Norman Uisdom, mjeshtri i plastikës që u mitizua në
Shqipëri
Nga Leonard Veizi
Në mënyrë të pabesueshme ai erdhi në Shqipëri. Ishin ditë
janari në dimrin e vitit 1995 dhe ai ishte 80 vjeç. Kamera e fokusoi teksa
zbriste nga avioni i linjës dhe tek shkallët bëri një rreng kur gati u pengua e
pastaj iu drejtua me gisht duke qeshur personave që kishin dalë për ta pritur.
Ishte koha kur shqiptarët ishin turrur nëpër botë, por në ato vite të vështira
pakkush si personazh i njohur do të merrte mundimin të vinte në Shqipëri...
...Përballë hyrjes kryesore të Piramidës, - që dikur
kishte qenë Muzeu i Enver Hoxhës, - ndaloi një Mercedes Benz i zi për të cilin
gjithashtu u tha se ishte makina që dikur e kishte përdorur Enver Hoxha, por që
kishte kaluar në pronësi të Parkut të Delegacioneve. Të rinjtë aty pranë u
turrën të shihnin të dilte prej saj fenomeni i radhës. Nuk kishte kamera që ta
fiksonte atë çast dhe asnjëri prej nesh që u ndodhëm aty atë çast nuk kishte
aparat celulari me të cilin mund të bënte ndonjë selfie e ta postonim sot si
trofe..
Pitkini
Në Shqipëri ashtu si kudo, ai njihej thjesht si Pitkini.
Dhe ky ishte personazhi që ai kishte ndërtuar për t’u bërë i njohur në mbarë
botën. Humori i mprehtë i Uisdomit u shfaq në 22 filmat ku interpretoi, 19 nga
të cilët mbajti të njëjtin emër: Norman Pitkin.
Në Angli ai po përjetonte një popullaritet në rënie. Për
të mos thënë që kishte nga ata që e dinin të vdekur. Ndërsa komedia e tij
shpesh shihej si një shou i modës së vjetër. Ndoshta sepse në Angli, prodhohet
humor pa fund dhe të jesh në Top Listë asnjëherë nuk është e lehtë. Por
meqenëse Tirana nuk mund të barazohej me Londrën dhe në Shqipërinë e
sapoçliruar nga diktatura figura e tij, e kthyer gati në mit vite më parë,
vazhdonte të mbetej simbolike.
Për të thuhej se kishte mbetur i famshëm, e po aq i
dashur dhe simpatik. Dhe vizita e tij u regjistrua me kamera nga programi
“Newsnight” i BBC-së.
Ishte Norman Uisdom...
Media britanike
Media britanike e ka tepruar kur shkruante se Uisdom
ishte aktori i vetëm perëndimor që transmetohej në Shqipëri. Natyrisht që
Shqipëria ishte një vend tejet i izoluar, por pas viteve ‘70 në mungesë të
kinemasë ruse e më pas të asaj kineze, në rrjetin e kinemave vendase dhe
televizion nisën të shfaqeshin përgjithësisht filma francezë dhe italianë, disa
prodhime britanike si dhe ndonjë amerikan. Dhe po aq i njohur sa ç’ishte
Pitkini si aktor humori, po aq ishin dhe Çarli Çaplini, Oliver Hard dhe Sten
Laurel, Lui De Fine i kinemasë franceze, Antonio de Kurtis i kinemasë italiane,
i cili njihet i me emrin e skenës si Toto.
Gjithsesi, britanikët ishin të bindur se fama e Pitkinit
kishte mbetur në muret e Shqipërisë së prapambetur. Por nuk kuptohet qartë në
ishin krenarë për këtë, apo kërkonin të thonin se shqiptarët vazhdonin të ishin
prapa bote.
Madje BBC në një artikull të botuar për vizitën e Norman
Uisdomit në Tiranë shkruan: “Ishte Enver Hoxha ai që, në mënyrë paradoksale, e
bëri Sir Norman një figurë kulti në Shqipëri. Gjatë Luftës së Ftohtë, kur vendi
ishte i prerë nga ndikimet e jashtme, Hoxha dhe miqtë e tij dekretuan filmat
komedi të Norman Uisdom”.
Në vitin 1995, gazetari i BBC-së, Bill Hamilton, që iu
bashkua Uisdom në udhëtim në Shqipëri, është shprehur se aktori komik u sulmua
nga turma adhuruese kudo që shkonte.
Po sipas medias britanike që i referohen Johnny Mans, si
agjenti për 30 vjet i Norman Uisdomit, mësohet të ketë thënë për vizitën në Tiranë:
“Ishte e krahasueshme me dalldinë për Bitëllsat adhurimi për të në Shqipëri”.
Epo duhet të kemi qenë vërtet prapa bote, përderisa u
vendos një shenjë barazimi me dalldinë e Bitëllsave që ndryshoi botën dhe atë
të një aktori komedie që me sa duket po ndryshonte Shqipërinë.
Media angleze do të shkruante për më tej se: “Në sytë e
autoriteteve shqiptare, Norman Pitkin shihej si arketipi i proletarit
perëndimor i shfrytëzuar nga sundimtarët e tij të këqij kapitalistë, duke e
kthyer Uisdom-in në një yll të pamundur në vendet më të pamundshme”.
Në një artikull të tij tek The Guardian, Nik Skuajers thotë se: Hoxha mendoi se filmat e Sër Normanit, në të cilët alter-egoja e tij
Pitkin u mposht nga shefat e tij, ishin një shëmbëlltyrë komuniste mbi luftën e
klasave.
Sa e paskan tepruar britanikët!
