ilia, s’kemi kohë për shaka”. Ndërkohë Yllka ishte shfaqur në
fillim të rrugicës që të çonte për në atelie dhe unë e drejtova vështrimin e
Viktorit për nga ajo. “Qenka interesante. Ilia, shpejt bëji nja dy fotografi’.
Pasi pa fotografitë, Viktori kërkoi menjëherë që vajzës t’i bëhej një
kinoprovë. Edhe në këtë pikë Yllka ia doli për mrekulli. Ajo interpretoi më
mirë se kushdo tjetër që kishte provuar për të njëjtin rol. Atëherë i dorëzuar
pa kushte, Viktor Gjika urdhëroi: “Yllkës t’i pritet kostumi i Almës. Pasnesër
fillojmë xhirimet”.
Dhe
për ta nxitur më tej e ngacmova sërish: “Zhaklina, Yllka..., goxha aktore janë.
A ka më...?”.
Ilia
nuk mbaron me kaq e më thotë: “Matilda Makoçin e zbulova në oborrin e
Politeknikumit”. “Epo tani ia kalove edhe Kolombit”, - ia pata me humor. “Lëre
Kolombin, - ma ktheu Ilia entuziast për atë që kërkonte të më tregonte. - Na
duhej një aktore e re për rolin e Emës në filmin ‘Kërcënimi’, një prodhim i
vitit 1981, me regjisor Mark Topallaj. Pasi kisha parë plot vajza në gjimnazet
e Tiranës, më rekomanduan të shkoja te Politeknikumi. Kur shkova në shkollë
ishte pushimi i madh dhe të gjithë nxënësit ishin jashtë. Matilda Makoçi më ra
menjëherë në sy. Kishte një vështrim shumë interesant”. Dhe kishte të drejtë
Llui. Vështrimi i saj ishte aq depërtues, sa nuk e la fotografin të mendonte
për një portret tjetër, ndoshta më të mirë se aq. “I thashë se kush isha, cili
ishte qëllimi im dhe i propozova që të nesërmen të vinte në Kinostudio, për të
bërë disa fotografi e një kinoprovë. Ajo pranoi dhe të nesërmen erdhi në
ambientet e Kinostudios. Bëmë fotografi të mrekullueshme. Matilda ishte shumë
shprehëse. Por në fund regjisori nuk e zgjodhi për rolin e Emës. Ç’është e
vërteta, Matilda tregonte një karakter më të thellë, ndërsa regjisori mendonte
se “vajza spiune” në film duhej të kishte një natyrë më të lehtë. Megjithatë fotografitë
e Matilda Makoçit qarkulluan në duart e
shumë regjisorëve, dhe po atë vit ajo u mor për rolin kryesor te filmi “Si
gjithë të tjerët”. Unë them se Matilda Makoçi pa dyshim ka qenë një nga aktoret
më të mira që ka prodhuar Kinostudio”.
Llui ishte i veçantë në llojin e tij. Në televizion nuk përtonte të jepte eksperiencën e vyer. E urrente të punonte në studio. “Bëjmë një kronikë në Dajt, vetëm brenda të mos rrimë”, më thoshte ato kohë kur ishim partnerë e bënin kronika lajmesh pa fund. Por Ilia nuk kishte punuar vetëm me njerëzit e artit. Disa qindra metra film të regjistruar nën syrin e tij u takojnë figurave kryesore të politikës. Në këtë mori karakteresh ka regjistruar Enver Hoxhën, Mehmet Shehun, Ramiz Alinw por dhe Sali Berishën, Fatos Nanon e Leka Zogun. “Kinostudio duhet të ishte kudo, - justifikohej duke ngritur supet, - ndaj kam xhiruar Hrushovin, Çu En Lain, princin Sianuk, Toni Blerin, Manolis Glezosin, Moris Torezin, Shtrausin, papa Vojtilën e Nënë Terezën”. Ai vazhdoi të ishte i dashuruar thellësisht me objektivin deri në çastet e fundit, edhe pse vitet që mbante mbi supe duket sikur nuk ia lejonin të ishte po aq pasionant sa vite parë. Për punën e palodhur mbante titullin “Artist i merituar”, “Medaljen e punës”, “Çmimin e Republikës’, “Medalione në 6 festivale filmi”, “Çmim kombëtar për fotografinë artistike”, por dhe Urdhrin “Mjeshtër i madh”. E në fund të fundit ky ishte Ilia Terpini, apo Llui siç e thërrisnin miqtë e vjetër të Kinostudios.
