19
gusht 1936 në Granada të Spanjës ekzekutohet nga forcat monarkiste të gjeneralit
Franko poeti më i njohur spanjoll i kohëve moderne
Kryengritës dhe
interbrigadistët e ardhur për ndihmë nga e gjithë Evropa shkëmbenin zjarr të
vazhdueshëm me trupat e ushtrisë mbretërore që udhëhiqeshin nga gjenerali
Franko. Mes krerëve të së majtës qëndronte Dolores Ibaruri, një grua e fortë që
më së shumti njihej si “La Pasionaria”. Spanja qe mbërthyer nga ethet e luftës
cilvile. Ishte koha kur lindi shprehja “Katër kolona marshojnë mbi Madrid, e pesta na
pret atje për të na brohoritur.” E mbetur edhe sot e gjithë ditën pa autor,
meqë i atribuohet herë gjeneralit fashist Kueipo de Lano, herë kolegut të tij
Ernesto Mola e jo pak herë vetë Frankos, mori dhenë. Prej saj proverbial u bë
togfjalëshi "kolona e pestë", i cili në çdo gjuhë të Evropës shënon
pikërisht tradhtarët. Për djall, në ditët e një lufte të nxehtë pakkush mendon
me mendje të ftohtë. E nëse je kontingjent te kundërshtarët, ushtar i thjeshtë këmbësorie
apo një gjeni gjithfarë, në qofsh, mbetesh në shënjestrën e armës. Spanja e
vitit 1936 po përjetonte ditë të tilla. Në Granada, këtë qytet simbol, kapet
prej ushtarëve të gjeneralit Franko, njëri prej poetëve më të mëdhenj që ka
njohur bota moderne. Ishte në krahun e republikanëve, por të qenët i
pashembullt në atë çfarë kishte prodhuar si intelektual, nuk ia kurseu dot
jetën. Federiko Garcia Lorka u ekzekutua në mënyrë mizore dhe pakkush i dinte
qartësisht rrethanat e vrasjes së tij. Sepse pas kësaj e gjithë ngjarja e
mbulua me një vel misteri...
...“Vajza
e vogël e Bernarda Albës, vdiq e ndershme.... E ndershme...” Këto fjalë
drithëruese do të mbyllnin aktin e fundit të dramës. Dhe pas kësaj, mes të
qarave mbytëse të katër vajzave të mbetura, duke dhënë urdhër për qetësi,
Bernarda Alba, kjo grua e sertë, do të lëshonte vellon e zezë mbi fytyrë.
Kjo ishte dhe zgjidhja në epilogun e dramës që Federiko
Garcia shkroi në të gjallë të tij. Dikush e kishte cilësuar si “Lorka i përbotshëm”. Dhe nuk kishte gabuar
aspak në këtë cilësim. Ishte poet, dramaturg, aktor, recitues, piktor,
muzikant... madje dhe drejtor teatri, atje në Gadishullin Iberik.
Por Lorka kishte pushtuar edhe skenën shqiptare.
Në vitin 1985, studentët e kursit IV të
dramës në Institutin e Lartë të Arteve në Tiranë, nën regjinë e të mirënjohurit
Gëzim Kame, vunë në skenë për punë diplome, një nga kryeveprat e Lorkës “Shtëpia
e Bernarda Albës”. Drama u regjistrua nga Televizioni Shqiptar, ku në pultin e
regjisë do të ishte një tjetër regjisor, po aq i mirënjohur, Mevlan Shanaj.
Ndërsa në skenë, nën një interpretim të papërsëritshëm, Justina Aliaj, në rolin
e Bernardës, do të rivinte pas një mungese të gjatë, por të justifikueshme,
gjithsesi. Rreth saj pesë protagoniste të së njëjtës dramë që lëviznin në mizanskenë ishin: Gjenovefa Rredhi, Flutura Godo, Rajmonda Bulku, Zamira Kita dhe më e
“vogla prej tyre” Elvira Diamanti, në rolin e Adelës. Ishte një dramë pa asnjë
rol mashkullor. Sepse do të interpretonin gjithashtu dhe Rita Gjeka, Suela
Konjari e me një rol episodik edhe Luljeta Hoxha.
Por Lorka njihej edhe më parë në skenën e
teatrit e publikun shqiptar. Në vitin 1963 regjisorja ukrainase, Zinaida
Andrejenko, e martuar në Shqipëri me regjisorin Andon Pano, ia pati besuar
personazhin e Bernardës, të madhes Marie Logoreci. Dhe, gjithashtu, do të
interpretonin përkrah saj të tjera yje të skenës: Violeta Manushi, Behije Çela,
Marika Kallamata e Liza Vorfi.
