Saturday, July 4, 2020

In Memoriam/ Për tim atë, Aliun



In Memoriam
Për tim atë, Aliun


Nga Leonard Veizi


Tani tretet ngadalë në nëntokën e brishtë, në një kuotë thellësie të papërfillshme, ndoshta vetëm 150 centimetra, vendosur gati në një majë kodre, aty ku fillon një rrëpirë e parrëshqitshme, pas çimentimit barbar, plot me beton e mermer që i kanë bërë të gjallët. Është një proces i pamëshirshëm, i pakthyeshëm, me një vazhdimësi agresive, të paqtë dhe krejt organike. Qyteti i të pajetëve duket i qetë, i bardhë, dhe shtrihet poshtë luginës, nën kabllot e tensionit të lartë që zhurmojnë midis shtyllave me konstruksion metalik dhe një qielli blu, i cili të jep përfytyrimin e lirisë së munguar. Mbi sipërfaqen marramendëse lartohen statuja të çuditshme, herë fytyra konkrete njerëzish e herë engjëj anonimë me flatra, ngrehina me kapitele si mbetjet antike të kulturës greko-romake, e gjithfarë epitafesh të shkruara me germa floriri, shenjë e një egoizmi të pandreqshëm të garës së shfrenuar urbane. Gjithçka rrezëllitëse është shumë më pak simbolike se jeta e varfër e atyre që kanë pushuar së ekzistuari, dhe teoria e barazisë nuk lexohet dot nga sytë e përlotur dhe as nga vështrimet djallëzore që skanojnë rivalët e heshtur mbi eshtrat e të cilëve nuk rëndon dheu i lehtë, por mermeri i importuar nga ishujt e largët të Mesdheut. Aty mes tyre, shtëpia e tij e fundit është e thjeshtë, sfondi gri, një foto e kohëve të fundit ku shquhet kapela emblematike, dhe një mbishkrim me shkronja dore: “Nga bashkëshortja dhe fëmijët”...

