Nga Leonard Veizi
Kur flitet për
Sabri Godon, mendja shpesh lëviz mes kontributit të tij si politikan themeltar
i të djathtës dhe si një nga shkrimtarët më të shquar të prozës historike
shqiptare. Megjithatë, tek ai këto dy dimensione nuk ishin asnjëherë në
kundërshtim. I lindur për t’i qëndruar besnik mendimit dhe dinjitetit, Godo e
gjeti te letra strehën dhe forcën më të madhe për të sfiduar një sistem që
përpiqej ta thyente...
...Largimi i tij
nga jeta më 3 dhjetor 2011 shënoi humbjen jo vetëm të një prej mendjeve më të
kthjellta të politikës moderne shqiptare, por mbi të gjitha të zërit të tij të
mençur dhe të thellë, të përjetësuar në veprat monumentale që i la trashëgimi
kombit. Ai ishte njeriu që, pasi u përjashtua nga jeta publike, i dha vetes
misionin për t’u bërë rrëfimtari i historisë, duke e kthyer penën në armën më
të fortë të rezistencës së tij intelektuale.
Shpëtimi te
letërsia
Sabri Godo lindi
për të qenë në kundërshtim me kohën e vet – jo si rebel, por si njeri që nuk e
tradhton asnjëherë mendimin dhe dinjitetin. Ai shërbeu fillimisht si oficer në
ushtri, pasi më parë se kaq, që në moshën 14-vjeçare, për 23 muaj – nga korriku
i vitit 1943 deri në maj 1945 – mori pjesë në të gjitha Luftrat e Brigadës VI
Sulmuese, në Shqipëri e Jugosllavi, ku u shqua e më pas u dekorua për trimëri
të veçantë.
Përvoja e tij
jetësore nën regjimin komunist ishte një kalvar i gjatë, i mbushur me dyshime,
presione, survejime dhe kërcënime, sidomos pas përjashtimit si “politikisht i
padëshiruar” në vitin 1948. Në vitin 1953, partia ku kishte aderuar në shkurt
të vitit 1944 e përjashtoi pa hezitim. Martesa me një vajzë nga një familje
aristokrate, e shoqëruar me prejardhjen e vet të ndërlikuar, ia vuri jetën në
teh të briskut.
Megjithatë, tek ai
nuk u thye asgjë thelbësore. Ai gjeti strehë, shpagim dhe forcë në letërsi,
duke u shndërruar në një prej penave më të vyera të prozës shqiptare.
Romanet
historike
Aftësia e Sabri
Godos si shkrimtar qëndron në thellësinë e kërkimit historik të ndërthurur me
një psikologji të hollë të personazheve. Zgjedhja e tematikave nuk ishte e
rastësishme; ai u përkushtua figurave qendrore të historisë shqiptare dhe
ballkanase.
Veprat e tij, si
Plaku i Butkës (1966), Ali Pashë Tepelena (1970) dhe Skënderbeu (1975), nuk
janë thjesht romane apo rindërtime kronologjike, por shtyllat monumentale të
rrëfimit historik shqiptar. Aty, shkrimtari kërkon përtej faktit dhe kronikës,
duke synuar njeriun, karakterin dhe enigmën e personaliteteve.
Në Skënderbeu,
Godo ofroi një portret real, duke eksploruar burrin pas mitit dhe dilemat e tij
njerëzore.
Në Ali Pashë
Tepelena, ai realizoi një studim mbi natyrën tragjike të pushtetit dhe
ambiguitetin moral të prijësit.
Përveç romaneve
historike, Godo u tregua mjeshtër edhe në vëzhgimin e jetës bashkëkohore, siç
dëshmojnë tregimet Zëra nga burime të nxehta (1972) dhe Intendenti (1973), si
dhe romanet sociale Ujërat e qeta (1988) dhe Koha e njeriut (1990). Këto vepra,
së bashku me romanin e fundit Udhëtari (2009), i dhanë mundësinë të reflektonte
mbi kalvarin e vet personal dhe kolektiv gjatë viteve të regjimit.
Vizioni politik
Vitet ’90 e gjetën
Godon, tashmë një figurë të konsoliduar të jetës letrare, në anën e natyrshme
të historisë, duke themeluar Partinë Republikane më 10 janar 1990. Edhe në
politikë ai mbeti i njëjti si në letërsi: i matur, i qartë, i drejtë. Ai
besonte te fjala, te argumenti dhe te gjesti i vogël që ndërton më shumë se
premtimi i madh.
Sabri Godo iku
fizikisht në vitin 2011, por puna e tij letrare, roli i tij politik dhe
qëndrueshmëria e tij morale janë pjesë e pandashme e historisë sonë. Ai mbetet
portreti i një njeriu që nuk u pajtua kurrë me padrejtësinë, por as nuk u
mposht prej saj. Një zë i qetë, i mençur dhe i pathyeshëm – zëri i shkrimtarit
që na tregoi thelbin e karaktereve tona kombëtare – që flet ende.

No comments:
Post a Comment