Llui ishte i veçantë në llojin e tij. Në televizion nuk përtonte të jepte eksperiencën e vyer. E urrente të punonte në studio. “Bëjmë një kronikë në Dajt, vetëm brenda të mos rrimë”, më thoshte ato kohë kur ishim partnerë e bënin kronika lajmesh pa fund. Por Ilia nuk kishte punuar vetëm me njerëzit e artit. Disa qindra metra film të regjistruar nën syrin e tij u takojnë figurave kryesore të politikës. Në këtë mori karakteresh ka regjistruar Enver Hoxhën, Mehmet Shehun, Ramiz Alinw por dhe Sali Berishën, Fatos Nanon e Leka Zogun. “Kinostudio duhet të ishte kudo, - justifikohej duke ngritur supet, - ndaj kam xhiruar Hrushovin, Çu En Lain, princin Sianuk, Toni Blerin, Manolis Glezosin, Moris Torezin, Shtrausin, papa Vojtilën e Nënë Terezën”. Ai vazhdoi të ishte i dashuruar thellësisht me objektivin deri në çastet e fundit, edhe pse vitet që mbante mbi supe duket sikur nuk ia lejonin të ishte po aq pasionant sa vite parë. Për punën e palodhur mbante titullin “Artist i merituar”, “Medaljen e punës”, “Çmimin e Republikës’, “Medalione në 6 festivale filmi”, “Çmim kombëtar për fotografinë artistike”, por dhe Urdhrin “Mjeshtër i madh”. E në fund të fundit ky ishte Ilia Terpini, apo Llui siç e thërrisnin miqtë e vjetër të Kinostudios.
Publikuar në gazetën FJALA
Viktor Gjika nuk pranoi vajzën e Enver Hoxhës në film
Ilia Terpini, Leonard Veizi - në studio |
nga Leonard Veizi
-Në një kërkim të pareshtur, të përhershëm, lodhës a terrorizues ndoshta,
duhej gjetur gjithçka e munguar deri në atë çast, por gjithsesi imagjinuar apo
supozuar gati deri në një ekstrem të paperceptueshëm. E pas kësaj, që në
përballjen e parë dukej thuajse absurde, duhej marrë në analizë çdo detaj i
anashkaluar, paralele në një strukturë asimetrike, portret më i thellë në
përmbajtje apo më i mprehtë vështrimi, në një lojë pa zë a pantonimik. Por
ndodhte, që gjithçka e cila dukej gati e pamundur, bëhej krejt më e thjeshtë se
kaq, pikërisht atëherë kur shpresat ishin zhbërë dhe ambientimi me absurdin
kishte krijuar një konfort të ri. Pikërisht atëherë, gjithçka shprishej dhe
padyshim ajo që deri në atë çast ishte cilësuar vetëm si “e supozuar” papritur kishte
marrë një vlerë konkrete e reale, pikërisht aty, në celulozë, ose pak më tej,
në një fytyrë njerëzore që priste me ankth fundin e gjithçkaje, në duhej ta
kalonte pragun, a të mbeste përtej… Alma. Ajo ishte diku atje, midis
gjimnazistëve të shumtë që kërkonin të binin në sy pas bankave të shkollës, por
ende nuk e shihte njeri. Blici i aparatit fotografik kishte shkrepur mbi
portretet e të paktën 150 vajzave të kryeqytetit, por Alma as që identifikohej
mes tyre. Kur shpresat kishin humbur, krejt papritur ajo doli në skenë, pak e
druajtur gjithsesi, por krejt e magjishme njëherazi… Kjo ishte pak a shumë
situata përpara fillimit të realizimit të filmit “I teti në bronz”, ku rastësia
i dha kinemasë shqiptare një prej aktoreve më të mira të saj në vite. Operatori
i mirënjohur, Ilia Terpini, “Mjeshtër i madh” rrëfen për “Shekullin” se si e
zbuloi talentin e 15- vjeçares Yllka Mujo, të cilës iu besua roli i Almës në
filmin e regjisorit Viktor Gjika.
Fillimisht mbi bazën e një fotografie. Pra, fotozhenia e pretendentit për
aktor. Më pas bëhej dhe një kinoprovë, ku komponentët e përshtatjes fizike,
figurës, zërit e interpretimit duhet të ecnin paralelisht? Kemi pasur shumë
raste kur fotografia ka qenë shumë e mirë, por interpretimi nuk është ngritur
asnjëherë në nivel.
Si fotograf e operator i Kinostudios, a keni zbuluar
ndonjë aktor apo aktore që më tej ka pasur rezultate në fushën e kinemasë?