Ali Veizi
...Ai iku butë, pa na lodhur, madje pa na shqetësuar aq sa të vinim kujën e të mos dinim nga të përplasnim kokën. Nuk u ankua, nuk u mallëngjye, nuk u bë tekanjoz, sa të mendoje se po ndodhte kataklizma, por nuk pati mundësi as të përlotej teksa ikte, duke e ditur se nuk do të na shihte më. Thjesht iku. Sepse kishte ardhur koha. Sepse engjëlli i vdekjes, që i kishte vënë duart në fyt dhe i mbante mbyllur gojën e hundën, duke e shtrënguar nga pak dhe duke i ndërprerë frymëmarrjen, ishte aty, fare pranë nesh, por ishim ne ata që s’mund ta shihnim dot. Lufta për jetën ishte tendencioze, nëpër galeri pulmonesh me trupa sulmuesish agresivë që shkatërronin gjithë ç’gjenin përpara dhe mbrojtësit e pafuqishëm që largoheshin kokulur e dëshpërues nga toka e djegur.
Viteve të fundit ia kishte “hedhur” disa herë vdekjes, ishte përballur me të në sallën e operacionit, e kishte mundur, por nuk është se besonte që do ta shmangte në vazhdimësi si një hero legjendash që nuk di të mposhtet, as pasi ka marrë nëntë plagë në trup. Ai nuk ishte hero, s’mund ta pretendonte kurrë një gjë të tillë absurde, por tek e fundit thjesht një luftëtar i paepur në betejat e ashpra të jetës, ishte. Qe munduar të merrte ca të mira prej saj, por dhe kur ishte goditur fort, kishte mundur të ringrihej. E, megjithatë, ishte nga ata që e pranonte dhe vdekjen.
Duhet të lajmërosh njerëzit”, më pati thënë një pasdite vonë, teksa pas një gjumi halucinant më foli për njerëzit e afërm që nuk ishin më kësaj bote, por që ai i kishte takuar në botën tjetër ku kishte shkuar e ardhur brenda një kohe të shkurtër. Në vend të keqardhjes ndjeva një lloj gëzimi. Ndihesha i lehtësuar, sepse tek e fundit ai ishte takuar me ata që i kishin munguar për një kohë të gjatë, qoftë dhe në një dimension tjetër, aspak real.
Real? Çudi e madhe. E kush na e vërteton se ne që jetojmë mbi tokë përbëjmë realitetin e patundshëm? Nuk ka aq të zotë sa ta vërtetojnë katërcipërisht dhe me fakte të pakundërshtueshme një gjë të tillë. Ndërsa ai kishte fatin e madh ta kalonte kufirin midis botëve krejt thjesht, pa sforcime, dhe pa bërë pakt me djallin. Sepse tërësia e tij po përgatitej të bëhej pjesë e botës andej.
Në fund iku. Dhe ndoshta vetëm ai e ndiente se po ikte vërtet. Sepse unë dhe nëna ime, që po i qëndronim te koka, kishim një shpresë të pakuptimtë, madje krejt naive, se ai nuk do të na braktiste. Xhelati si engjëll i zi i qëndronte mbi kokë dhe vetëm ai mund ta ndiente praninë e tij ankthndjellëse dhe ligësinë e tij prej ekzekutori gjakftohtë. Vendimi ishte dhënë dhe çekiçi i gjykatësit kishte rënë. Ai qëndronte i shtrirë në shtrat me një temperaturë afebrile që nuk e mposhtnin dot as antibiotikët e sofistikuar.
Ishte darka e fundit. Mund të kishte porositur një meny të pasur me proteina dhe karbohidrate, ndopak verë apo një pikë rakie kumbullash të egra, por u mjaftua me pak qetësues në vena dhe ca oksigjen në hundë, për të lehtësuar frymëmarrjen. Ndoshta në ndonjë çast kthjellimi, kur e ka kuptuar se ishte i mbërthyer, në një instinkt jetësor të pabindur, ka dashur të shpëtonte dhe një herë, madje ta rijetonte sërish të gjithë jetën e tij. Por duket se nuk funksionoi. Ndaj iku qetësisht, në një kllapi 12-orëshe të pakthyeshme. Një mal me ilaçe i qëndronte mbi komodinë, dhe tubat e serumeve bashkë me ato të oksigjenit i ngatërroheshin aty-këtu mbi trup.
Ato ishin ditë të vështira. Brenda 140 orëve të qëndrimit në spital, që prej çastit të shtrimit në urgjencë, dhoma e tij u ndërrua 5 herë. Dy ditë qëndroi në reanimacion. Në ditën e dytë gjendja e tij dukej e përmirësuar, por mjeku që e mbante nën kontroll më bëri të ditur se parametrat ishin mjaft të dëmtuar.
-Bëhu i fortë, - i thashë duke shtrënguar grushtet dhe muskujt e krahut, me një entuziazëm të ligjshëm, - do t’ia hedhësh. Kisha një besim të tepruar se do ta shtynte edhe disa muaj të tjerë që, për të thënë të vërtetën, do të ishin mjaft të vështirë.
Ai më pa qetësisht, sepse ndoshta dhe vetë besonte plotësisht se situata ishte marrë nën kontroll pas disa ditëve plot përpjekje, për t’i dhënë një mundësi afatshkurtër. Dhe si për të më dhënë të kuptoja se e kishte marrë mesazhin tim, më tha vetëm: “Mirë”. Këto ishin fjalët e fundit që shkëmbyem. Një ndihmësmjeke nisi të lajmërojë se të afërmit e pacientëve duhet ta linin sallën e reanimacionit për t’i lënë të qetë dhe të sëmurët, edhe mjekët. Orari i kufizuar i vizitave prej 15 apo 20 minutash kishte përfunduar. Krejt i qetë u largova nga salla e reanimacionit me një bindje ekstreme se të nesërmen ai do të ishte edhe më mirë, edhe pse 36 orë përpara se të largohej përgjithmonë, parametrat jetësorë nuk të jepnin optimizëm.


