Nga Leonard Veizi
Në
vitin 1953, kur bota sapo kishte dalë prej hirit të Luftës së Dytë Botërore dhe
po përpiqej të kuptonte balancat e reja politike, Akademia Suedeze mori një
vendim që tronditi shumëkënd: Çmimin Nobel në Letërsi ia dha një politikani.
Dhe jo një politikani dosido, por kryeministrit britanik, Sir Uinston Çërçill.
Arsyetimi i Akademisë ishte po aq i pazakontë sa edhe vetë çmimi: “për
zotërimin e tij të përshkrimit historik dhe biografik, si dhe për oratorinë e
shkëlqyer, me të cilën ai frymëzoi një komb në mbrojtjen e vlerave të
lartësuara njerëzore”.
Ky
ishte një çast kulmor për një njeri që kishte dominuar politikën botërore, por
që në të njëjtën kohë kishte krijuar një univers të tijin nëpërmjet fjalës së
shkruar. Çërçill, i lindur më 1874, ishte më shumë se një lider; ai ishte një
kronikan i kohës së tij, një historian me sy të mprehtë dhe një stilist i aftë
ta kthente edhe ngjarjen më të ftohtë në një rrëfim plot jetë e dramë.
Një politikan me zemër shkrimtari
Në
vetëdijen popullore, Çërçill njihet kryesisht si burri i shtetit që udhëhoqi
Britaninë drejt fitores kundër nazizmit. Por shumë më herët se politika, në
jetën e tij kishte hyrë letërsia. Ai botoi roman, shkroi dy biografi të
rëndësishme-përfshirë atë të paraardhësit të tij, Marlborough - si edhe veprën
monumentale “Historia e Luftës së Dytë Botërore” (6 vëllime) dhe tre vëllime
kujtimesh, ku rrëfente me stilin e tij të veçantë betejat, humbjet dhe lëvizjet
e mëdha të botës diplomatike britanike.
Për
Çërçillin, shkrimi nuk ishte një aktivitet anësor, por një zeje serioze, madje
një tjetër fushë lufte ku ai luftonte me penë dhe me mendje. Kjo e bënte të
ishte pjesë e rrallë e atij grupi politikanësh që nuk u mjaftuan të bënin
histori, por donin edhe ta shkruanin atë.
Nobeli që vlerësoi gjuhën si armë dhe art
Vendimi
i Akademisë në 1953 u shoqërua me diskutime të gjera. A ishte e drejtë të jepej
Nobel për Letërsi dikujt që s’ishte shkrimtar profesionist? A kishte ndikim
pesha e tij politike?
Por
në tekstet dhe fjalimet e tij, Akademia gjeti diçka që nuk mund të
anashkalohej: fuqinë e gjuhës si armë dhe art. Churchill nuk ishte vetëm
dëshmitar i epokave dramatike të shekullit XX; ai ishte aftë t’i rrëfente ato
me një elegancë të rrallë, me një gjuhë të fortë, të shkathët dhe të ngarkuar
me patos klasik.
Stili
i tij përmbyste konvencionet e prozës politike: ishte energjik, metaforik, i
gjallë, shpesh duke përdorur ritmin biblik dhe fjalorin e gjerë të traditës së
retorikës angleze. Ai i jepte ngjarjeve historike frymën e dramës, ndërsa
figurave politike u jepte dimension njerëzor.
Në
këtë kuptim, Nobeli nuk iu dha vetëm një burrështetasi, por një rrëfimtar që la
pas një opus madhor - një pasqyrë të shekullit të tij, të shkruar nga njëri
prej arkitektëve të asaj historie.
Mes letërsisë dhe historisë
Churchill
botoi mbi 40 vepra gjatë jetës. Romani i tij i vetëm, “Savrola”, është një
histori politike, ku në mënyrë të tërthortë shfaqen idetë e tij të hershme mbi
lirinë dhe qeverisjen. Biografitë e tij janë studime të thelluara, të shkruara
me syrin e ushtarakut, stilin e gazetarit dhe elegancën e eseistit.
Ndërsa
kujtimet e luftës, sidomos “Historia e Luftës së Dytë Botërore”, të cilat janë
ndër veprat e tij më të lexuara, mbeten dokumente themelore për studiuesit e
historisë së shekullit XX. Këto vepra, që përbëjnë thelbin e argumentit të
Akademisë Suedeze, përshkruajnë udhëtimin e Britanisë, nga errësira deri te
momentet e lavdisë, me një gjuhë që përzien realizmin e akullt me zjarrin e
pathyeshëm të retorikës së tij të famshme.
Trashëgimia e një fitimtari të dyfishtë
Në
ceremoninë e ndarjes së çmimit, Çërçill nuk ishte i pranishëm për arsye
shëndetësore. Megjithatë, fjala e tij e dërguar në Akademi mbeti po aq e
fuqishme sa fjalimet që kishin frymëzuar një komb të tërë gjatë luftës.
Përmes
këtij Nobeli, historia njohu një fakt të rëndësishëm: letërsia nuk është vetëm
art, por edhe dëshmi; nuk është vetëm imagjinatë, por edhe kujtesë. Dhe pak
njerëz ditën ta kthejnë kujtesën e një epoke kaq të trazuar në art të fjalës më
mirë se Uinston Çërçill.
Mbi
të gjitha, çmimi i vitit 1953 mbetet një dëshmi e rrallë se nganjëherë penat më
të fuqishme i mbajnë njerëzit që ndryshojnë botën me veprime - dhe e
përjetësojnë atë botë përmes fuqisë së shkrimit dhe oratorisë së tyre.

No comments:
Post a Comment