Në të vërtetë ato janë disa, por unë mund të mburrem të paktën me tre prej
tyre: Zhaklina Dhimojanin, Matilda Makoçin e Yllka Mujon.
Për cilin rol u përzgjodh Zhaklina Dhimojani?
Për rolin e Mimozës tek “Mimoza Llastica”. Regjisorja Xhanfize Keko e
kishte filmin e parë, dhe për këtë, mua si operator i filmit, më kërkoi ndihmë
sidomos në gjetjen e “Mimozës”. Mbaj mend që Zhaklinën e kam parë të dilte nga
shkolla, besoj duhet të ishte në klasën e parë, tek kryqëzimi i Tiranës së Re
atje ku tani është monumenti i Uillsonit. Kishim kërkuar në gjithë Tiranën dhe
nuk kishim ndeshur në një tip të tillë. Ishte një fëmijë shumë interesant dhe
Xhanfizeja e pëlqeu shumë. Zhaklina e dha pritshmëritë e saj në atë film dhe pas
kësaj pati disa role të tjera.
Ndalemi tek Yllka Mujo. Për çfarë roli bëhet fjalë?
Është roli i Almës tek filmi “I teti në bronz” me regjisor të mirënjohurin
Viktor Gjika dhe skenar të Dritëro Agollit, i cili nisi xhirimet në vitin 1969.
Ne si grup pune kishim 20 ditë që po punonim për zbërthimin e skenarit tekniko
–regjisorial. Ishte marrë vendimi për të gjithë aktorët që do të interpretonin
në film, që nga Sandër Prosi në rolin e mjekut dhe Mevlan Shanaj në rolin e
Ibrahim Kovaçit e deri tek Vangjush Furxhi në rolin e Arifit. Por mungonte
vetëm një, Alma.
Si do të përzgjidhej ajo?
Fotografova të paktën 150 vajza nëpër shkollat e mesme të Tiranës dhe disa
të tjera gjatë zhvillimit të një spartakiade që bëhej në atë kohë. Njëra prej
tyre ishte shumë interesante dhe në fotografi ishte fotozhenike. Unë e njihja
këtë vajzë. Nga të gjitha këto, Viktori pëlqeu një nga vajzat e spartakiadës,
pikërisht atë që i rekomandova dhe unë. “Kjo është shumë interesante, – më
thotë. – Si e quajnë?” “Pranvera Hoxha, – i them unë. – Është vajza e Enver
Hoxhës”. Viktori shtangu. “Bo, bo mo Ilia, – më thotë. – kjo është shumë
interesante, por është bela ta marrim në
grupin e xhirimit. Filmi do bëhet në Korçë, kjo po është në moshën e
adoleshencës, po na lidhet me ndonjë djalë andej dhe ec e të merresh me
udhëheqjen pastaj”.
Dhe u anulua pjesëmarrja e saj në film?
Natyrisht që po. Madje Pranverën e takova pas disa ditësh dhe ajo më pyeti.
“Çfarë u bë me filmin? Unë i mora leje babit dhe ai është dakord”. U zura ngushtë
dhe ia ktheva: “Po kërkojmë akoma se nuk e kemi gjetur Almën”.
Por si u gjet Alma e vërtetë?
Në fakt Alma u gjet disa ditë më vonë, kur unë i propozova Viktor Gjikës
një tjetër fotografi të një studenteje nga Lushjna. “Në rregull, – tha Viktori,
– kjo do të jetë Alma”. Mirëpo unë nuk isha shumë i sigurt për këtë gjetje dhe
sërish i sugjerova regjisorit të kërkonim një ‘Almë’ tjetër. “Ilia, për tre
ditë nisemi në Korçë, do zbatojmë planin e punës, ndaj vajzës t’i pritet
kostumi”, më tha Viktori. Mirëpo ndodhi që po atë natë, i shoqëruar nga
bashkëshortja ime Aurika, shkuam në Teatrin e Operas, për të parë një koncert.
Binte shi dhe tek streha e Pallatit të Kulturës shoh një vajzë me një portret
shumë interesant, dhe menjëherë mendova se ajo ishte gjetja e duhur.
“Shiko-shiko, – i them gruas time, – Ku se kemi kërkuar dhe ajo qenka këtu. Po
kjo është Alma”. Dhe e thirra. Vajza jo më shumë se 15 vjeç erdhi pranë dhe na
përshëndeti. “Si të quajnë?, e pyeta. “Yllka Mujo”, m’u përgjigj. Atëherë
ndërhyri ime shoqe. “Po kjo është
nxënësja ime, e kam ngjitur vet në skenë të këndojë”.
