Leonard Veizi
Nëse të bie rasti
të kalosh përmes segmentit rrugor që lidh Librazhdin me Përrenjasin, nuk ka si
mos të të bjerë në sy, një urë e lartë betoni, poshtë të cilës në mënyrë
gjarpërore kalon rruga automobilistike.
Ajo njihet si “Ura
e Bushtricës” e projektuar që mbi të, të kalonte linja hekurudhore e cila nisej
nga Durrësi, për të kaluar në Elbasan, Librazhd, Përrenjas e për të mbërritur
në Gurin e Kuq që ishte dhe stacioni i fundit për Juglindjen.
Sot mbi Urën e
Bushtricës nuk kalojnë më trenat me vagona udhëtarësh. As sirena e lokomotivave
nuk ndihet prej së largu, jehona e të cilës rikthehej nga përplasja me terrenin
shkëmbor që e rrethon. E vetmja zhurmë që prish qetësinë e një peizazhi të
mrekullueshëm është ajo e makinave të cilat kanë një qarkullim fort të dendur.
Por megjithatë ura lartohet aty, si dëshmi e një kohe tjetër, ende e aftë të
mbajë mbi vete gjithfarë vagonash me mallra rifuxho dhe me udhëtarë, të cilët
mund të nisin qarkullimin në të ardhmen.
Në vitet ’80 të
shekullit të kaluar ajo cilësohej një nga kryeveprat arkitektonike të ndërtuara
në Shqipëri. Ishte një vepër shumë e vështirë inxhinierie, për më tepër kur
flitej se në Shqipërinë e atyre viteve, mjetet në dispozicion me të cilat mund
të bëhej një urë e kalibrit të tillë, nuk ishin dhe aq të sofistikuara.
Ura e Bushtricës
është pjesë e hekurudhës Elbasan – Përrenjas apo më saktë e segmentit
Librazhd-Elbasan.
Në kuadrin e
ndërtimit të hekurudhave në vendin tonë, të cilat nisën mbas Luftës së Dytë
Botërore, ajo Elbasan – Prrenjas u ndërtua mes viteve 1969-1974. Traseja në
fjalë ishte e dallueshme nga të tjerat, për shkak të relievit tepër malor, ku
duheshin ndërtuar dhe shumë vepra arti, të destinuara si ura dhe tunele, kryesisht.
Hapja e rrugës së
hekurt ishte kthyer në një kantier të madh, ku përveç qindra punëtorëve të
ndërtimit, inxhinierëve dhe teknikëve, në trase punonin me aksion vullnetar
edhe mijëra të rinj universitarë nga e gjithë Shqipëria. Ndaj forcës stabël
prej 2400-2600 vetash specialistë dhe punëtorë, paralel i ishin shtuar dhe
rreth 10 mijë vullnetarë, të cilët punonin në çdo turn.
Në faqet e
Fjalorit Enciklopedik gjendet ky shpjegim: “Ura hekurudhore e Bushtricës është
ura më e lartë në vendin tonë me gjatësi 255 m, lartësia 48 m, gjerësia 4 m, e
ndërtuar në vitin 1973 në hekurudhën Elbasan-Përrenjas”. Përsa i përket anës
inxhinierike në enciklopedi thuhet se “materialet ka 15 hapësira, me themelet
prej betoni masiv, këmbët prej betonarmeje, me seksion katërkëndësh.
Mbistruktura është me trarë betonarmeje monolite”.
Ura e Bushtricës i
atribuohet si projekt inxhinierit të talentuar Shkëlqim Bumçi i cili në ato
vite ishte dhe drejtor i Hekurudhës Elbasan-Përrenjas.
Në një intervistë
të dhënë në vitin 2013 dhe të botuar në gazetën “Shekulli”: Agim Mero,
ish-Sekretari i Parë i Komitetit Qendror të Rinisë dhe pjesëmarrës i
drejtpërdrejtë në disa nga aksionet e mëdha ku ishte përfshirë rinia vullnetare
është shprehur: – “Puna më e vështirë ishte në ndërtimin e hekurudhës
Elbasan-Përrenjas. Ishin gjithsej 13 tunele dhe disa ura për t’u ndërtuar, më e
larta ishte ura e Bushtricës. Por në këtë hekurudhë kishte dhe makineri pune.
Erdhën nga Suedia dy makina që përdoreshin për hapjen e tuneleve. Mbi 50 mijë
pjesëmarrës punuan në këtë hekurudhë”.
Hekurudha Elbasan
– Përrenjas, kalon në një terren të vështirë malor ku u ndërtuan tunele me
gjatësi të përgjithshme rreth 4 kilometra. Tuneli më i gjatë ishte ai i
ndërtuar në Murrash me gjatësi rreth 990 m. Në vazhdim të hekurudhës për te
Guri i Kuq u ndërtua në Qafë Thanë tuneli hekurudhor më i gjatë në vend me
gjatësi rreth 3020 m.
Por kohët kanë
ndryshuar. Prej vitesh treni është braktisur dhe shqiptarët udhëtimet ia kanë
besuar tanimë makinave personale dhe autobuzëve të linjës.
Hekurudha
shqiptare ndodhet sot në ditët e saj më të vështira. Në Shqipëri, janë 677
kilometër rrjet hekurudhor, nga këto 447 km janë linja kryesore. Por shumë
kilometra të tjerë kanë qenë në shërbim të industrisë, prandaj me sistem
hekurudhor kanë qenë të pajisura dhe Porti i Durrësit si dhe Kombinati Metalurgjik.
Hekurudha
shqiptare ka pasur në përdorim rreth 100 lokomotiva të tipeve të ndryshme ku
kryesonte lokomotiva çeke tip T669, të cilat lëviznin pothuajse 184 vagonë
pasagjerësh dhe rreth 2250 vagonë mallrash.
Aktualisht një
lokomotivë me dy vagona udhëtarësh vazhdon të funksionojë në linjën
Durrës-Elbasan si dhe në linjën Shkodër – Laç.
Megjithëse ka
pasur disa projekte për mëkëmbjen e Hekurudhës Shqiptare dhe për ta vënë sërish
në eficencë, duket se deri më tani asgjë nuk është bërë realitet.
No comments:
Post a Comment