Nuk
ishte e lehtë që spektatori shqiptar të shihte në ekranin e kinemasë dy prej
gjigandëve të Hollivudit siç ishin Antonio Kuin dhe Marlon Brando. Për më tepër
kur filmi me dy aktorët protagonistë u popullarizua më tej nga valët e TV
Tiranës. Sepse tek e fundit ishin dy aktorë amerikanë. Dhe me Amerikën
imperialiste, Shqipëria komuniste nuk kishte as marrëdhënie diplomatike dhe as
tregtare. Ndaj dalja në ekran e dy prej yjeve të Hollivudit duhej parë me
dyshim.
Por
gjithsesi, “Rroftë Zapata” ishte një film me tematikë revolucionare, ku burrat
e fshatit, vrisnin pronarët e tokave dhe borgjezët. Në film bëhej fjalë për
kryengritje fshatarësh në Amerikën e Jugut Dhe për këtë ishte marrë si model
jeta e një revolucionari të vërtetë meksikan i cili quhej Emiliano Zapata. E
meqë kishte vrasje dhe shpronësime latifondistësh, filmi të krijonte idenë e
një mesazhi që vinte nga bota amerikane për të majtën ekstremë që e kishte bërë
fakt të kryer atë që Emiliano Zapata e bëri si një kryengritës meksikan, gjysmë
revolucionar e gjysmë kusar. Sepse dhe Zapata, po ashtu si Zoro u grabiste
pasurinë të pasurve dhe ua shpërndante të varfërve.
Në
këtë film legjendë, interpretojnë dy aktorët diva të Hollivudit. Dukej,
Hollivudi nuk ishte as i keq sa interpretohej në faqet e gazetave. Sepse herë
pas herë, përveç filmave policesk, wester dhe atyre me skena të forta erotike,
prodhonte dhe filma që mund të transmetoheshin lirshëm në vendet e Bllokut
Komunist. Kjo e bënte krejt e lejueshme transmetimin e filmit në dhe vendin e
vogël ballkanik që aplikonte një komunizëm ekstremist, dhe ku të dy aktorët veç
e veç shiheshin me sy të shtrembër.
Në
këtë kuadër “Rroftë Zapata” arriti të shfaqej në ekranet e kinemave fillimisht
e më pas në ekranin e vetëm shqiptar.
Por
cili ishte Emiliano Zapata, i cili u interpretua me aq finesë nga një aktor
kalibri si Marlon Brando?
Revolucionari
Emiliano
Zapata, ishte një udhëheqës i fshatarëve dhe njerëzve indigjenë gjatë
Revolucionit Meksikan, i cili zihet në pritë dhe qëllohet për vdekje në Morelos
nga forcat qeveritare.
Zapata
u detyrua të përplasej me ushtrinë meksikane në vitin 1908 pas përpjekjes së
tij për të rimarrë tokat e fshatit të marra nga një fermer i madh. Pas fillimit
të revolucionit në 1910, ai ngriti një ushtri fshatarësh në shtetin jugor të
Morelos nën sloganin “Toka dhe Liria”. Duke kërkuar reforma të thjeshta agrare,
Zapata dhe fermerët e tij guerilë kundërshtuan qeverinë qendrore meksikane nën
Françisko Madero, më vonë nën Viktoriano Huerta dhe më në fund nën Venustiano
Karranza. Zapata dhe pasuesit e tij nuk fituan kurrë kontrollin e qeverisë
qendrore meksikane, por ata rishpërndanë tokën dhe ndihmuan fermerët e varfër brenda
territorit nën kontrollin e tyre.
Ndikimi
i Zapata ka zgjatur shumë kohë pas vdekjes së tij dhe lëvizja e tij e reformës
agrare, e njohur si “zapatismo”, mbetet e rëndësishme për shumë meksikanë edeh
në vitet e mëpasme. Në vitin 1994, një grup gueril që e quan veten “Ushtria
Nacional Çlirimtare Zapata” nisi një kryengritje fshatare në shtetin jugor të
Çiapas.
Zapata
mbetet një figurë ikonë në Meksikë, e përdorur si një simbol nacionalist ashtu
edhe si një simbol i lëvizjes “neo-zapatista”. Neni 27 i Kushtetutës së
Meksikës të vitit 1917 u hartua në përgjigje të kërkesave agrare të Zapata-s.
