Ndërsa
gishtat shtypnin baltën me një energji të brendshme e fort konkurruese, ai e
ndjeu se krejt papritur tavolina familjare e apartamentit të tij në Athinë, ku
ishin ulur për të ngrënë me bashkëshorten e fëmijët, ishte shndërruar gati në
një punëtori. Mungonin veç dalta dhe mjetet e imta, por jo ideja që sapo kishte
marrë jetë dhe vetë energjia që kërkonte. Nuk
duhej veç kaq për t’i shkuar deri në fund asaj çka kishte dëshiruar prej
kohësh, ndaj largoi me të shpejtë prej syprinës pjatat prej porcelani, gotat e
qelqit dhe lugët metalike për të hedhur pa kursim mbi të veç baltë. Nuk kishte
kohë të vraponte për në studio dhe as ta ndrydhte fantazinë e shfrenuar,
pikërisht në atë çast ku ndjenja e forcës dhe e seksit kërlesheshin me
njëra-tjetrën për të dhënë të vetmin produkt, atë që pak nga pak po formësohej
nën ritmin e vazhdueshëm të shputës së duarve dhe gishtave të mëdhenj të cilët shtypnin
pa pushim materialin që merrte formë. Nuk
kish dyshim që pjesa tjetër e familjes, e mësuar tashmë me këtë ritëm, pranoi
të lironte një tavolinë të thjeshtë ngrënieje, për të parë me një ngazëllim të
fshehur deri në minutën e fundit, se si aty ku ca çaste më parë qëndronte
gjella e ngrohtë dhe fetat e holla të bukës, të ngrihej… një shqiponjë…
…Këtë
rrëfen Ilirian Shima, skulptori nga Tirana, një prej më të talentuarve
shqiptarë të pas viteve ‘90, i cili prej 27 vitesh jeton në Greqinë fqinje.
Ndërsa shton gjithashtu se shqiponja e shqiptarëve, edhe pse një shpend i fortë
e krenar përcjell gjithashtu dhe një sensualitet pa fund.
Një skulpturë e juaja është vendosur në qendër të
qytetit të Lushnjes. Me çfarë rasti?
Vepra
duhej të vendosej me rastin e 93 vjetorit të Kongresit, pra që në vitin 2013.
Por u vendos më vonë. Puna nga ana ime u bë në kohë rekord. Por gjithmonë ka
vonesa. Rruga nga fillimi derisa mbaroi ky monument, me një derdhje precize në
një nga studiot më të mira të Greqisë, ishte e gjatë. Ishte një rrugë me shumë
vështirësi, por që më ka dhënë dhe shumë kënaqësi njëkohësisht. Ky ishte dhe
monumenti im i parë.
Çfarë simbolizon kjo vepër?
Atë
çfarë simbolizon vetë shqiponja, lartësinë, forcën, qëndresën. Por te vepra ime
mund të ndiesh edhe një dimension tjetër, ajo që ka të bëjë me harmoninë dhe
bukurinë shqiptare. Ka një lloj sensualiteti në përmbajtje të veprës, dhe ka të
bëjë më shumë më femrën se sa me mashkullin. Kjo ndihet në përgjithësi në
krijimtarinë time.
Kur do të zinte vend në fantazinë tuaj prej skulptori
ky imazh?
Formalisht,
si zanafillë e ka në vitin 2000, në një nga veprat e serisë që titullohej
“Pirinas” e që në greqisht do të thotë “bërthama”. E kam fjalën për bërthamën
si energji. Ishte një ide ku në çdo formë të përfytyrueshme kishte një kulm,
kishte një qendër dhe nga ajo qendër në mënyrë relative përhapeshin rreze dhe
energji. Ka qenë dëshira ime për të zbuluar artistikisht “Big Bengun”.
Formalisht, e thamë që në fillim. Pra gjithçka e ideuar do të kishte në thelb
shpërthimin e energjisë nga një bërthamë.
U desh shumë kohë që të piqej kjo ide përfundimisht?
Këtë
punë të serisë “Pirinas” e shihja çdo ditë në studio dhe kisha atë idenë që nuk
ishte e mbaruar dhe donte dhe diçka tjetër të përfundonte. Fillimisht
këtë punë e kam ekspozuar te “Farajon”, një ekspozitë që u hap maj në
vitit 2014 në Galerinë Kombëtare të Arteve. Është në formën e gjysmëhënës. Me
mendjen time e shihja dhe i bëja dy vrima. Një ditë, isha në shtëpi në
tavolinën e ngrënies, marr baltë dhe formova një bocet 17 centimetër të lartë
duke i bërë edhe dy vrima që ishin qafat e shqiponjës. Dhe kështu u krijua
shqiponja. Është kjo shqiponjë, e cila energjinë e bërthamës e mbart gjithmonë
me vete. Sepse lindi nga bërthama.
Si do të vazhdonte odiseja e mëpasme?