Çfarë i propozuat Yllka Mujos?
I thashë që nëse mundej, të nesërmen të paraqitej në Kinostudio për një
kinoprovë. Dhe ajo pranoi. Të nesërmen që në mëngjes shkova e takova Viktor
Gjikën dhe i them me gojën plot: “Viktor, kam gjetur Almën”. Por Viktori ma
ktheu: “Ç’thua mo Ilia, Almës i është qepur kostumi dhe pasnesër nisemi për të
Korçë”. Mirëpo ndërkohë Yllka ishte shfaqur në fillim të rrugicës që të çonte
për në atelie dhe unë e drejtova vështrimin e Viktorit për nga ajo. “Ç’është
kjo picirruke”, tha regjisori që po e shihte nga larg. Por kur Alma u afrua ai
ndryshoi mendim duke thënë: “More po qenka interesante kjo. Ilia bëji nja dy
fotografi”. Pasi pa dhe fotografitë Viktori kërkoi menjëherë që vajzës t’i
bëhej një kinoprovë. Edhe në këtë pikë Yllka ia doli për mrekulli. Ajo
interpretoi më mirë se kushdo tjetër që kishte provuar për të njëjtin rol.
Atëherë i dorëzuar pa kushte Viktor Gjika urdhëroi: “Yllkës t’i pritet kostumi
i Almës dhe pasnesër ekipi do të niset për në Korçë se do fillojmë xhirimet e
filmit”.
Dhe kështu u përfitua një Yll kinemaje?
Pa diskutim. Yllka më pas do të merrte shumë role të tjera si në filmat
“Malet me blerim mbuluar”, “Zonja nga qyteti”, “Rrugicat që kërkonin
diell”.“Taulanti kërkon një motër”. Por ajo do të shkëlqente fort dhe në skenën
e teatrit me shumë e shumë role të tjera.
***
Matilda Makoçin e zbulova në oborrin e Politeknikumit
Vështrimi i saj ishte aq depërtues sa nuk e la fotografin të mendonte për
diçka tjetër, ndoshta më të mirë se aq. Atij i kishin ngarkuar detyrën e
vështirë për gjetjen e një personazhi rinor në filmin e ri që po përgatitej për
t’i realizuar. Dhe ai nuk kishte përtuar të shkonte gjimnaz më gjimnaz për të
realizuar fotografitë e atyre që i shëmbëllenin parafytyrimit të personazhit në
letër. Ishte krejt e vështirë, sepse përveç shëmbëlltyrës do të duheshin edhe
disa komponentë të tjerë, që nuk ishin aspak të favorshme për të përzgjedhurat
e kryeqytetit. Duke folur për një aktore të talentuar si Matilda Makoçi, Ilia
Terpini rrëfen: “Na duhej një aktore e re për rolin e Emas në filmin
“Kërcënimi” një prodhim i vitit 1981 me regjisor Mark Topallaj. Pasi kisha parë
plot vajza në gjimnazet e Tiranës, me rekomanduan të shkoja tek Politeknikumi,
sepse dhe aty kishte një grup vajzash që binin në sy. Kur shkova në shkollën e
rekomanduar ishte pushimi i madh dhe të gjithë nxënësit ishin jashtë. Matilda
Makoçi më ra menjëherë në sy. Kishte një vështrim shumë interesant. I thashë se
kush isha, cili ishte qëllimi dhe i propozova që të nesërmen të vinte në
Kinostudio, për të bërë disa fotografi e një kinoprovë. Ajo pranoi dhe të
nesërmen erdhi në ambientet e Kinostudios. Bëmë fotografi të mrekullueshme në
disa vende. Matilda ishte shumë shprehëse. Por në fund regjisori nuk e zgjodhi
për rolin e Emës. Ç’është e vërteta Matilda tregonte një karakter më të thellë,
ndërsa regjisori mendonte se “vajza spiune” në film duhej të kishte një natyrë
më të lehtë, pra një vajzë që manipulohej. Përveç kësaj ai mendonte se një
aktore pa përvojë mund të mos e përballonte rolin. Kështu për filmin
“Kërcënimi” ai përzgjodhi aktoren Rajmonda Bulku e cila ishte angazhuar edhe më
parë në kinema. Ndërsa Matilda Makoçi, ishte një personazh, fotografitë e së
cilës qarkulluan në duart e shumë regjisorëve, dhe po atë vit ajo u morr për
rolin kryesor tek filmi “Si gjithë të tjerët”. Unë them se Matilda Makoçi
padyshim ka qenë një nga aktoret më të mira që ka prodhuar Kinostudio”.