***
Im atë quhej Ali. Sipas kodeve të vjetra, unë sot do të quhesha Leonard Ali. Sepse sipas gojëdhënave edhe mbiemri Veizi, ka qenë veç një emër që është kthyer në mbiemër. Por statusi i ri i gjendjeve civile më pengonte të merrja për mbiemër emrin e babait. Dhe nëse këmbëngulja, duhet të bëja një gjyq formal. Por kjo më dukej një gjë e kotë.
Tanimë ai nuk është në botën e të gjallëve, dhe nuk e dija se do të më mungonte aq shumë. Qoftë dhe për një kafe që na qëllonte rrallë ta pinim, por më shumë për atë birrën që e konsumonim më shpesh, në ndonjë bar apo zgarë demode, sepse më kthente tek i pari lokal që shihte, teksa na qëllonte të takoheshim rastësisht në rrugë. Por nuk më linte të ikja pa ndarë ndonjë bisedë bashkë e ku temë e ditës nuk bëhej asnjëherë zhvillimi i fundit nga politika, as problematika me komunitetin për plehrat dhe ujin, madje as shqetësimi për rritjen e pensionit, por thjesht dhe vetëm flisnim për Selenicën e Pishës, fshatin e tij të lindjes, në Kolonjë. E rrëmbente pasioni për vendin dhe nuk përtonte të shkonte më shumë se dy herë në vit e të kalonte ca ditë te njerëzit tanë të mbetur, në një fshat që kishte një pyll të madh me pisha, por që nuk kishte më njerëz. Më kishte marrë “për veshi” që të vogël dhe kishim kaluar katër qafa, të Kërrabës, të Thanës, të Plloçës e të Qarrit për t’u njohur me fshatin 1380 metra mbi nivelin e detit, ndërtuar rrëzë një mali me mbiemrin i “Zi”
Natyrë e butë, miqësor, por dhe liberal. Nuk e ndiqte muzikën “hard rock”, por nuk më ndalonte ta dëgjoja. Ai vetë vishej me uniformë ushtarake, qaforen e bardhë e i mbërthyer deri në grykë, por nuk më detyronte të mos i vishja pantallonat kauboj, të cilat i zgjeroja poshtë nga një centimetër, sa herë qepja një palë të reja. Ai vetë ishte i fokusuar më së shumti të ndiqte Revistën Televizive, por nuk më ndalonte që unë të informohesha nga RAI, se televizionet sllave nuk i honepsja dot. Kur e teproja, më mbante ndonjë fjalë të gjatë moralizuese, për të më sjellë me këmbë në tokë, por nuk jam ndier aspak i dhunuar psikologjikisht prej tij. Nuk më kufizoi kurrë me orare, edhe pse shumë prej shokëve të mi asokohe mbrëmjeve u numëroheshin këpucët në korridor. Unë e shijoja lirinë më shumë se kushdo, dhe ky ishte një fat i madh për jetën e para viteve ’90.
Im atë ishte natyrë studioze, i diplomuar dy herë, por me një kërkesë të mbetur pezull për të vazhduar dhe një degë të tretë. Dhe po aq i vullnetshëm ishte për të vazhduar me punët e shumta të zyrës edhe gjatë orëve të vona të natës, në shtëpi. Nëse më shpjegonte matematikë, arrija të merrja një 7, por dhe 8 në zgjidhjen e problemeve. Por kjo ndodhte rrallë, sepse unë i shmangesha gjithmonë aritmetikës, algjebrës apo trigonometrisë. Nëse më shpjegonte histori, e kisha të sigurt një 10 dhe habinë që pasonte mësuesen e cila më pyeste vazhdimisht: “Ku i ke lexuar, se asnjë nga këto që the nuk është në tekst?” E që të jem plotësisht i sinqertë, unë as që e dija nga e kisha hedhur librin, - dhe kjo nuk ishte ndonjë trimëri e madhe, - por mbaja mend me hollësi gjithçka më kishte shpjeguar im atë një natë më parë. Meqenëse ishte mëngjarash nga natyra, për shkak të disiplinës për të vënë në përdorim të djathtën, shkruante me të dyja duart pa problem. Kjo veç kënaqësisë më sillte gjithmonë një ndjenjë humori, kur i kërkoja të ma bënte këtë “numër shpejtësie”. Dhe po aq sens humori më ndillte teksa ai me mend e unë me një kalkulator elektronik bënim ushtrime të një vështirësie, disi lartë, por që nxirrnim të njëjtat përfundime. I pasionuar pas shifrave, mund të kishte përfunduar dhe ndonjë degë inxhinierie, por e mbylli si ekonomist në ushtri, dhe ata që e njohin nga ana profesionale thoshin se edhe si revizor “ishte i zoti në laps”. Në fund të karrierës së tij si ushtarak, mbajti gradën e kolonelit, dhe unë isha shumë krenar për të. Ndërsa në jetën civile siguroi një licencë si “kontabël i miratuar”.
Kishte dëshirë që unë të merresha me shkenca ekzakte, sepse siç thoshte ai, ajo të bënte “të zotin në jetë”, por, me sa duket, këtë segment të ADN-së së tij e kishte përcjellë tek e bija, pasi unë fluturoja në halucinacione jokonkrete. Unë shkoja i papërgatitur në orën e matematikës, kimisë, por edhe fizikës, gjë që nuk kompensohej me notat e mira në lëndët shoqërore, për më tepër që shkollën e mesme që frekuentoja, kishte profil profesional, pasi m’u desh që për shkak të tij, të merrja dëftesën e maturës pranë Politeknikumit “7 Nëntori”.
Gjatë 8-vjeçares, katër vite nga të cilat i bëra te “10 Korriku”, nja dy prej tyre i shpenzova te një kurs pikture në Pallatin e Pionierëve, e ku ca e ca, që shihnin punimet e mia në akuarel, më thoshin se do të kisha të ardhme si piktor. Por në fund hoqa dorë prej saj, sepse për shans nuk m’u duk vetja si Mikelanxhelo dhe as si Vangjush Mio, sigurisht. Shkruaja vazhdimisht poezi, por kjo ishte ende shumë personale, dhe e papublikuar, edhe pse ato që shkruaja më dukeshin më të bukura se të Poradecit e Agollit marrë së bashku, apo të Kiplingut e Bërnsit, kur doja ta rrisja shkallën e budallallëkut në eufori e sipër.
