Thursday, August 20, 2020

Fotografia, imazhet që shkruajnë historinë e re

19 gushti Dita Botërore e Fotografisë. Pjetër Marubi hap fotostudion e parë në Shqipëri vetëm 30 vjet pas shpikjes së madhe në Francë
 
 

Nga Leonard Veizi
 
 Ajo njihet si magjia e fotografisë. Dhe është vërtet aq magjepsëse. Jo sepse të sjell para syve një pamje relaksuese malesh me blerim apo mbuluar nga bora dhe as vetëm perëndimin e diellit mbi det a oqean, por sepse mbi të gjitha sjell historinë njerëzore. Është vetëm një çast, i shkurtër dhe i papërfillshëm, që mbi celulozë apo mbi pllakën e hard disc-ut momorizon atë që nuk e përshkruan dot me fjalë: një gëzim të tejskajshëm apo një hidhërim të pamasë. Dhe mes këtyre dy skajeve, gjithçka tjetër e fiksuar gjithashtu në një memorie të pashlyeshme, ka një vlerë të pazëvendësueshme. Aparati, një mekanizëm në dukje i ftohtë e pa emocion, në duart e një mjeshtri që di ta shkrepë në sekondën e duhur, prodhon më shumë jetë nga sa mund të mendohet fillimisht. Shpejtësia e dritës, diafragma dhe vetë kuadrati që futet në thellësinë e fokusit të xhamtë përbëjnë elementet e asaj që pasi stampohet, quhet: fotografi...
 
 ...19 gushti është Dita Botërore e Fotografisë, e në një botë globale, ku teknikat e reja digjitale kanë zëvendeësuar me një shpejtësi marramendëse botën e vjetër të filmit, gjithkush është një fotograf. Në këtë mënyrë, 19 gushti bëhet padashur një nga ditët me përfaqësimin më masiv, sepse kushdo që ka qoftë dhe një aparat celulari demode e me pak mega pixel të përqendruar, mund të gëzojë, duke e quajtur si ditën e tij, dhe të ndajë përvojën e tij në rrjetet sociale me një foto të bërë qoftë në një vend ekzotik, apo një tjetër që përbën një shqetësim urban.
 
Në botë
Ai që e bën historinë më të besueshme se vetë fjala, është imazhi. Që prej kohës kur francezët, Nicephor Niepce dhe Louis Daguerre bënë zbulimin e madh të fotografisë, pikëpamjet tona për historinë kanë një qasje të re. “Një foto, sa një mijë fjalë” është sentenca më e përdorshme kur vjen puna për të bërë vlerësimin e një fotografie domethënëse.
Në Shqipëri, teknologjia dhe teknika fotografike mbërriti shumë shpejt. Më 1826 Niepce ia arriti që të mbarojë foton e parë të rezistueshme. Sepse para saj ato nuk rezistonin ndaj dritës dhe prisheshin pas një kohe të shkurtër. Fotoja e parë në botë tregon pamjen nga dritarja e dhomës së tij. Në Shqipërinë otomane, fotografia e parë u realizua nga Pjetër Marubi, në vitin 1856, pra vetëm 30 vite pasi në Perëndimin e Evropës ajo kishte shpërthyer. Dhe në këtë mënyrë ajo eci po aq shpejt dhe me po të njëjtën cilësi sa dhe në vendet e tjera të Evropës.
 
Në Shqipëri
Po si është shkruar historia e re shqiptare përmes imazhit? Ajo do të niste në mesin e shekullit XIX. Pjetër Marubi, i lindur në Piacenza, Itali, mbërriti në Shkodër, pas ndjekjeve të pushtuesve austro-hungarezë. Ai hapi një studio në vitin 1856 dhe mendohet se fotoja e Hamza Kazazit është dhe fotografia e parë shqiptare.
Trashëgimia lënë nga dinastia Marubi është ndër më të njohurat në fushën e fotografisë evropiane në gjysmën e dytë të shekullit XIX dhe gjysmën e parë të shekullit XX. Ajo ishte e para në Shqipëri dhe ndër të parat në Ballkan.
Në Shkodër Marubi nis aktivitetin e tij artistik në disa fusha njëherazi si fotograf, arkitekt, piktor e skulptor. Me “kutinë magjike” më 1858 ai nisi të fotografojë jetën jashtë studios, ndër to edhe ngjarjet politike të kohës.
Pas vdekjes së mjeshtrit Pjetër Marubi në vitin 1904, Kel Kodheli, i cili mori dhe mbiemrin Marubi, u bë trashëgimtar legjitim i studios duke e transformuar atë në një atelie të vërtetë arti. Pas vdekjes së Kelit, më 1940, trashëgimtar u bë Gega. Ai studioi në Paris, në të parën shkollë kinematografike dhe fotografike te Lumiere-t, në Francë.
Fototeka “Marubi” në Shkodër përfshin rreth 150000 fotografi, shumë prej tyre me një rëndësi të madhe historike, artistike e kulturore.
 
Koleksionet
Por trashëgimia kulturore shqiptare në artin e fotografisë përbën një plejadë artistësh të talentuar që vazhdon deri në ditët e sotme. Më të shquarit mund të përmblidhen si më poshtë:
Kol Idromeno, lindi në Shkodër më 1860 dhe vdiq më 12 dhjetor 1939. Ai është një artist i gjithanshëm, mësoi te Pjetër Marubi fotografinë, gjë që i kthehet në pasion, si dhe piktura.
Në Shqipëri janë edhe koleksionet e Shan Picit me rreth 70000 foto, të Dedë Jakovës me rreth 50000 foto e të Raboshtës, të gjitha të lidhura ngushtë me shkollën “Marubi” në Shkodër.
Koleksione të tjera të rëndësishme të fotografisë së hershme ndodhen në Korçë. Janë veprat e Petro Dhimitrit i cili filloi si fotograf në vitet 1890; të Kristaq Sulidhit, i cili mësoi profesionin në Greqi; dhe të Vani Burdës së Bukureshtit, i cili hapi një fotostudio në Korçë në vitet ‘20.
Me një interes të veçantë është vepra e Kristaq Sotirit në Korçë, student i Kristaq Sulidhit, i cili mërgoi në Shtetet e Bashkuara dhe punoi fotograf në Nju-Jork dhe Los Anxheles. Në vitin 1923 u kthye në Korçë dhe, bashkë me piktorin e njohur Vangjush Mio, hapi fotostudion “Sotiri”. Janë ruajtur rreth 14000 fotografi të këtij koleksioni.
Në vazhdim përmenden koleksionet e Ymer Balit në Tiranë, Mandi Koçit në Voskopojë, Jani Ristanit në Gjirokastër, Misto Cicit në Pogradec dhe Xhimitiku në Berat.
Në historinë e fotografisë shqiptare është edhe emri i Gjon Milit, i cili emigroi në Shtetet e Bashkuara dhe u bë i famshëm si fotograf për revista të njohura amerikane “Life” dhe “Fortune”.
 
Sot
Në hisorinë e re të fotografisë shqiptare tanimë rreshtohen shumë emra. Emra të shquar të fotografisë së kohës sonë janë Besim Fusha, Petrit Kumi, Niko Xhufka, Ilia Terpini, Roland Tasho, Armand Babani dhe shumë të tjerë.

 

 

No comments:

Post a Comment