Këtë
bocet e derdha në bronz dhe e çova në konkurs. Ajo energji rrezatoi te
komisioni dhe ndoshta ndër të rrallat herë, të gjithë anëtarët e tij u bënë
njësh dhe votuan për të. Asnjë nuk ishte kundra. Pra kemi të bëjmë me
energjinë. Energji e cila zhvillohet ashtu se dhe energjia e “Big Bengut”, duke
u përhapur e duke lindur planetë të rinj. Dhe një nga planetët, që mund ta
quajmë “dielli” ishte dhe monumenti i madh. Pas
bocetit të parë bëra dhe një bocet tjetër, me përmasa një metër, që në të
vërtetë është një e dhjeta e monumentit zyrtar që u vendos në Lushnje. Këtë
bocet tanimë e ka kryeministri Edi Rama në zyrën e tij.
Ndërkohë ju gjithashtu keni fituar një konkurs tjetër
për të vendosur një monument në qendër të Tiranës. Në çfarë faze është tanimë
ky projekt?
Faktikisht
jam në pritje. Është me temën që simbolizon viktimat e diktaturës. Unë mora
pjesë me tri bocete. Të tria i kam për zemër dhe kanë të njëjtën vlerë të madhe
artistike. Kushdo që të zgjidhej nga këto unë do isha shumë i kënaqur.
Sigurisht që entuziazmi im është i madh dhe përgjegjësia shumë e madhe, sepse
kjo vepër do të vendoset në qendër të Tiranës. Jam në pritje për të më dhënë
dritën jeshile dhe unë filloj direkt ta realizoj.
Ky projekt ka kohë që është lançuar. Ka vonesa…?
Realisht
ka vonesa. Madje nuk po e kuptoj dot vonesën. Nuk më japin një përgjigje të
saktë, vetëm thashetheme rreth e qark dëgjoj. Mungojnë paratë… apo dëshira… Ky
është një projekt i Bashkisë së Tiranës, por ende nuk ka një dakordësi me
Ministrinë e Kulturës për këtë çështje.
Kjo është një vepër e cila u realizua pas kërkesës për
konkurs?
Jo.
Këtë punë e kam bërë përpara 25 vjetësh në Shqipëri. Madje për këtë kam një
pasaportë dalje, sepse kur shkova në Greqi mora 4 punë me vete dhe më duhej të
merrja katër leje që të mund t’i nxirrja nga kufiri, se nuk ishte e lehtë ta
kaloja nga Shqipëria në Greqi me vepra të paliçensuara nga Minsitria e
Kulturës.
Njiheni si një skulptor që keni thyer shumë tabu. E
rrallë ishte ajo me ekspozitën “Farajon” në GKA. Sa i emancipuar është publiku
dhe vetë arti shqiptar në këtë drejtim?
Ekziston
një si fshehje apo si turp. Në ekspozitën “Farajon” shihja njerëzit që kur
kalonin para veprave të mia me tematikë erotike, ulnin kokën apo i shikonin me
bisht të syrit. Donin t’i preknin… por aty ishte tabuja. Ndodhte që bënin një
xhiro nëpër sallë dhe ktheheshin sërish. Kjo tregon se njerëzit ende nuk janë
të emancipuar sa duhet.
Por
megjithatë, kjo ekspozitë u prit shumë mirë e me interes të jashtëzakonshëm.
Ishte rinia ajo që e përqafoi fort. Mund të them se ishte një ekspozitë për
rininë. Më ndodhi që të merrja aq shumë përqafime prej tyre sa m’u duk vetja si
të isha një “rockstar”.
Njerëzit
i duan veprat me përmbajtje erosi, por janë frenat e tabusë që nuk i lënë. Unë
vetë punë me tematikë erotike kam krijuar që në adoleshencë. Megjithatë, arti
ka ecur shumë në Shqipëri. Por shkolla jonë me bazë realiste na ka ndihmuar
shumë formalisht, sepse tanimë shkolla është shumë më e lirë por nuk të formon
si duhet.
Shumë
herë abuzojnë me emrin e skulpturës, për një gjë që nuk është e tillë. E në
këtë rast le t’i venë një merr tjetër, por jo “skulpturë”. Unë mbetem skulptor
klasik, me materiale, por me frymë bashkëkohore. Dua t’ia ndjej peshën,
temperaturën materialit. Dua të ndeshem, ashtu siç dashurohem me të.
Si e menaxhoni jetën tuaj artistike mes Tiranës dhe
Athinës ku jetoni prej shumë vitesh?
Studioja
ime, e cila gjeografikisht është në Athinë, është studio që funksionin për
krijimet e mija të cilat lëvizin gjithandej. Kohët e fundit ngaqë në Greqi
ndihet fort kriza ekonomike, në studion time punohen punë për Shqipërinë. Kam
punë që po zhvillohen për një ekspozitë të ardhshme që mendoj ta bëj në Paris,
që janë skulptura zanore, skulptura që kam 10 vjet që i bëj. Kjo ekspozitë do
të jetë më e zgjeruar se ajo e Tiranës, ku unë do të paraqitem me një grup më
të madh skulpturash nga ku do të dalin zëra të muzikantëve të njohur por dhe të
ndonjë grupi polifonik shqiptar. Pra edhe në Paris do të përçohet fryma
kombëtare.
No comments:
Post a Comment