Në një shkrim të botuar në The Guardian nga Burhan Uazir
thuhet: Gjatë pushimeve në Moskë në vitin 1963, Uisdom u sulmua nga vendasit që
bërtisnin 'Zoti Pitkin'.
Pra Tirana nuk ishte precedenti. Paska qenë dhe Moska.
Por me sa duket anglezët e kishin harruar këtë fakt.
Komediani
Norman Uisdom u lind në Londër në vitin 1915. Ai ishte
aktor, komedian, muzikant dhe këngëtar anglez më i njohur për një seri filmash
komedi të prodhuara midis 1953 dhe 1966 që shfaqin një personazh fatkeq të
quajtur që mbante një kapele të sheshtë të klasës punëtore dhe një kostum të
ngushtë.
I lindur dhe i rritur në një atmosferë varfërie dhe dhune
në familje, ai do të linte shkollën në moshën 13-vjeçare përpara se të merrte
një sërë punësh të rëndomta.
Ndërsa shërbente në Ushtrinë Britanike gjatë Luftës së
Dytë Botërore, Uisdom u bë i popullarizuar në mesin e shokëve të tij ushtarë
për rutinat e tij të improvizuara të komedisë vizuale dhe shfaqjet muzikore,
talentet që ai zhvilloi pas luftës kur vendosi të bëhej një artist
profesionist.
Uisdom ra në sy të industrisë britanike të filmit si
Norman Pitkin, personazh i tij i thjeshtë dhe mendjemprehtë në konflikt
përgjithmonë me eprorët e tij aristokratë.
Ai luajti dhe në 32 variete televizive.
Më pas krijoi një karrierë në Broduej në Nju Jork Siti,
duke fituar vlerësimin e kritikëve për rolin e tij dramatik të një pacienti me
kancer që po vdiste në shfaqjen televizive “Going Gently” në 1981.
Sir Norman u martua me balerinën e varieteve Freda Simpson
në vitin 1947 dhe ata patën dy fëmijë, Nikolas dhe Zhaklin. Çifti u divorcua në vitin
1969. Ditëlindja e tij e 75-të në vitin 1990 u shënua me daljen në pension nga
televizioni.
Vizita e dytë
Ishte 86 vjeç kur vizitoi për herë të dytë Shqipërinë. Ai
mbërrin në Tiranë më 25 Mars 2001. Vizita përkoi me udhëtimin e skuadrës së
futbollit të Anglisë e cila luante me Shqipërinë në stadiumin “Qemal Stafa”. Po
aq, media angleze do të shkruante: “Paraqitja e tij në terrenin e stërvitjes la
në hije atë të Devid Bekam. Ai doli në fushë para fillimit të ndeshjes
Shqipëri-Angli i veshur me një fanellë futbolli gjysmë shqiptar dhe gjysmë
anglez. Ai u prit me ovacione nga turma, veçanërisht kur shkoi deri në rrethin
qendror të fushës. David Beckham, i cili më vonë doli në fushë si pjesë e
skuadrës së Anglisë, mori vetëm gjysmën e një pritjeje të ngrohtë”.
Me sa duket as ne shqiptarët nuk e dinim që e donim kaq
shumë Pitkinin, derisa e zbuloi media britanike.
Për sa i përket Shqipërisë Norman Uisdom u shpreh se i
kishin pëlqyer malet, natyra, ajri, njerëzit mjaft të dashur, madje dhe
ushqimi. Gjatë gjithë vizitës së tij ai pushonte së lëvizuri dhe së bëri humor.
Dhe pas kësaj vizite pjesë e karrierës së tij u bë edhe një album muzikor, mes
të cilave një këngë ia kushtoi Shqipërisë me titull "Big in Albania"
apo përndryshe “I madh në Shqipëri”.
Popullariteti
Për njëfarë kohe, Norman Uisdom ka qenë interpretuesi më
i paguar në Britani. Ndërsa sipas një sondazhi të BBC-së për të thuhej se
konsiderohej "një nga personazhet më të qëndrueshme të komedisë
britanike".
Kujtojmë se në vitet ‘80 televizioni shqiptar herë pas
here transmetonte filmat e Norman Uisdom si "Pitkini ushtar",
"Pitkini në spital", "Pitkini shitës qumështi", e për të
vazhduar më pas dhe me disa të tjerë.
Në librin e tij dhe serialin televiziv One Hit
Wonderland, Toni Hoks u bashkua me Uisdom dhe, së bashku me Tim Rais, publikuan
këngën "Big in Albania", në përpjekje për të hyrë në top listat
shqiptare të popit. Ajo arriti në vendin e 18-të në tabelën e Top Albania
Radio.
I emëruar si kalorës në vitin 2001, Sir Norman Uisdom
njoftoi tërheqjen e tij nga komedia në vitin 2005 në ditëlindjen e tij të 90-të
dhe fatkeqësisht jetoi vitet e tij të fundit në një shtëpi kujdesi në Ishullin
e Manit. Ai vdiq në vitin 2010, në moshën 95-vjeçare.
Vdekja e komikut britanik përbënte lajm kryesor në
gazetën “The Sun”, ku shkruhej titulli “Vdes miku i madh i shqiptarëve”.
Qeveria shqiptare e kohës shpalli një ditë zie kombëtare në nder të tij. Ai u
përjetësua dhe në filatelinë shqiptare, ku një pullë poste e vitin 2015 i mban
të stampuar portretin.
Ndërkohë Norman Uisdom është dhe qytetar nderi i Tiranës.
Ai vjen në radhë i katërti pas Kontit Galeacio Çiano, Nikita Sergejeviç
Hrushovit dhe Kryeministrit Malajzian Mohathir Bin Mohamed.
No comments:
Post a Comment