***
YLLKA MUJO
Ilia Tërpini më mori për dore e më hapi dritaren e kinemasë!
“Ilia Tërpini, është artisti i parë që më mori për dore e më hapi dritaren
e kinemasë! Atëherë studioja për kanto në Liceun Artistik. Pas një njohje
rastësore me të, edhe për shkak se bashkëshortja e tij Aurika ishte drejtuese
artistike e korrit, ku unë këndoja, më propozoi të bëja një provë për të
luajtur në film. Këtë propozim unë e pranova menjëherë. Ilia Terpini është një
artist me cilësi të mrekullueshme, njerëzore dhe artistike, model i njeriut
punëtor dhe i palodhur, me energji të rralla dhe me një optimizëm që e dallon
dhe e zbukuron jetën e tij dhe të tjerëve që i qëndrojnë pranë. Gëzoj një
respekt të veçantë për të edhe për faktin se në shoqërinë artistike të tij kam
mësuar se çdo të thotë të jesh përherë i ri, me një dashuri të pakufishme për
ta jetuar jetën bukur dhe me art. Pas filmit tim të parë, “I teti në bronz” me
regji të Dhimitër Anagnostit, hera e dytë gjithçka do te ishte më e lehtë.
Dhimitër Anagnosti më besoi rolin e Lilo Labes tek filmi “Malet me blerim
mbuluar” kur isha 17- vjeçare. Nga ajo kohë unë do të mendoja për një rrugë
ndryshe nga ajo e këngës”.
Ilia Terpini dhe Leonard Veizi |
Publikuar në SHEKULLI më 26.05.2013
PORTRET/ Ilia Terpini: Puna e palodhur me filmin. Si i zbulova yjet e kinemasë shqiptare
Nuk e kam fare të vështirë të bëj
portretin e një mjeshtri si Ilia Terpini, apo Lluit, siç e thërrasin miqtë e
vjetër. Veç më duhen shumë faqe letre, një libër i tërë del mbase. Sepse dhe
jeta e tij është shumë dinamike. Të paktën 15 vjet më parë me Ilian Terpinin
kemi punuar bashkë në një televizion të quajtur “Alba”, unë gazetar, me një
laps e bllok në xhep, ai operator me kamera në krah e një aparat fotografik të
cilin nuk e hiqte asnjëherë nga gjoksi. Jemi miq të vjetër tashmë. Ia njohim
huqet njëri-tjetrit.
Ai vazhdon të jetë një fotograf me emër.
Në ish-Kinostudion “Shqipëria e Re”, gjithashtu e mbanin për një prej më të
mirëve në objektiv. “E kam filluar me fotografi që në moshën 6 vjeç, kur më ra
në dorë një aparat fotografik, relike e luftës italo–greke” - më thotë. Dhe
pikërisht aparati fotografik u bë pjesë e jetës së tij, që nuk e ka tradhtuar
kurrë. Njihet si realizuesi i disa ekspozitave me fotografi. Por ka regjistruar
edhe 26 filma artistikë me metrazh të gjatë si dhe shumë dokumentarë, mbi 50 të
tillë, duke thyer në këtë mënyrë rekordin e operatorëve të Kinostudios.
Me këtë ua merrje mendjen çupave kur
ishe i ri, i them dhe lëviz gishtin tregues sikur bëj fotografi. “Thjesht
çështje pune, - ma kthen Ilia duke qeshur. - Më duhej të bëja qindra foto për
të gjetur një që t’i përshtatej rolit”. E kë ke gjetur ndonjë nga këto që ka
bërë emër, e ngacmoj. “Janë disa, por unë mund të mburrem të paktën me tre prej
tyre”. Cilat janë, e pyes. Por ai nuk ngutet, kërkon t’i zbulojë ngadalë.
Por ta marrim nga fillimi. Kthehemi ca
në kohë. Ilia mbaroi fakultetin e Shkencave të Natyrës, dhe u emërua mësues në
shkollën 8-vjeçare në Aranitas të Mallakastrës. Drejtor i saj më pas. Por një
takim me Mandi Koçin, operatori veteran i Kinostudios, do të ndryshonte
rrjedhën e jetës së tij. Ilia më thotë se ishte ky mjeshtër i filmit shqiptar,
që kur u njoh me albumet e tij të fotografive, i sugjeroi studiot e kinemasë.
Shans jo shaka. E kush nuk e ndërronte Aranitasin e Mallakastrës me Tiranën.
