Çfarë ndodh kur
një aktor hyn në mendjen e një njeriu që mishëron të keqen absolute? Çfarë
çmimi psikologjik paguhet për ta përjetuar, kuptuar dhe riprodhuar një botë ku
vlera njerëzore është zhveshur nga çdo etikë? Në vitin 1993, Ralf Fajnës u
përball me këtë sfidë kur pranoi të interpretojë Amon Gët, komandantin sadist
të kampit nazist Plaszów, në filmin “Schindler’s List” me regji të Stiven
Shpilberg.
Ky rol nuk ishte
vetëm një sfidë artistike, por një përballje personale me errësirën e natyrës
njerëzore. Për ta luajtur Gët-in me vërtetësi, Fajnës nuk mjaftoi me faktet
historike apo uniformën e SS-së – ai hyri në brendësinë e një mendjeje të
korruptuar nga pushteti dhe nga normalizimi i dhunës. Ky udhëtim i brendshëm e
tronditi aktorin dhe na lë ende sot të reflektojmë mbi pyetjen: Si
portretizohet e keqja kur ajo nuk është spektakolare, por e zakonshme?
Kush ishte Amon
Gët?
Amon Gët ishte
komandanti i kampit të përqendrimit “Plaszów”, pranë Krakovit, gjatë
Holokaustit. I njohur për mizoritë e tij ekstreme, Gët përfaqëson një figurë të
veçantë brenda makinerisë naziste — jo vetëm për brutalitetin e tij, por edhe
për mënyrën mekanike dhe gati indiferente me të cilën e ushtronte atë.
Në kampin që ai
drejtonte, njerëzit ekzekutoheshin jo si pasojë e një sistemi ligjor, por në
mënyrë arbitrare, shpeshherë për kapriçio personale. Spielberg e përfshiu këtë
figurë në film si përfaqësuesin e përbindëshit institucional dhe njerëzor — një
qenie që shkatërron pa ndjenja faji, por me bindjen e “detyrës së përmbushur”.
Zhytje në
errësirë
Ralf Fajnës u
përzgjodh nga Spielberg pas një audicioni të thjeshtë, por rrëqethës, ku ai
thjesht shikonte veten në pasqyrë si Gët. Regjisori tha më vonë: “Ai kishte
sytë bosh, por të mbushur me një kërcënim të ftohtë. Ishte frikë natyrale.”
Fiennes nuk luajti një figurë groteske, por një njeri me një thellësi
shqetësuese – ai nuk bërtet, nuk egërsohet, por vepron me një qetësi
administrative, gati burokratike.
Në përgatitje për
rolin, ai studioi dokumente arkivore të SS-ve, dëshmi të të mbijetuarve dhe
vetëdosjet e Gët. Ajo që e tronditi më shumë ishte banaliteti i së keqes: “Ai
nuk ishte ndryshe nga ne në formën njerëzore. Ai kishte qenë fëmijë dikur.
Kishte pasur një jetë. Kjo është më e frikshmja,” tha ai në një intervistë për
“Deseret News” më 1994.
Fiennes fitoi
peshë për rolin dhe zhyti veten në psikikën e një personazhi që në dukje nuk
ndjente asgjë — dhe megjithatë ushtronte terror të përditshëm. Ai vetë ka
pranuar se kishte çaste kur ndjente “turp që luante Gët-in” dhe ndonjëherë
ndihej “i tronditur nga vërtetësia e vetvetes në atë rol”. Ky shqetësim
emocional nuk është i zakonshëm për çdo aktor, por Ralf Fajnës e mori me një
seriozitet moral që e bën interpretimin e tij më shumë se një performancë – një
përballje.
“Banaliteti i së Keqes”
Hana Arent,
filozofja gjermano-hebraike, në veprën “Eichmann in Jerusalem” solli një
koncept që ndryshoi mënyrën si e kuptojmë të keqen: banaliteti i saj. Ajo
argumentonte se krimet më të tmerrshme të shekullit XX nuk u kryen nga
përbindësha mitologjikë, por nga njerëz të zakonshëm që refuzuan të mendonin në
mënyrë etike — që u nënshtruan pa reflektim ndaj ideologjive dhe autoritetit.
Amon Gët ishte një
nga ata. Ai nuk vepronte si sadist klishe, por si një njeri që, brenda një
strukture pushteti, humbi çdo ndjeshmëri ndaj njeriut përballë tij. Në këtë
kuptim, ajo që Ralf Fajnës arriti në ekran është përkthimi i drejtpërdrejtë i
teorisë së Arendt: një njeri që kryen të keqen pa ndjesi të jashtme
monstruoziteti, por me normalitet të frikshëm.
Arti si pasqyrë
morale
Roli i Amon Gët
nuk na mëson vetëm për Holokaustin – ai na mëson për njerëzimin. Çdoherë që
Fiennes e portretizon komandantin që shikon nga ballkoni me pushkë në dorë, nuk
ndiejmë vetëm frikë – ndiejmë neveri nga indiferenca. Dhe më shqetësuesja: e
ndiejmë këtë si diçka të mundshme në kushte të caktuara historike e sociale.
Fiennes na detyron
të reflektojmë: A jemi ne imunë ndaj së keqes? Apo thjesht nuk na janë krijuar
ende rrethanat për ta zbuluar? Nëpërmjet rolit të tij, ai e bën artin jo vetëm
dëshmi, por pasqyrë: jo për të parë të kaluarën, por për të parë veten në të.
Përmbyllje
Rrallë ndodh që
një rol në film të ngrejë pyetje etike, filozofike dhe psikologjike kaq të
mëdha. Por Ralf Fajnës, përmes interpretimit të Amon Gët, nuk na ofroi vetëm
një karakter — na ofroi një studim të errësirës njerëzore, një paralajmërim të
heshtur dhe një mësim të thellë për rrezikun që vjen kur njeriu humbet
ndjeshmërinë dhe mendimin etik.
Të luash të keqen
nuk është vetëm art — është përgjegjësi.

No comments:
Post a Comment