Nga Leonard Veizi
A e dini ç’do të thotë “Liri”?
Ashtu si në klasën e pestë fillore mund t’i drejtohesh
fjalorit të gjuhësisë për të marrë një shpjegim modest. Aty do të gjesh këtë togfjalësh
interesant: “Të qenit i lirë në jetë e në punë; mungesa e shtypjes e varësisë,
e kufizimeve që pengojnë...” dhe ca pallavra të tjerë si bishta nga pas.
Ne jetojmë në një epokë globale të zgjeruar
tejskajshmërisht, por plot kufizime, ndaj dhe koncepti i lirisë si terminologji
abstrakte a si veprim fizik, shkon përtej imagjinares. Sepse “i lirë”, mund të
jesh vetëm në mendimin tënd ekstrem e të pakapshëm.
Mos jemi futur gjë në të thella?
Do ta anashkalojmë filozofinë, pasi, burra të tjerë më me
mend, e kanë bërë shumë kohë më parë dhe shumë më mirë këtë punë. Sepse historia
e tjerrjes së mendimit ka nisur me Pitagorën e Aristotelin, për të ardhur deri
tek Sartri e Kamyja.
Por të vijmë tek analiza jonë e përciptë dhe e thjeshtëzuar.
Ne jemi njerëz të kapur, dhe kur them NE e kam fjalën për
të gjithë, pa veçuar askënd, as presidentin e vendit më të fuqishëm, dhe as atë
që ka më shumë se 50 miliardë dollarë në xhep.
Në pamundësi për të realizuar një liri tonën, ashtu siç e
përcakton nënndërgjegjja, ne kemi krijuar një tollovi fjalësh, të cilat ashtu
si opiumi na venë në gjumë. Kjo është dhe një nga mënyrat, jo domosdoshmërish më
efikasja, që na vjen në ndihmë për të qetësuar shpirtrat tanë. Dhe në shpjeguesit
elektronik gjen fraza të tipit: “Liria tregon të qenit i lirë, kushtin e
njeriut që nuk është i burgosur, nuk është i kufizuar apo i penguar”.
Kësaj i thonë: merre me lëng...
Më pas akoma: “Liria në një kuptim më të gjerë është
aftësia e njeriut për të vepruar e menduar me vetëvendosje të plotë, është
kushtëzimi i njeriut që mund të veprojë sipas zgjedhjeve të veta...”
Nuk bëhet fjalë më për mish e dhjam, por dhe lëngu qenka
mbaruar.
Dhe të vijmë me këmbë në tokë: Në fakt ne jetojmë në një
botë shërbimesh. Ne u shërbejmë të tjerëve, ca të tjerë na shërbejnë ne. Të
gjithë i shërbejmë dikujt tjetri... E kështu me radhë. Hallkat e vargonjve janë
kaq të sakta, të lidhura mirë e të salduara, sa po të shkëputet një prej tyre
futet në kolaps i gjithë sistemi. Atëherë vijnë shpërthimet frenetike, vrasjet
e kusaritë, për të mbërritur tek maja më e lartë; revolucionet.
E frikshme kjo? Jo dhe aq ma do mendja... Sepse bota,
në mënyrë cirkuite ka ricikluar vazhdimisht të njëjtën situatë.
“Nuk ka gjë më të shtrenjtë se liria”... domethënë të
mos jesh shërbëtor... Po kjo shprehje teatrale a nuk ju duket fare qesharake?
Ashtu si në teatrin e mesjetës. Shumë romantike dhe e lyer me një rozë të
plotë, e denjë për “showbiz”-in, tavolinat e kabareve dhe kubin e
striptizmit.
Slogani, për të cilin janë bërë luftëra e kanë ikur për
dhjam qeni mijëra jetë njerëzore, tanimë është tërësisht jashtë mode. Kush e ka
kuptuar është futur në rresht dhe ka mbyllur gojën. Kush nuk e ka kuptuar, e ka
për të zezën e vet. Sepse vazhdon të besojë në një absurditet duke u lodhur së
menduari se do ta gjejë një ditë kullën e Lirisë, qoftë dhe duke u munduar si
Sizifi të çojë një sferë guri në majën e malit, aty ku besonte të pabesueshmen,
se me siguri do t’i shpëtonte mallkimit.
Në ditët e sotme, të një zhvillimi të skajshëm
teknologjik dhe marrje informacioni pa kufi, shprehja që citova pak më parë,
dhe që është motivuar politikisht të paktën që prej kryengritjes së Spartakut,
padyshim që ka dalë nga loja. Dhe nuk gjen dot të dytë frazë më naive dhe
idiote se ajo. Për më tepër kush beson ende në një terminologji të tillë është
ca më shumë naiv e idiot, se sa po thuhet tani.