Vërtet drejtor shkolle, por Kinostudio ishte ëndrra e kujtdo. Dhe kështu karriera
fillon... asistent-operator në filmat “Debatik” e “Komisari i Dritës”, dhe si
titullohet operator, vazhdoi me “Ballë për Ballë”, “Mësonjëtorja”. “Dimri i
fundit”, “Kush vdes në këmbë”, “I teti në bronz”, “Gunat përmbi tela”,
“Kapedani” etj. Punoi fort me regjisorët Dhimitër Anagnosti e Viktor Gjika, por
nuk ia prishte askujt, tjetrit që kërkonte ta kishte në ekip.
Ky është Llui.
Më shpjegon se për rolin e ‘Mimoza
llasticës’, regjisorja Xhanfize Keko i kërkoi ndihmë pasi e kishte filmin e
parë. “Zhaklinën e pashë të dilte nga shkolla, tek kryqëzimi i Tiranës së Re,
atje ku tani është monumenti i Uillsonit. Besoj ishte në klasën e parë. Me
mbiemrin Dhimojani u prezantua. Kishim
kërkuar në gjithë Tiranën dhe nuk kishim ndeshur në një tip të tillë. Ishte
fëmijë shumë interesant. Xhanfizeja e pëlqeu menjëherë. Zhaklina e dha
pritshmëritë e saj në atë film dhe pas kësaj pati disa role të tjera”, rrëfen
Ilia me një krenari të ligjshme. Po mirë, - vazhdoj ta ngacmoj unë, - Zhaklinën
zbulove, jo Merlin Monronë. “Lëre Merlinin, - ma kthen Ilia, - zbulimi i Yllka Mujos ishte një bum i
vërtetë”. Qenke bërë si Marko Polo, - i them, - s’ke lënë gjë pa zbuluar. Ilia
qesh. Nuk mërzitet kurrë ai.
Por ndalemi te Yllka Mujo, aktorja super
e kinemasë dhe teatrit shqiptar. Është roli i Almës tek filmi “I teti në bronz”
me regjisor të mirënjohurin Viktor Gjika dhe skenar të Dritëro Agollit, i cili
nisi xhirimet në vitin 1969. Ilia Terpini më sqaron: “Grupi ynë i punës kishte
20 ditë që po punonte për zbërthimin e skenarit tekniko -regjisorial. Ishte
marrë vendimi për të gjithë aktorët që do të interpretonin në film, që nga
Sandër Prosi, në rolin e mjekut dhe Mevlan Shanaj, në rolin e Ibrahim Kovaçit,
e deri te Vangjush Furxhi në rolin e Arifit. Por mungonte vetëm një, Alma.
Fotografova të paktën 150 vajza nëpër shkollat e mesme të Tiranës por Alma nuk
ishte aty”.
E kështu në një kërkim të pareshtur, të përhershëm,
lodhës a terrorizues ndoshta, duhej gjetur gjithçka e munguar deri në atë çast,
por gjithsesi e imagjinuar apo supozuar gati në një ekstrem të paperceptueshëm.
Në fakt, ajo ishte diku atje, midis gjimnazistëve të shumtë që kërkonin të
binin në sy pas bankave të shkollës, por ende nuk e shihte njeri. Blici i
aparatit fotografik kishte shkrepur mbi portretet e shumë vajzave të
kryeqytetit, por Alma as që identifikohej mes tyre. Kur shpresat kishin humbur,
krejt papritur ajo doli në skenë, pak e druajtur gjithsesi, por krejt e
magjishme njëherazi... Kjo ishte pak a shumë situata përpara fillimit të
realizimit të filmit “I teti në bronz”, ku rastësia i dha kinemasë shqiptare
një prej aktoreve më të mira të saj në vite. Operatori i mirënjohur, Ilia Terpini,
më tregon se si e zbuloi talentin e 15-vjeçares, të cilës iu besua roli i Almës
në filmin e Viktor Gjikës. Ai thotë se bashkë me Viktorin kishin rënë dakord të
merrnin një studente nga Lushnja, që përafrohej me portretin e Almës personazh.
“Por nuk isha fort i sigurt për këtë gjetje dhe sërish i sugjerova regjisorit
të kërkonim një ‘Almë’ tjetër. Por Viktori ma ktheu: ‘Ilia, për tre ditë nisemi
në Korçë, do zbatojmë planin e punës, ndaj vajzës t’i pritet kostumi’. Mirëpo
ndodhi që po atë natë, i shoqëruar nga bashkëshortja ime Aurika, shkuam në
Teatrin e Operas, për të parë një koncert. Binte shi dhe te streha e Pallatit
të Kulturës shoh një vajzë me një portret shumë interesant. ‘Shiko-shiko, - i
them gruas time. - Ku s’e kemi kërkuar dhe ajo qenka këtu. Po kjo është Alma’.