Pasi bëra dhe nja dy vite shërbimin e detyrueshëm ushtarak, - në bazën e famshme detare të Orikumit të mbiquajtur “Pashaliman” ku më veçuan për “sy pushke”, pasi në qitje nuk nxora asnjë fishek jashtë tabele, - iu ktheva studimeve, veç jo për inxhinieri mekanike, por për inxhinieri agrare. Dhe ky ishte një tjetër budallallëk imi, në kushtet e humbjes së orientimit dhe panikut që më kishte përfshirë, pasi kisha mbetur në udhëkryq. Në vitin e dytë i braktisa studimet me argumentimin e thjeshtë: Pse duhet të merrja leksione në një fakultet me të cilin nuk kisha asnjë lloj lidhjeje? Tek e fundit, babai im nga fshati u rregullua me punë në kryeqytet. Unë si “çun Tirone”, po bëja një shkollë që ishte më afër fshatit. Dhe me shumë gjasa ky vendim i ri do ta zhbënte disi budallallëkun tim, dhe do të ndihesha më i qetë sesa fakti që sot kam diplomën e cila vërteton në mënyrë zyrtare arsimin tim të lartë. Ç’është e vërteta, unë as me Politeknikumin nuk është se kisha ndonjë lidhje, sepse edhe sot e kësaj dite mezi i lidh dy tela dhe, sipas këtij arsyetimi, i binte të mbetesha me 8-vjeçare. Im atë u dëshpërua nga deliri im i pakuptimtë duke u shprehur se kisha thellësisht një mungesë të theksuar të vullnetit, që nëpër të donte të thoshte: një mungesë përgjegjshmërie, e që t’i biem në kokë: papërgjegjshmëri.
Por pak më vonë do t’i provoja të kundërtën. 
Nuk e kam fjalën për pesëdhjetegjashtë provimet që do të më jepnin titullin “inxhinier agrar”, një diplomë që nuk më ka hyrë në punë deri tani, e s’e besoj se do të më hyjë në vazhdim. E kam fjalën për 10 librat e mi, disa mijëra artikuj, intervista, por dhe kronika televizive, si dhe dorëshkrimet e shumta që tashmë janë pluhurosur nëpër dosje. 
Unë u rrita në një familje që kishte një bibliotekë të madhe me libra, ku midis tyre kishte plot tituj politikë, ekonomikë, por në dy rafte të veçanta kishte dhe letërsi artistike. Ishte pikërisht prania e kësaj biblioteke që më bëri të dashurohem pas Balzakut e ca më vonë pas Shekspirit. Ishte e çuditshme, sepse, në fakt, dhe kur më shkrepi në kokë të pikturoja e të hidhja ngjyra mbi një fletë formati, i pakënaqur nga kutia me 12 lapsa kërkova diçka tjetër. Dhe nuk e di se në çfarë rrethanash kishte mbërritur aty, në shtëpinë tonë, por kërkesës sime të ethshme për bojëra dhjami, prindërit e mi, për habinë time, iu përgjigjën në mënyrë të behtë, duke nxjerrë nga “fundi i dheut” një kuti me bojëra uji e cila kishte dhe një penel brenda. Besoj se këto dy elemente, librat dhe bojërat, bënë që unë të isha më i vëmendshëm ndaj artit dhe ta ndaja kohën e lirë mes leximit dhe shkarravitjeve me laps plumbi. Dhe nëse nuk do të ishin ato, me siguri do të isha përqendruar te lëndët ekzakte dhe do t’i kisha përfunduar studimet për inxhinieri mekanike, ose elektrike në rastin më fatlum.
Kur nisa punë në një redaksi gazete, im atë u habit me përkushtimin tim. Kthesa ishte 180-gradëshe. Më parë ai kishte ndërhyrë me njohjet e tij dhe unë kisha zënë “vend pëllumbash” dy herë, tek organika civile e dy reparteve ushtarake, ku për të thënë të vërtetën, veç shqetësimeve me miqtë e tij, drejtues regjimentesh, për thyerje të disiplinës së punës, nuk i kisha sjellë asnjë lloj kënaqësie. Por si gazetar tregova të kundërtën, sepse i dhashë entuziazmin e munguar të cilin ai nisi të ma stimulonte, jo me fjalë, por thjesht duke më lexuar gjithçka që shkruaja. Kjo ndodhi që nga çasti kur lexoi një shkrimin tim në gazetë dhe duke më rënë shpatullave nuk më tha “Të lumtë!”, por përdori shprehjen aq shumë të vjetruar në fjalorin e shqipes urbane: “Bravo!”
Që prej atij çasti, ai u bë një adhurues fanatik i asaj çfarë shkruaja unë. Madje, lexonte në dorëshkrim, të gjithë letërsinë time. Dhe e shijonte atë. Nuk mbaj mend të më këtë bërë ndonjë vërejtje, as atëherë kur nëna ime, grindej, duke më thënë se e kisha tepruar me sekuencat erotike. Për të njëjtën sekuencë letrare, kur kërkova mendimin e tij ai më tha qetësisht dhe me bindje: “Ishte shumë mirë!”. Në çastin kur po mendoja se e tha vetëm për kompromis a për të mos më prishur qefin, ai vazhdoi argumentimin e tij: “...ishte brenda kontekstit.”
U habita me gjykimin e tij. Më kishte thënë atë që dëshiroja. Dhe kishte suportuar thjeshtësisht atë që bashkëshortja e tij nuk e kalonte dot.
Romanin e fundit, ia dhashë të parit ta mbante në duar. Ishte rënduar me shëndetin, dhe nuk është se i mbante mend ato që lexonte, por çuditërisht e shihja ta shfletonte vazhdimisht e të humbiste nëpër rreshta, edhe pse nuk ishte në gjendje të më thoshte diçka konkrete mbi atë që lexonte.