Duke ardhur edhe në skenën teatrore të
Shqipërisë së vogël, pa dyshim Federiko Garcia do të përmbushte sentencën
profetike “Lorka i përbotshëm”
Poet e dramaturg
U lind më 5 qershor 1898 në Fuente
Vaqueros, një fshat në Granada të Spanjës. Ndoqi studimet në Universitetin
“Sacred Heart”. Studioi artin dhe letërsinë, ku dhe botoi veprat e para
poetike. Në Madridin e fillimviteve ‘20 ai është i afërt me artistë të famshëm,
si Bunuel e Jimenez, por dhe piktorin Salvador Dali, i cili ishte një nga
surealistët më të njohur të shekullit XX. Pas diplomimit jeta e tij vazhdoi
plot krijimtari dhe aktivitete, por dhe lidhje në miqësi të reja, të cilat
shkonin nga Pablo Neruda tek Ignacio Sançez Mejias. Në agjendën e tij ishin dhe
udhëtimet e shumta, sidomos në Shtetet e Bashkuara e Amerikën Latine, ku u
përball me kontrastet e shoqërive në zhvillim, gjëra që u bënë dhe subjekte të
poezive të tij. Krijoi grupe teatrale të pavarura dhe iu kushtua jetës
kulturore spanjolle, duke shkruar një seri dramash.
Një nga dramat shumë të njohura të Lorkës
është “Mariana Pineda”. Ajo bazohet në jetën e Mariana de Pineda Munoz, kundërshtimi
i së cilës ndaj Ferdinandit VII dhe ekzekutimi i mëpasshëm publik, më 1831, për
tradhti, ishte bërë pjesë e folklorit të Granadës. Shfaqja u shkrua midis 1923
dhe 1925 dhe u interpretua për herë të parë në qershor 1927, në Teatrin “Goya”,
në Barcelonë. Prodhimi u drejtua nga García Lorka, me dizajn skenik e kostume
nga Salvador Dalí.
Kritika e kohës thotë se si poet, Lorka do
ta pasuronte poezinë me përvoja moderne e, sidomos, me ndjeshmërinë e hollë
për ritmin dhe ngjyrat. Ishte promovues i avangardës evropiane midis dy
luftërave botërore, por edhe poet i lidhur ngushtë me traditën e poezisë kombëtare.
Veprat e tij poetike kryesore janë: "Këngë", "Romanca
cigane", "Poeme e kanto kondos", "Vajtim për Injacio Sances
Mehijas" e "Poeti në Nju-Jork".
Lufta Civile
Pas krizës së madhe ekonomike, në prill të
vitit 1931, forcat majtiste në Spanjë fituan zgjedhjet. Pas kësaj, Spanja u
shpall Republikë. Mbreti Alfons
XIII u largua. Në vitin
1936, koalicioni “Fronti Popullor” i përbërë prej socialistëve, komunistëve dhe
republikanëve përsëri fitoi zgjedhjet. Një grup djathtistësh i quajtur “Falanga spanjolle”, me në krye
gjeneralin Franko, u nis nga Afrika Veriore me shumë ushtarë, për
të përmbysur qeverinë majtiste në Spanjë.
Më 1936, pak para shpërthimit të luftës
civile, Garcia Lorka përpiloi dhe firmosi, bashkë me Rafael Albertin, - një
tjetër poet i shquar - edhe 300 intektualë të tjerë spanjollë, një manifest në
mbështetje të “Frontit Popullor”, i cili botohet në gazetën komuniste “Mundo
Obrero” më 15 shkurt, një ditë para zgjedhjeve. Më 17 korrik 1936 shpërthen
kryengritja e armatosur kundër Republikës. Nis kështu lufta civile spanjolle.
Konflikti i përgjakshëm zgjati deri në vitin 1939.
“Para agimit në 17 gusht 1936, një burrë i
veshur me pizhama të bardha dhe xhaketë doli nga një veturë në rrugën që lidh
qytetet Víznar dhe Alfacar në fushat e Granadës, Spanjë. Ai, bashkë me tre të
burgosur të tjerë, shoqërohej nga pesë ushtarë që mbanin pistoleta
gjysmautomatike “Astra 900” dhe pushkë gjermane “Mauser”. Burri në pizhama
ishte poeti 38-vjeçar Federiko García Lorka”, përshkruan Aron Shulman në librin
e tij “Epoka e mosmarrëveshjeve”.
Lorka ndodhej i fshehur në shtëpinë e Luis
Rosales, një poet 26-vjeçar, i cili pretendohet se e dorëzoi mikun e tij të
vjetër, edhe pse ai vetë i ishte bashkuar kryengritjes. Të paktën 100 ushtarë
morën pjesë në arrestimin e tij, duke supozuar se poeti në fjalë ishte një
“bandit legjendar”.
Më 19 gusht 1936 Federiko García Lorka, pak
hapa larg një burimi të njohur si “Burimi i Lotëve” në Viznar, ekzekutohet
brutalisht pa asnjë proces nga një skuadër prej pesë vetash, kreu i së cilës
gjatë arrestimit ishte shprehur: "Ai ka bërë më shumë dëme me një
stilolaps, sesa të tjerët kanë bërë me një pistoletë".
Dhe kështu do të mbyllej kapitulli i tij
jetësor, për t’u hapur një tjetër kapitull, ai i përjetësisë së paraprirë nga
sentenca aq magjike “Lorka i përbotshëm”.
No comments:
Post a Comment