Dhe e thirra. Vajza jo më shumë se 15 vjeç erdhi pranë dhe na përshëndeti.
Ndërhyri ime shoqe. “Është nxënësja ime, e kam ngjitur vet në skenë të
këndojë’. I thashë që nëse mundej, të nesërmen të paraqitej në Kinostudio për
një kinoprovë. Dhe ajo pranoi. Të nesërmen që në mëngjes shkova e takova Viktor
Gjikën dhe i them me gojën plot: ‘Viktor, kam gjetur Almën’. Por Viktori ma
ktheu: “Ç’thua Ilia, s’kemi kohë për shaka”. Ndërkohë Yllka ishte shfaqur në
fillim të rrugicës që të çonte për në atelie dhe unë e drejtova vështrimin e
Viktorit për nga ajo. “Qenka interesante. Ilia shpejt bëji nja dy fotografi’.
Pasi pa dhe fotografitë, Viktori kërkoi menjëherë që vajzës t’i bëhej një
kinoprovë. Edhe në këtë pikë Yllka ia doli për mrekulli. Ajo interpretoi më
mirë se kushdo tjetër që kishte provuar për të njëjtin rol. Atëherë i dorëzuar
pa kushte, Viktor Gjika urdhëroi: “Yllka Mujos t’i pritet kostumi i Almës.
Pasnesër ekipi të niset për në Korçë. Do fillojmë xhirimet”.
Zhaklina Dhimojanin, Yllka Mujon, - i
them, - goxha aktore janë, personazhe interesantë kanë interpretuar.
Por Ilia nuk mbaron me kaq. “Matilda
Makoçin e zbulova në oborrin e Politeknikumit”, - më thotë. Epo tani ia kalove
edhe Kolombit, - ia pat me humor. “Lëre
Kolombin, - ma kthen Ilia entuziast për atë që do të tregojë. - Na duhej një aktore e re për rolin e Emës në
filmin ‘Kërcënimi’, një prodhim i vitit 1981 me regjisor Mark Topallaj. Pasi
kisha parë plot vajza në gjimnazet e Tiranës, më rekomanduan të shkoja te
Politeknikumi, sepse dhe aty kishte një grup vajzash që binin në sy. Kur shkova
në shkollë ishte pushimi i madh dhe të gjithë nxënësit ishin jashtë. Matilda
Makoçi më ra menjëherë në sy. Kishte një vështrim shumë interesant”. Dhe ka të
drejtë Llui. Vështrimi i saj ishte aq depërtues sa nuk e la fotografin të
mendonte për diçka tjetër, ndoshta më të mirë se aq. “I thashë se kush isha,
cili ishte qëllimi im dhe i propozova që të nesërmen të vinte në Kinostudio,
për të bërë disa fotografi e një kinoprovë. Ajo pranoi dhe të nesërmen erdhi në
ambientet e Kinostudios. Bëmë fotografi të mrekullueshme në disa vende. Matilda
ishte shumë shprehëse. Por në fund regjisori nuk e zgjodhi për rolin e Emës.
Ç’është e vërteta Matilda tregonte një karakter më të thellë, ndërsa regjisori
mendonte se “vajza spiune” në film duhej të kishte një natyrë më të lehtë, pra
një vajzë që manipulohej. Megjithatë Matilda Makoçi, ishte një personazh,
fotografitë e së cilës qarkulluan në duart e shumë regjisorëve, dhe po atë vit
ajo u mor për rolin kryesor te filmi “Si gjithë të tjerët”. Unë them se Matilda
Makoçi padyshim ka qenë një nga aktoret më të mira që ka prodhuar Kinostudio”,
më rrëfen Ilia Terpini.
Llui është i veçantë në llojin e tij. Në
televizion nuk përtonte të jepte eksperiencën e vyer. E urrente të punonte me
kamera statike për biseda studioje. “Ikim bëjmë një kronikë në mal të Dajtit,
vetëm brenda të mos rrimë”, më thoshte ato kohë kur ishim partnerë e bënin
kronika lajmesh pa fund.