Ne të gjithë kemi ëndërruar për lirinë, kemi luftuar për
të. Ose të paktën kemi menduar se po e bëjmë këtë gjë, pa vënë mend nga
dështimet e të tjerëve. Tek e fundit secili bën të vetën, në një përpjekje të
pazakontë për ti shpëtuar skematizmit, por duke qenë se në këtë botë nuk ka më
gjë të re, veç përsërisim njëri tjetrin. Dhe Lirinë nuk është se e kemi gjetur,
që të paktën të kishim motivin për t’iu vënë nga pas me shpresën për ta kapur.
Dhe në rastin me ekstrem, kur nuk na i ka mbajtur bytha, kemi llomotitur për
qenësinë tonë të lirë, pikërisht në mungesën totale të saj. Dhe thjesht, një
fjalë të zakonshme të fjalorit bazë prej 3000 fjalësh, e kemi kthyer në “mit”.
A mund të jesh i lirë në një botë të skllavëruar?
Ne nuk jemi gjë tjetër veçse skllevër të lirisë tonë.
Jemi shërbëtorë të dikujt. Pra me të drejta të kufizuara. Njeriu që gëzon më
shumë liri se punëtorët e thjeshtë është një drejtor, pak më shumë liri ka një
ministër, dhe shumë më i lirë është kryeministri apo presidenti i një vendi.
Ata mund të bëjnë plot gjëra që ne të tjerët nuk na i mban ti bëjmë, ose nga
censura, ose nga autocensura, që ndonjëherë është shumë më e fortë se e para.
Dhe kur shkojmë të shohim majën, atje ku mendojmë se ka ndërtuar fortesën e saj
“Liria”, kuptojmë gjithashtu se po ashtu si Sizifi jemi lodhur kot, sepse, dhe
si presidentit apo kryeministrit ia kanë zënë kokën me derë ca të tjerë, e
punojnë për ta. Ndaj rrëshqasim përsëri në fund, bashkë me copën e shkëmbit a
të gurit në formë sferike, që mallkimi të vazhdojë e ne ta ringjisim sërish
deri në majë, për të bërë një punë që nuk i vlen askujt.
Por a mund të blihet Liria?
Nëse ke shkuar në sportelin e një banke, ke paguar “cash”
kursimet e jetës dhe ashtu si gladiatorët e Romës ke marrë një certifikatë ku
edhe me një vulë noteriale të thuhet se je poseduesi i Lirisë tënde, sërish je
po aq i skllavëruar sa më parë. Domethënë nuk ke fituar asgjë.
A mos është një lojë fjalësh kjo?
Absolutisht jo. Qarkulloje mendimin dhe do të kesh të njëjtin përfundim sa herë të shkosh te zgjidhja e problemit. Ndaj është e mira që paratë të mos i shpenzosh kot, por t’i mbash për një ditë më të keqe. Veç në qoftë se je idiot klasik e ëndërrimtar.
A mos është një lojë fjalësh kjo?
Absolutisht jo. Qarkulloje mendimin dhe do të kesh të njëjtin përfundim sa herë të shkosh te zgjidhja e problemit. Ndaj është e mira që paratë të mos i shpenzosh kot, por t’i mbash për një ditë më të keqe. Veç në qoftë se je idiot klasik e ëndërrimtar.
Dhe çfarë del nga e gjitha kjo: Me siguri që jemi
skllevër të lirisë tonë, por që me aq pathos trumbetojmë të kundërtën.
Ne jemi shërbëtorë me të drejta të kufizuara, si
rrogëtari me pagë nën minimumin jetik, ashtu edhe miliarderi, të cilët plebenjtë
që punojnë për të janë gati ta shqyejnë e t’i marrin gjithçka ka, nëse nuk i
ushqen përditë me nga një çapë buke thatë.
Të gjithë shërbejmë diku, edhe atëherë kur nuk e
kuptojmë. Qoftë dhe si gazetar “të lirë dhe i pavarur” me një shkrim “surrogato”
të botuar në gazetë, i kemi shërbyer dikujt duke goditur dikë tjetër.
Këtë mendim të thjeshtë e pa shumë ngarkesa, burra të
mençur që kanë shëtitur mbi literaturë filozofike apo mburren se e kanë marrë
me pikë maksimale diplomën e filologjikut, do ta kishin shtjelluar ku e ku më
mirë. Do kishin dredhur e spërdredhur fjalët, për të na mbushur mendjen se në
fakt nuk është kështu siç po shkruaj unë, por diçka tjetër, diçka që... mendja
nuk na e rrok dot.
Kësaj i thonë të ngopesh me lugën bosh, duke ëndërruar
vazhdimisht se po ha e po shqepesh në tasin që ke përpara, po aq bosh sa dhe
luga që fut në gojë.
Dhe kjo është jeta!
No comments:
Post a Comment