Libri
Literatura
që i referohet librit mbi jetën aktive të Emiliano Zapatës shprehet se
Revolucioni në Meksikë prodhoi dy figura të destinuara për t'u bërë heronj
legjendarë - udhëheqësit e mëdhenj të popullsisë indigjene Panços Vilja, në
veri dhe Emiliano Zapata në jug; Eçkam Pinçën zgjodhi të ishte biografi i të
dyve.
Kështu
në vitin 1941 “Zapata the Unconquerable” apo “Zapata i Pamposhtur” pati një
botim të bukur prej 332 faqesh. Ai mbetet një titulli nga të pakët kushtuar një
revolucionari të rëndësishëm të shekullit të XX.
Filmi
“Viva
Zapata!” është një film amerikan “western” i vitit 1952 me regji nga Elia Kazan
dhe me Marlon Brando. Skenari u shkrua nga Xhon Stainbek, duke përdorur si
udhërrëfyes librin e Eçkam Pinçën të vitit 1941 “Zapata the Unconquerable”.
Kasti përfshin Xhin Pitërs, dhe në një performancë të vlerësuar me Oscar,
Antoni Kuin.
Filmi
është një rrëfim i jetës së revolucionarit meksikan Emiliano Zapata nga edukimi
i tij fshatar deri në ardhjen e tij në pushtet në fillim të viteve 1900 dhe
vdekjen e tij në 1919.
Për
ta bërë filmin sa më autentik, Kazan dhe producenti Darëll F. Zanek studiuan
fotografitë e shumta që u bënë gjatë viteve revolucionare, periudhës midis 1909
dhe 1919, kur Zapata udhëhoqi luftën për të rivendosur pronësinë nga njerëzit e
thjeshtë mbi tokën e marrë gjatë diktaturës së Porfirio Díaz.
Kazan
ishte veçanërisht i impresionuar me koleksionin e fotografive Agustín Kasasola
dhe ai u përpoq të dyfishonte stilin e tyre vizual në film. Kazan e pranoi
gjithashtu ndikimin e Paisan të Roberto Roselinit.
Ngjarja
Emiliano
Zapata është pjesë e një delegacioni të dërguar për t'u ankuar për padrejtësitë
e bëra nga presidenti shumëvjeçar i korruptuar Porfirio Díaz. Por Díaz i hedh
poshtë shqetësimet e tyre, duke e shtyrë Zapatën në rebelim të hapur, së bashku
me vëllain e tij Eufemio – i cili në film interpretohet nga Antonio Kuin. Emiliano
Zapata bashkohet me Panço Viljan nën udhëheqjen e reformatorit naiv Françisko
Madero.
Díaz
më në fund rrëzohet dhe Madero zë vendin e tij, por Zapata është i tronditur
kur zbulon se asgjë nuk po ndryshon. Madero i ofron Zapatës tokën e tij,
ndërkohë që dështoi të ndërmarrë veprime për të shpërndarë tokën për fshatarët
që luftuan për t'i dhënë fund diktaturës dhe për të shkatërruar pronat e
elitave. Zapata e refuzon ofertën dhe nuk kërkon përfitime personale. Ndërkohë,
Madero i paefektshëm, por me qëllim të mirë, i beson gjeneralit tradhtar
Viktoriano Huerta. Huerta fillimisht e merr Madero-n rob dhe më pas e vret.
Ndërsa
bëhet e qartë se çdo regjim i ri nuk është më pak i korruptuar dhe egoist se ai
që zëvendësoi, Zapata mbetet i udhëhequr nga dëshira e tij për t'u kthyer
fshatarëve tokat e grabitura së fundmi duke braktisur interesat e tij
personale. Vëllai i tij e vendos veten si një diktator të vogël, duke marrë atë
që do pa marrë parasysh ligjin, por Zapata mbetet një udhëheqës rebel me
integritet të lartë. Edhe pse ai është në gjendje të mposht Huertën pas vrasjes
së Madero, si rezultat i integritetit të tij, Zapata humbet vëllain dhe
pozicionin e tij.
Edhe
pse në fund vetë Zapata joshet në një pritë dhe vritet, filmi sugjeron që
rezistenca e fshatarëve nuk mbaron. Fillojnë thashethemet se Zapata nuk vdiq
kurrë, por përkundrazi vazhdon të luftojë nga kodrat, duke i ushqyer fshatarëve
një ndjenjë shprese. Siç sugjerojnë disa skena, me kalimin e viteve, fshatarët
kanë mësuar të drejtojnë veten e tyre në vend që të kërkojnë nga të tjerët për
t'i udhëhequr.
No comments:
Post a Comment