Ai vazhdon të jetë i dashuruar
thellësisht me kameran edhe pse vitet që mban mbi supe duket sikur nuk ia
lejojnë të jetë po aq pasionant sa dhe kohë parë. Por ai nuk ka ndryshuar
aspak. Optimist i pandreqshëm dhe i motivuar për gjithçka në jetë. Çdo ditë
gdhihet me të njëjtin mendim në kokë, qëndron gjatë gjithë ditës nën shoqërinë
e saj, dhe natën shtratin do ta ndanin bashkë po të kishte mundësi. Por ndërhyn
bashkëshortja: Mjaft me të, - i thotë. - Mirë ditën, por dhe natën... E
megjithatë ai nuk e braktis. Ajo fle në dhomë, bashkë me ta dhe të nesërmen
rituali është i njëjtë, madje më pasionant. Ai e ndjen atë, në gjithçka që
lëviz, në gjithçka që fut në kujtesë, në gjithçka mbartin mbi vete, ai dhe ajo
së bashku. Lëvizin bashkë si një trup dhe kur shkëputen, e ndjen se nuk bën dot
pa të. E dashuron...
Por Ilia nuk ka punuar vetëm me njerëzit
e artit. Disa qindra metra film të regjistruar nën syrin e tij të vëmendshëm, i
takojnë vetëm figurave kryesore të politikës shqiptare. Në këtë mori
karakteresh, ai ka regjistruar që nga Enver Hoxha, Mehmet Shehu, Ramiz Alia e
deri tek Sali Berisha, Fatos Nano e Leka Zogu. “Kinostudio duhet të ishte kudo,
- më thotë, - prandaj kam xhiruar Hrushovin, Çu En Lain, Princin Sianuk, Toni
Blerin, Manolis Glezosin, Moris Torezin, Shtrausin, Papa Vojtilën e Nënë
Terezën”. Këta të demokracisë i njoh se kemi punuar bashkë, por më trego ndonjë
detaj nga udhëheqësit e diktaturës. “Në të vërtetë, marrëdhëniet e mia me Enver
Hoxhën ishin shumë të mira, ndonjëherë dhe miqësore. Por kujtoj se kryeministri
i atëhershëm, Mehmet Shehu, nuk kishte ndonjë simpati të veçantë për
operatorët. Ai ishte e kundërta e Enverit në raport me punën e kineastëve”. Kam
dëgjuar se Enveri kishte të dhëna prej artisti, e ngacmoj. “Enver Hoxha ishte
mjeshtër i shfaqjeve përpara kamerave, - më rrëfen Ilia. - Ai e kuptonte se kur
operatori ishte gati për ta filmuar dhe gjithnjë pozonte shkëlqyeshëm, i qeshur
dhe energjik. Nuk e harroj një rast kur Enver Hoxhën e ktheva nga rruga”. Nga
rruga e komunizmit, - e ndërpres unë i habitur me kast. Ilia qesh. “Atë rrugë e
kishte marrë ai, - më thotë, - se ktheja dot unë”. Më pas, Ilia kujton se gjatë
një vizite në uzinën “Traktori”, Enver Hoxha takon një punëtor me titullin
“Hero i Punës Socialiste”. E papritura
ndodhi. Operatori ishte ngjitur në një pikë të lartë për të filmuar një plan të
përgjithshëm. Epo të gjitha nuk bëhen dot. I gjendur përballë një fakti
kokëfortë, Ilia Terpini me kamera në sup i afrohet Enver Hoxhës për t’i thënë:
“Shoku Enver, nuk ju filmova dot kur u takuat me “Heroin e Punës”. Operatori thotë
se Enver Hoxha nuk e bëri aspak të gjatë, por me një kthesë mjeshtërore,
kthehet pak hapa mbrapa dhe e pyet Heroin për “diçka”. Këndi i duhur, fokus,
ndriçim... dhe plani realizohet.
Mirë me Enverin, por ti ke punuar dhe me
Leka Zogun, - i them. - I ke marrë të gjitha teserat e partive, më duket.
“Asnjë, - më thotë me bindje. - Kam
vetëm teserën e profesionistit. Unë bëj detyrën atje ku më thërrasin. Imazhet i
shërbejnë arkivës. Unë për këtë punoj”.
Ky është Ilia, apo Llui siç e njohin
miqtë e vjetër të Kinostudios. Për punën e palodhur të tij është titulluar
“Artist i merituar”. Mban “Medaljen e punës”, “Çmimin e Republikës’, “Medalione
në 6 festivale të filmit”, “Çmim kombëtar për fotografinë artistike” por dhe
Urdhrin “Mjeshtër i madh”.
Postuar në ResPublica më 04 Tetor, 2014 02:22
No comments:
Post a Comment