***
Pas një nate të zhurmshme dasme, atë mesditë të diele kisha dalë për një kafe që mendoja se do të më nxirrte gjumin e do të më qetësonte timpanet e veshit, të cilat vazhdonin të më zhurmonin nga disa orë më parë, ngaqë bokset prej nga dilte muzika i kisha pasur fare pranë. Telefonata e nënës me një zë të shqetësuar se “babai nuk ishte mirë!”, më tensionoi, por gjithsesi e mendoja si një situatë të kalueshme përderisa një gjë e tillë kishte ndodhur dhe herë të tjera. E gjeta të shtrirë në krevat, por asgjë në pamje të parë nuk të jepte ndonjë përshtypje emergjence. Pyetjes sime të parë “Si je?” ai iu përgjigj qetësisht “Mirë”. Nuk dinte të ankohej. Nuk mbaj mend ta kishte bërë kurrë një gjë të tillë. Asnjë herë nuk na kishte shqetësuar, edhe kur kishim përfunduar në spital. Edhe kur e pyesnin mjekët, ai gjithashtu thoshte se ishte mirë. Unë i hodha një vështrim dyshues nënës sime si për t’i thënë se kishte dhënë një alarm të kotë, por ajo me nervozizëm më tha: “Nuk është mirë. Jam unë ajo që e njeh gjendjen e tij më mirë se kushdo!” Dhe kishte të drejtë. Autoambulanca kishte mbërritur sakaq. Pas një ekzaminimi të shkurtër mjeku tha se duhej vazhduar me analiza të thelluara në spitalin “Shefqet Ndroqi”. Mushkëritë po dilnin nga funksioni. Sinjalet automatike të trurit shkonin në drejtim të gabuar. Kjo donte të thoshte se shumë shpejt do të futej në kolaps. Autoambulanca u nis përpara me dritat e sinjalet që zhurmonin, ndërsa unë e bashkëshortja ime i ndoqëm nga pas të heshtur, por me shpresë se gjithsesi do të ktheheshim shpejt. Por nuk ndodhi kështu. Qëndroi vetëm 6 ditë: Ishte e diel, pasdite e 30 qershorit 2019, kur u shtrua në katin e tretë të spitalit, rreth orës 02.00 të mesnatës së 6 korrikut ndërroi jetë. Në orën 14.00 të po asaj dite kortezhi i përmortshëm ndaloi në parcelën e porsahapur të varrezave të Sharrës. Ishte banesa e fundit. Dy ditë më vonë, në 8 korrik 2019, Ali Veizi do të mbushte 77 vjeç.



No comments:

Post a Comment